Odmítnutí převzetí výpovědi zaměstnance v žádném případě nezachrání Pravidla pracovního práva pro doručování nejsou složitá. Zaměstnanec to má přitom ještě jednodušší než zaměstnavatel. Zákoník práce (§ 266a) upravuje doručování písemností v pracovně-právních vztazích jen ve stanovených případech.
Odmítnutí převzetí výpovědi zaměstnance v žádném případě nezachrání
Pravidla pracovního práva pro doručování nejsou složitá. Zaměstnanec to má přitom ještě jednodušší než zaměstnavatel.
Zákoník práce (§ 266a) upravuje doručování písemností v pracovně-právních vztazích jen ve stanovených případech. Písemnosti zaměstnavatele týkající se vzniku a zániku pracovního poměru nebo vzniku, změn a zániku povinností zaměstnance vyplývajících z pracovní smlouvy musí být doručeny zaměstnanci do vlastních rukou. Neplatná by byla výpověď, kterou by zaměstnavatel položil třeba na pracovní stůl zaměstnance v době jeho nepřítomnosti atp.
Nejdřív na pracovišti, pak poštou
Písemnosti doručuje zaměstnavatel zaměstnanci na pracovišti, v jeho bytě nebo kdekoliv, kde bude zastižen. Není-li to možné, lze písemnost doručit držitelem poštovní licence (v současnosti Česká pošta). Písemnosti doručované držitelem poštovní licence zasílá zaměstnavatel na poslední adresu zaměstnance, která je mu známa, jako doporučenou zásilku s doručenkou a poznámkou „do vlastních rukou“. Zákoník práce tedy upřednostňuje přímé doručování, takříkajíc „z ruky do ruky“; tento způsob doručování je spolehlivější než prostřednictvím držitele poštovní licence.
Trucování nepomůže
Nebyl-li zaměstnanec, kterému má být písemnost doručena, zastižen, ačkoliv se v místě doručení zdržuje, doručovatel uloží písemnost v místně příslušné provozovně držitele poštovní licence nebo u orgánu obce (např. obecní úřad, úřad městské části) a zaměstnance o tom vhodným způsobem uvědomí. Písemnost se uloží po dobu 10 dnů. (Počátek doby uložení musí být na písemnosti vyznačen.) Není-li písemnost v uvedené (odběrné) době zaměstnancem vyzvednuta, vrátí ji držitel poštovní licence odesílajícímu zaměstnavateli jako nedoručitelnou. Odmítne-li zaměstnanec písemnost převzít, držitel poštovní licence na ni tuto skutečnost vyznačí a odesílajícímu zaměstnavateli písemnost vrátí. Povinnost zaměstnavatele doručit písemnost je splněna, jakmile zaměstnanec písemnost převezme nebo jakmile byla držitelem poštovní licence vrácena odesílajícímu zaměstnavateli jako nedoručitelná a zaměstnanec svým jednáním nebo opomenutím doručení písemnosti zmařil. Účinky doručení nastanou i tehdy, jestliže zaměstnanec přijetí písemnosti odmítne. (Zaměstnavateli pak stačí prokázat pouze toto odmítnutí, např. svědectvím jiného zaměstnance, a písemnost se považuje za doručenou.) Za doručenou bude považována i zásilka, jestliže zaměstnanec odmítne stvrdit přijetí na doručence, nebo bude trvat na tom, aby zásilka byla otevřena dříve, než ji převezme atp.
Do podatelny nebo šéfovi
Zaměstnanec může písemné právní úkony týkající se vzniku, změn a zániku pracovně-právních vztahů předat zaměstnavateli osobně (obvykle do podatelny, má-li ji zaměstnavatel, jinak bezprostředně nadřízenému vedoucímu zaměstnanci), event. zaslat prostřednictvím držitele poštovní licence (zaměstnanec přitom nemá povinnost zasílat písemnosti „do vlastních rukou“). Při osobním předání písemnosti nastávají účinky právního úkonu okamžitě; termín, kdy obdrží písemnost statutární orgán zaměstnavatele, nerozhoduje.