Menu Zavřít

Doručování písemností v pracovně-právních vztazích

17. 2. 2003
Autor: Euro.cz

Odmítnutí převzetí výpovědi zaměstnance v žádném případě nezachrání Pravidla pracovního práva pro doručování nejsou složitá. Zaměstnanec to má přitom ještě jednodušší než zaměstnavatel. Zákoník práce (§ 266a) upravuje doručování písemností v pracovně-právních vztazích jen ve stanovených případech.

Odmítnutí převzetí výpovědi zaměstnance v žádném případě nezachrání

Pravidla pracovního práva pro doručování nejsou složitá. Zaměstnanec to má přitom ještě jednodušší než zaměstnavatel.

Zákoník práce (§ 266a) upravuje doručování písemností v pracovně-právních vztazích jen ve stanovených případech. Písemnosti zaměstnavatele týkající se vzniku a zániku pracovního poměru nebo vzniku, změn a zániku povinností zaměstnance vyplývajících z pracovní smlouvy musí být doručeny zaměstnanci do vlastních rukou. Neplatná by byla výpověď, kterou by zaměstnavatel položil třeba na pracovní stůl zaměstnance v době jeho nepřítomnosti atp.

Nejdřív na pracovišti, pak poštou

Písemnosti doručuje zaměstnavatel zaměstnanci na pracovišti, v jeho bytě nebo kdekoliv, kde bude zastižen. Není-li to možné, lze písemnost doručit držitelem poštovní licence (v současnosti Česká pošta). Písemnosti doručované držitelem poštovní licence zasílá zaměstnavatel na poslední adresu zaměstnance, která je mu známa, jako doporučenou zásilku s doručenkou a poznámkou „do vlastních rukou“. Zákoník práce tedy upřednostňuje přímé doručování, takříkajíc „z ruky do ruky“; tento způsob doručování je spolehlivější než prostřednictvím držitele poštovní licence.

Trucování nepomůže

Nebyl-li zaměstnanec, kterému má být písemnost doručena, zastižen, ačkoliv se v místě doručení zdržuje, doručovatel uloží písemnost v místně příslušné provozovně držitele poštovní licence nebo u orgánu obce (např. obecní úřad, úřad městské části) a zaměstnance o tom vhodným způsobem uvědomí. Písemnost se uloží po dobu 10 dnů. (Počátek doby uložení musí být na písemnosti vyznačen.) Není-li písemnost v uvedené (odběrné) době zaměstnancem vyzvednuta, vrátí ji držitel poštovní licence odesílajícímu zaměstnavateli jako nedoručitelnou. Odmítne-li zaměstnanec písemnost převzít, držitel poštovní licence na ni tuto skutečnost vyznačí a odesílajícímu zaměstnavateli písemnost vrátí. Povinnost zaměstnavatele doručit písemnost je splněna, jakmile zaměstnanec písemnost převezme nebo jakmile byla držitelem poštovní licence vrácena odesílajícímu zaměstnavateli jako nedoručitelná a zaměstnanec svým jednáním nebo opomenutím doručení písemnosti zmařil. Účinky doručení nastanou i tehdy, jestliže zaměstnanec přijetí písemnosti odmítne. (Zaměstnavateli pak stačí prokázat pouze toto odmítnutí, např. svědectvím jiného zaměstnance, a písemnost se považuje za doručenou.) Za doručenou bude považována i zásilka, jestliže zaměstnanec odmítne stvrdit přijetí na doručence, nebo bude trvat na tom, aby zásilka byla otevřena dříve, než ji převezme atp.

MM25_AI

Do podatelny nebo šéfovi

Zaměstnanec může písemné právní úkony týkající se vzniku, změn a zániku pracovně-právních vztahů předat zaměstnavateli osobně (obvykle do podatelny, má-li ji zaměstnavatel, jinak bezprostředně nadřízenému vedoucímu zaměstnanci), event. zaslat prostřednictvím držitele poštovní licence (zaměstnanec přitom nemá povinnost zasílat písemnosti „do vlastních rukou“). Při osobním předání písemnosti nastávají účinky právního úkonu okamžitě; termín, kdy obdrží písemnost statutární orgán zaměstnavatele, nerozhoduje.

  • Našli jste v článku chybu?