Menu Zavřít

Dotace na nákup autobusů nemají logiku

16. 9. 2002
Autor: Euro.cz

Podpořit koupi vozidel šetrných k prostředí lze zatím jen na základě výjimky ministra Miliony korun přispějí daňoví poplatníci dopravcům na nákup každého nízkopodlažního autobusu. Na autobusy s ekologičtějším pohonem nepřidělují státní úředníci prakticky nic.

Podpořit koupi vozidel šetrných k prostředí lze zatím jen na základě výjimky ministra

Miliony korun přispějí daňoví poplatníci dopravcům na nákup každého nízkopodlažního autobusu. Na autobusy s ekologičtějším pohonem nepřidělují státní úředníci prakticky nic.

Do absurdní situace dovedla Českou republiku dotační politika na nákup autobusů. V době, kdy celému světu hrozí klimatické změny a vyspělé země se proto snaží snížit emise z dopravních prostředků, stát prostřednictvím ministerstva dopravy dotuje dopravcům nákup nízkopodlažních autobusů, místo aby podpořil ekobusy. Na nízkopodlažní autobusy dostávají dopravci dvacetiprocentní dotaci z ceny vozu. Při ceně autobusu kolem sedm milionů korun to představuje značnou sumu. Na plynové autobusy nedostanou od ministerstva dopravy ani korunu. „Jestli svezeme jednoho, dva vozíčkáře denně, to je hodně a my jsme tlačeni k tomu, abychom nakupovali nízkopodlažní autobusy,“ vyjádřil se k tomu jeden z ředitelů ČSAD provozujících plynové autobusy a dodává: „Fakt, že několik desítek tisíc lidí žijících v tomto městě chce dýchat lepší vzduch, ministerstvo nezajímá.“ Řešit problém méně pohyblivých cestujících nebo vozíčkářů lze podle odborníků nasazením jen několika nízkopodlažních autobusů na linky v určitých časech, které jsou vyznačeny v jízdním řádu.

Nízkopodlažní autobusy se musejí dovážet

Plýtvat dotacemi na masové nákupy nízkopodlažních autobusů je přepychem za situace, kdy města jsou zahlcena zplodinami z automobilů a doprava je považována za hlavní důvod zhoršování životního prostředí a zdraví obyvatel v městských aglomeracích. „Dotace nízkopodlažních autobusů je naprostý nesmysl. Ekologie by měla být na prvním místě,“ domnívá se Zdeněk Halada z firmy EkoGasAuto, který se řadu let zabývá přestavbou autobusů a dalších vozidel na plynový pohon. Problém spočívá v tom, že nízkopodlažní autobusy se v České republice nevyrábějí, ale jsou prostřednictvím Karosy dováženy z Francie. Také jsou podstatně dražší než běžné autobusy.

Dotaci ještě nikdo nedostal

Někteří experti připomínají, že podporu ekobusům nově poskytuje Státní fond životního prostředí (SFŽP). Ten může od letošního března hradit rozdíl mezi cenou plynového autobusu a naftového, nejvíce pak přispívá 900 tisíc korun. Fond tak jedná na základě výjimky udělené bývalým ministrem životního prostředí Milošem Kužvartem. Zatím ovšem žádná dotace přidělena nebyla a podle dostupných informací jsou v jednání jen dvě. „Dotace na plynové autobusy by měly jít přímo z kapitoly státního rozpočtu,“ domnívá se Dalibor Drlík, ředitel osobní dopravy ČSAD v Havířově, kde jezdí nejvíce autobusů na plyn v České republice. Připomíná, že pro dopravní firmy je partnerem především ministerstvo dopravy a ČSAD dostávají dotace od ministerstva dopravy jednoduše. O dotace z mimorozpočtových zdrojů se musí poměrně složitě žádat.

Stát by měl dát jasně najevo svůj zájem

„Nedořešen je fakt, že plynový autobus nemusí být dražší než naftový, jeho cena může být stejná, nebo může být dokonce levnější, “ říká Drlík, který předpokládá, že pak dopravce nedostane na nákup takového autobusu ani korunu. Uvádí přitom konkrétní příklad slovenského autobusu Slovbus s motorem Liaz, který je nepatrně dražší než Karosa s naftovým motorem. Slovenský výrobce již kontaktoval tuzemské přepravce a má zájem zde autobusy prodávat. „Měly by se dotovat nákupy nízkopodlažních autobusů i plynových,“ domnívá se Adolf Hejtmánek, který se po řadu let v OKD-Doprava věnoval plynofikaci aut. Na ekobusy by se podle něj při dotacích určitě nemělo zapomínat. Je to i signál pro dopravce, kteří se tak dozvědí, co je v zájmu státu. Plynových autobusů v České republice jezdí necelá stovka, jestliže se jejich počet má výrazněji zvýšit, je na počátku nutná dotace na jejich nákup. Plynové autobusy zatím jezdí v městské dopravě v Havířově, Uherském Hradišti, Prostějově, Frýdku-Místku, Znojmě, Jablonci nad Nisou, testují se v Liberci. Příměstské linky a dálkové do Prahy provozuje v některých severočeských městech ČSAD BUS Ústí nad Labem. Další dopravci čekají, co udělá stát, zda dá jasný signál o podpoře plynofikace dopravy. Podpůrné programy se rozvíjejí rovněž v Evropské unii, která se přihlásila ke Kjótskému protokolu na snížení skleníkových plynů.

Plyn je méně cítit

Ani argumenty, že moderní naftové autobusy splňují emisní normy Euro III a mohou proto dostávat dotace, podle zastánců ekobusů neobstojí. „To je pravda pouze v laboratoři, v praxi to nikdo nekontroluje,“ vyjádřil se Adolf Hejtmánek ke skutečnosti, že nové dieselové autobusy jsou šetrnější k životnímu prostředí. „Ať si k tomu někdo čichne a pozná to hned,“ dodal s tím, že už u nových autobusů je rozdíl mezi naftovým a plynovým pohonem zřejmý. Podle jeho zkušeností má některý dieselový autobus najeto sotva 20 tisíc kilometrů a kouří. Náročné emisní limity stanovené Evropskou unií nutí výrobce k výrobě stále složitějších motorů a katalyzátorů, jen aby se doháněly nepříznivé vlastnosti ropných paliv, benzinu a nafty. Při selhání katalyzátoru, ke kterému může dojít snadno, motor kouří a neomezeně produkuje nebezpečné emise. „Ekologické výhody použití zemního plynu pro pohon motorových vozidel jsou jednoznačné a jsou dány jeho chemickým složením,“ uvádí se v jednom z textů profesora Vysoké školy chemicko-technologické (VŠCHT) v Praze Gustava Šebora a jeho spolupracovníků. „Emise se liší hlavně ve své kvalitě,“ říká Daniel Maxa, rovněž pracovník VŠCHT. Připomíná, že plynové motory produkují mnohem méně emisí než naftové, ale jak vyplývá z výzkumů, tyto emise jsou ze zdravotního hlediska také mnohem příznivější svou skladbou. VŠCHT zkoumá nejen standardní emise, ale jde dále a věnuje se zplodinám, které státní orgány zatím neregistrují a po výrobcích jejich plnění nevyžadují.

Emise při spalování zemního plynu a motorové nafty v autobusových motorech

Emise Nafta Plyn

NO(x) 100 40

CO 100 8

Těkavé uhlovodíky/x 100 575

Nemetanové uhlovodíky 100 10

Částice 100 3

Polyaromatické uhlovodíky 100 10

Aldehydy 100 49

/x metan, který je v případě plynového pohonu palivem do motoru

Pramen: VŠCHT Praha

FIN25

Plynových autobusů v Česku jezdí necelá stovka. Jestliže se jejich počet má výrazněji zvýšit, je na počátku nutná dotace na jejich nákup.

FOTO: ARCHIV

  • Našli jste v článku chybu?