Menu Zavřít

Dospívání orientálního nápadníka

15. 9. 2005
Autor: Euro.cz

Koncern se poprvé pouští do výroby vozu určeného pro mimoevropské trhy

O paralelách s Dacií Logan v Peugeotu rádi neslyší. Strategie obou francouzských koncernů - Renaultu i PSA Peugeot Citroën - však mají mnoho společného. Peugeot na autosalonu ve Frankfurtu představil model, který by měl stejně jako Logan dobývat trhy mimo Evropskou unii. Je jím sedan 206 a vyrábět se bude v Íránu.

Pryč se závislostí.

Přestože se koncernu PSA podařilo během letošního prvního pololetí zvýšit podíl na evropském trhu ze 14,2 na 14,6 procenta, erupci prodejů v Číně a na dalších rozvíjejících se trzích se Evropa svým mizivým růstem rovnat nemůže. A PSA Peugeot Citroën si to uvědomil včas. Prodeje obou značek se v minulém roce zvýšily mimo západní Evropu o 16,3 procenta, díky čemuž podíl ostatních zemí na odběru citroënů a peugeotů stoupl již na 28,2 procenta. Z 3,375 milionu vozů koncernu prodaných loni to bylo něco málo přes 950 tisíc. Letos přesáhne počet mimoevropských zákazníků milion, což by mělo napomoci PSA překročit brzy metu čtyř milionů vozů ročně, kterou si společnost stanovila jako střednědobý cíl.
Spoléhat se pouze na vrtkavé evropské zákazníky je příliš velké riziko a čím méně na nich bude koncern závislý, tím lépe. Jenže nové země chtějí specifické modely. Zatímco Evropané v případě malých a středně velkých vozů již téměř odepsali sedan a volí nejčastěji tří nebo pětidveřový hatchback, mimo kontinent nejvíce bodují právě automobily s klasickou čtyřdveřovou karoserií. Třeba Dacia Logan.

Schopnější Íránci.

S automobilkou Iran Chodro spolupracuje PSA již od roku 1990, kdy íránský výrobce začal s produkcí Peugeotu 405. Od roku 2001 Iran Chodro vyrábí dvěstěšestky, takže se jeho kapacity pro nový sedan samy nabízely. S projektem čtyřdveřového Peugeotu 206, pojmenovaného pro tamní trh Aryan, se však změnil přínos Íránců ke vzniku vozu. I když vzhled má na svědomí francouzské designové centrum Peugeotu, na projektu sedanu se podílel koncern PSA pouze jako poradce a řízením byl plně pověřen Iran Chodro. „Iran Chodro poprvé prošel celý proces výroby od její přípravy v podobě zkoumání preferencí zákazníků, přes vývoj a testování až po samotnou produkci,“ tvrdí Madžíd Šajchání, ředitel projektu Aryan.
Na trh se Peugeot 206 v provedení sedan dostane koncem roku. Z teheránského závodu Iran Chodro poputuje do zemí na Středním východě, dalšími vyhlédnutými regiony je severní Afrika a východní Evropa. Ročně by se mělo vyrobit šedesát tisíc vozů.
Podobně omezené plány distribuce však měl i Renault s Dacií Logan. Touha západoevropských zákazníků po levných automobilech Francouze nakonec přesvědčila, aby plány změnil. PSA Peugeot Citroën hodlá exportovat čtyřdveřovou dvěstěšestku do 37 států. Česko mezi nimi stejně jako žádná ze zemí Evropské unie není. Zatím.

Jean-Martin Folz Záleží na zájmu Sedan 206 se starobylými vozy neporovnávejte, žádágenerální ředitel PSA Peugeot Citroën

EURO: Začali jste s výrobou sedanu Peugeot 206 v Íránu. Máte v plánu rozšířit produkci i do ostatních mimoevropských továren? FOLZ: Model 206 se ukázal jako nesmírně úspěšný. S různými typy karoserií jej vyrábíme kromě Francie v závodech v Číně, Brazílii, Argentině, Íránu a nedávno jsme uzavřeli dohodu o produkci v Malajsii. Ostatně počet všech vyrobených dvěstěšestek již překročil hranici pěti milionů a příští týden se dostane přes 5,2 milionu, čímž padne dosavadní rekord Peugeotu, jejž dlouho držel model 205. V současné době neuvažujeme o tom, že bychom zahájili výrobu sedanu také v jiných továrnách. Pokud však na trhu uspěje, může se to změnit.

EURO: Proč sedan nehodláte představit na trzích Evropské unie? FOLZ: Problémem je, že Peugeot 206 se začal prodávat již v roce 1998 a během dvou let ho nahradí jeho nástupce ze slovenské Trnavy. Nemělo by proto smysl uvádět teď jeho variantu v západní Evropě na tak krátkou dobu.

EURO: Uvažujete již o budoucím rozšiřování trnavského závodu? FOLZ: Nynější kapacita továrny je tři sta tisíc vozů ročně a hodláme ji bezezbytku využít. Úvahy o jejím navyšování jsou však zatím předčasné. Pokud by byl o vozy větší zájem, je možné trnavský závod rozšířit, nebráníme se však ani možnosti poohlédnout se v jiné zemi po místě na výstavbu nové továrny.

EURO: Nedávno jste přišel s návrhem na podporu likvidace starých vozů. Zaujal někoho? FOLZ: Velmi staré automobily představují pro Evropu nejvýraznější zátěž. Ty, které byly vyrobeny před rokem 1990, kdy začala platit norma Euro I. (nyní je v platnosti Euro IV. a připravuje se Euro V. - pozn. red.), nedisponují žádným systémem na čistění emisí. Navíc jsou pochopitelně zastaralé i v jiných oblastech, například co se týče bezpečnostních prvků. Proto bychom se je měli snažit dostat ze silnic. Lidé se však takových vozů nezbaví jen tak, a proto jsem přišel s návrhem pobídky, dejme tomu ve výši tisíce eur. Nemělo by to být klasické zvýhodnění, kdy při koupi nového vozu dostane zákazník nějakou částku na likvidaci starého. Majitelé by prostě dostali zaplaceno za to, že se automobilu vzdají. S tímto návrhem jsem oslovil politiky, jelikož mi připadá jako nejefektivnější způsob, jak naložit se společnými penězi a zlepšit ovzduší. Odezvou mi však zatím byl pouze zdvořilý zájem.

MM25_AI

EURO: Existuje jiná možnost, jak se zbavovat starých vozů? FOLZ: Dalším z řešení je samozřejmě výroba levnějších moderních automobilů s dobrými emisemi, aby byly dostupné i pro zákazníky s nižšími příjmy.

EURO: Právě proto by PSA mohlo sedan 206 prodávat i v Evropě, jelikož by byl cenově přijatelnější, stejně jako to dělá Renault s Dacií Logan. FOLZ: Takové věci mi neříkejte. Mezi čtyřdveřovým Peugeotem 206 a Dacií Logan jsou obrovské rozdíly. Sedan má stylový design, moderní motory… Nelze jej porovnávat se starobylým vozem. Ostatně, pokud na západoevropských trzích bude o sedan zájem, klidně jej budeme prodávat i tam.

  • Našli jste v článku chybu?