O služby Klientského centra pro export (KCE) je v době
koronaviru ještě větší zájem než dříve. Jen v dubnu se počet dotazů předaných
na KCE zvýšil oproti stejnému období loňského roku o více než 20 procent.
Společný projekt agentury CzechTrade a ministerstev průmyslu a obchodu a
zahraničních věcí, který poskytuje českým firmám informace, poradenské a
asistenční služby při exportních aktivitách, přizpůsobil svoje činnosti
požadavkům firem v době krizových opatření.
Počet podniků, které se kvůli omezení činnosti v krizovém
stavu ocitly ve složité situaci, se zvýšil. Souvisí to zejména s útlumem či
změnou výrobní činnosti některých firem (výroba roušek či zdravotního oblečení
místo původní konfekce, spodního prádla). Firmy také začaly hledat nová
odbytiště pro stávající či nové produkty.
Firmy se zajímají o možnost exportu zdravotních pomůcek, u
nichž se už nasytila poptávka v České republice (šití a dodávky roušek,
zdravotnické oblečení, různé ochranné prostředky, dezinfekce) a které je možné
po zrušení zákazu exportovat do zahraničí. Také se ozývají další firmy, jež
mají zájem o služby CzechTrade zdarma a teprve nyní se rozhodly je využít.
Jedná se například o nabídku českých ovocných sirupů, vyhledání odběratelů a
distributorů pro koženou galanterii a další.
Neutuchají bohužel ani aktivity fiktivních firem z některých
afrických zemí, které pod záštitou vymyšlené státní organizace poptávají
nereálně vysoká množství různých výrobků (propisovačky, textilní výrobky). Tyto
mnohdy podvodné firmy lákají na platbu předem, ale v konečné fázi pak jen
inkasují od českého zájemce poplatky za různé údajné „provozní výdaje“. Dotazy
směřují i k aktuálním podmínkám pro vycestování pracovníků na zakázky v
zahraničí, například do Španělska, na Slovensko a do dalších zemí.
Autorka pracuje v Klientském centru pro export, CzechTrade
PDF verze květnového čísla magazínu Český export a podnikání ke stažení