Emisní povolenky
Značná produkce oxidu uhličitého v motorech velkých dopravních letadel přestane být přehlížena. Poslanci Evropského parlamentu přijali návrh směrnice, která začlení letecké společnosti do systému obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů. Nové opatření se dotkne všech společností provozujících lety v Evropské unii. Nevyhnou se mu tedy ani dopravci ze zemí, které nepřijaly závazky Kjótského protokolu, jako jsou USA, Čína nebo Indie. Zpočátku bude 85 procent povolenek poskytováno leteckým společnostem zdarma, zbylých patnáct procent se bude prodávat v dražbě.
Východiskem pro stanovení limitů budou průměrné emise leteckých společností v letech 2004 až 2006. Od roku 2012 se předpokládá snížení emisí o tři procenta, v období 2012 až 2020 o pět procent. Společnosti, které se s tímto snížením nedokáží vyrovnat, budou muset povolenky dokupovat na volném trhu.
Tímto opatřením skončí stálá benevolence vůči leteckým dopravcům. Dlužno ovšem podotknout, že v celkové emisní bilanci představují lety ve srovnání s emisemi z energetiky, cementáren či hutí jen malou část. Znepokojující je však jejich trend. V přímém rozporu se snahou emise omezovat naopak velice rychle rostou s přibývajícím počtem leteckých spojů.
Opatření se vyhne malým společnostem s nízkou emisní bilancí, všem záchranným a průzkumným letům a vojenským letadlům.