Menu Zavřít

Dostáváme nejen informace o zboží

10. 2. 2003
Autor: Euro.cz

Reklama je velmi ceněné umění přesvědčit o nezbytnosti zbytečného Historie reklamy provází periodické tiskoviny od dob jejich vzniku. Vedle prvních informací o zboží, které bude na tržištích k dostání, se brzy v tisku objevila placená sdělení obchodníků, že právě jejich zboží je nejlepší.

Reklama je velmi ceněné umění přesvědčit o nezbytnosti zbytečného

Historie reklamy provází periodické tiskoviny od dob jejich vzniku. Vedle prvních informací o zboží, které bude na tržištích k dostání, se brzy v tisku objevila placená sdělení obchodníků, že právě jejich zboží je nejlepší.

Nejstarším médiem, které bylo využíváno pro reklamu, byl tedy tisk. První inzerát uveřejnil anglický časopis The Continuation of Our Weekly News v roce 1625. Zpočátku si většinu oznámení zadávali především nakladatelé, knihkupci, lékaři, časem také obchodníci, podnikatelé všeho druhu. Prostřednictvím inzerátů byli hledáni zločinci, ale také nabízeny různé zázračné mastičky a pilulky, případně vynálezy.

První tištěná inzerce

V českých zemích se spolu s rozvojem tisku vytvářely podmínky pro vznik a rozvoj tištěné inzerce rovněž velmi rychle. První důkaz o tom, že některá oznámení v novinách mají inzertní charakter, přináší zpráva otištěná v závěsku Krameriových novin 20. února 1790. V ní vydavatel oznamuje, že v jeho listě výrobci a obchodníci „věci vypracované, neb takové, s kterýmiž obchod vedou, podle skrovného zaplacení v těchto novinách prohlásiti mohou.“ Již před dvěma sty lety kupovali tzv. space-brokeři v novinách a časopisech volný prostor na stránkách, který potom rozprodávali jednotlivým inzerentům. Před sto lety existovaly zavedené inzertní a reklamní agentury, které pracovaly prakticky stejným stylem práce jako ty dnešní. Společně s výrobními firmami se snažily přijít na trh v pravý čas se správným výrobkem za přijatelnou cenu - podle zásady marketingu: formulovat strategické cíle na základě analýzy silných a slabých stránek výrobce i trhu.

České prvenství v pořádání výstav

Jedním z novodobých druhů propagačního působení na veřejnost jsou výstavy. Vlastně zdokonalené někdejší trhy. Také v tomto oboru máme takřka světové prvenství. V roce 1754 se konala ve veltruském zámku hraběte Chotka možná první výstava na světě, bohužel se nedochovaly dostatečné důkazy o tom, že se nejednalo pouze o místní prodejní trh. Přitom pro výstavu svědčí určité indicie, například rozličné expozice manufaktur českého království či udělování medailí císařovnou Marií Terezií. Teprve o dva roky později Polytechnická společnost v Anglii uspořádala několikadenní akci, o níž se mluví jako o první výstavě průmyslového zboží na světě.

bitcoin_skoleni

Letošní výstavy Reklama a Polygraf

Od té doby se snažíme držet tradice a poměrně se nám daří. V tisku, polygrafii, reklamě i výstavnictví. V letošním roce od 5. do 7. března se bude v Praze na Výstavišti v Holešovicích konat již desátý ročník odborné výstavy REKLAMA 2003. Jedná se o mezinárodní veletrh reklamních služeb, marketingu a médií. Výstavu budou doprovázet četné doprovodné výstavní akce. Souběžně bude probíhat výstava POLYGRAF 2003. Dávno již nejde jen o trhy či místa kontraktů v uvedených odvětvích. Současné výstavy „třetí generace“ jsou místy setkání a kontaktů odborníků, výroby, peněžnictví, středisky výměny technických a ekonomických informací, dějišti konferencí, seminářů a dalších doprovodných akcí. Některé mezinárodní výstavní akce přerůstají až ve veletrhy systémů a idejí. Novinkou letošního 10. jubilejního ročníku výstav POLYGRAF a REKLAMA 2003 bude Sekce Kancelářské a umělecké studio. V této části se počítá s oslovením výrobců a dovozců kancelářského zařízení a potřeb i výrobců a dovozců potřeb a pomůcek pro umělce (malíře, grafiky, designéry a sochaře). Dalším ucelením výstavní akce bude i účast vystavovatelů marketingových služeb a firem z oboru médií. V části médií se představí takřka plná šíře českých médií, z tištěných prakticky všech občasníků, časopisů, periodik a deníků, které se v ČR vydávají. Část výstavy POLYGRAF 2003 se více zaměří na společnosti v oblasti pre-press, materiálu a služeb pro polygrafický průmysl a obaly.

  • Našli jste v článku chybu?