Přijde nová doba a tablety, které nyní stojí na vrcholu technologického řetězce, z ní nebudou nadšeny. Řady konkurence pro přístroje typu iPad, kde nyní najdeme hlavně smartphony a netbooky, totiž rozšíří krabičky přeměňující prakticky jakýkoli rovný povrch na dotykový displej.
Budete-li přátelům chtít ukázat fotky z dovolené, brouzdat se po internetu, napsat e-mail nebo si zahrát nějakou hru, úplně postačí se usadit u stolku, na zemi či vedle stěny. Prakticky hned před sebou uvidíte patnáctipalcový obraz, který bude možné přibližovat či oddalovat dvěma prsty podobně jako u nynějších chytrých telefonů.
Může se zdát, že nejde o nic nového, interaktivní projektované obrazy, které reagují na dotyk kolemjdoucích už existují, ale prozatím se promítají jen z větších vzdáleností. Aktuálně vyvíjený přístroj Light Touch ovšem funguje na vzdálenost počítající se v řádech centimetrů a pracuje díky patentované holografické laserové projekci (HLP) a infračerveným senzorům.
„Věříme, že naše technologie bude brzy všudypřítomná – bez problémů ji lze integrovat do našich domovů, vozidel i osobních zařízení – a změní způsob naší interakce se světem,“ projektuje budoucnost britská firma Light Blue Optics, která si HLP technologii patentovala a Light Touch vyvíjí.
Zpětná vazba z KFC
K podobně radikální změně lidstvu zbývá ještě nějaká cesta. Popisované kouzelné krabičky by se na trh měly dostat teprve zhruba v polovině příštího roku. A půjde rovnou o druhou generaci těchto přístrojů.
Zatím je k dispozici první generace s desetipalcovým obrazem, která zvládá ovládání jedním dotykem. Přístroj je velký zhruba jako pamětníkům známá videokazeta, takže má poměrně omezené využití. Cena pohybující se na úrovni 800 dolarů je dalším omezením.
První generace Light Touch nicméně slouží hlavně k tomu, aby přesvědčila investory, že výrobek vycházející z výzkumu čtyř absolventů Cambridgeské univerzity funguje. Společnosti jako Robert Bosch Venture Capital, Christie Digital nebo WhiteGold Fund Management spolu s dalšími na jeho základě investovaly do vývoje přes 57 milionů dolarů. „Dokázali jsme, že naše technologie funguje, jsme dobře zafinancováni a plně jsme přepnuli do realizačního módu,“ uvedl výkonný ředitel Light Blue Optics Christopher Harris pro časopis Forbes.
Do příštího roku chce jeho firma přístroj postupně zmenšit až na velikost flash paměti a zlevnit na zhruba 300 dolarů. I když zatím existuje jen několik stovek exemplářů, druhé generace hodlá firma prodávat mezi deseti a sty tisíci kusy.
K vylepšování jí kromě interního testování pomáhá místo, kde s přístrojem přijdou do kontaktu obyčejní smrtelníci – dvojice restaurací KFC v britském Birminghamu. „Sama jsem si to vyzkoušela. Listování v menu bylo snadné, ale s psaním to bylo horší vzhledem k tomu, že senzory zatím zvládaly sledovat pohyb jen jednoho prstu,“ píše na svém blogu technologická redaktorka Parmy Olsonová.
Zpětná vazba z restaurací pomáhá podle Harrise při vývoji, takže do oběhu směřuje čím dál více přístrojů. Technologii pozitivně hodnotí ovšem i restaurace: při znovuotevření zaznamenaly rekordní tržby. Light Touch by ostatně měl v nové generaci umožnit zákazníkům KFC kromě procházení menu si z něj rovnou i objednat. Opadlo by tak čekání ve frontách a s obsluhou by se lidé pozdravili až při výměně jídla za platbu rovnou u svého stolu.
Vlny na trhu
Light Blue Optics není jedinou firmou, která má s miniprojektory velké plány. Mezi její konkurenci patří například Texas Instruments nebo Microvision. Druhá jmenovaná společnost sází hlavně na smartphony. „Vestavěný projektor se stane součástí každého chytrého telefonu, tabletu, notebooku, digitální kamery nebo herního zařízení,“ řekl agentuře Reuters Alexander Tokman, šéf Microvision, jejíž projektory ovšem nevytvářejí dotykový displej. Obě firmy počítají s tím, že se během pár měsíců od uvedení na trh vymaní ze ztrát způsobených vývojem zařízení.
V restauracích se zase Light Blue Optics bude muset popasovat s konkurencí ze strany Digital Touch Systems. Ta chce do fastfoodových řetězců rozšířit své dotykové stolní desky, které mají oproti projektoru výhodu, že je nic nezastíní – tedy pokud se jejich povrch příliš nezamaže. První instalovala pobočka rychlého občerstvení Square poblíž Baylorovy univerzity v americkém Texasu.
„Je to, jako by se restaurace znovuzrodila,“ ohodnotil zavedení obrazovek Alec Pandya, majitel a provozovatel Square. Prostřednictvím dotykových desek je možné objednávat z menu, komunikovat s ostatními stoly nebo surfovat po webu. „Během prvních pěti měsíců nám tržby vzrostly až o padesát procent, protože si to lidé přicházeli vyzkoušet. Zvýšil se nám i obrat vzhledem k tomu, že si zákazníci objednávají bez čekání,“ dodal Pandya.
Dotykům se meze nekladou
Možnosti využití zařízení projektujících dotykové displeje se neomezují pouze na restaurace. Dost dobře si je lze představit i v obchodech s oblečením, kdy si pomocí pár poklepání prstem na stěně budete moci zjistit, jestli mají konkrétní šaty či kalhoty i v jiných barvách nebo velikostech, zkontrolovat cenu a případné slevy.
Jakmile se podaří přístroje typu Light Touch zmenšit na zmiňovaný rozměr „rtěnky“, lze jít ještě dál. Holografické rozhraní by tak mohlo posloužit telefonům nebo jakémukoli dalšímu přístroji. Odpadly by strachy o poškrábání dotykového displeje, jen by přibylo další „okénko“ vedle miniobjektivu kamery. Telefon by se dal pak ovládat prakticky na jakémkoli místě a s podstatně pohodlnější a větší klávesnicí. Nebo by bylo možné pomocí projektoru promítat fotografie či filmy uložené v paměti. Pokud by se u jakýchkoli počítačů využívala třeba jen „holografická klávesnice“, mohlo by se u práce sem tam něco zakousnout beze strachu z drobků, které by klávesnici mohly poškodit.
I když sama firma Light Blue Optics zatím Light Touch neprodává přímo zákazníkům, spolupracuje s distributory a výrobci po celém světě. Ani Česko nezůstane jejich výrobků ušetřeno. „Česká republika je velmi dynamická a technologicky pokročilá, takže počítáme s tím, že bude jedním z trhů, kde se Light Touch uchytí,“ ujistila týdeník EURO Tamara Roukaertsová, ředitelka marketingu firmy. Konkrétní datum představení přístroje ale neuvedla.
Třeba se jednou dočkáme i toho, že podobné projektory se oprostí od nutnosti pevné plochy pro vytvoření dotykové obrazovky. Podobně jako Tom Cruise ve filmu Minority Report pak budeme moci ovládat prakticky cokoli pomocí obrazovky promítané „do vzduchu“. Stačilo by jen promítací zařízení umístit na nožičku brýlí nebo třeba do sklíčka hodinek či přívěsku na náhrdelníku. V každém případě by platilo, že pokud by se někdo s obrazovkou „jen tak“ před obličejem objevil v hromadné dopravě, rozhodně by se nemusel bát o svůj osobní prostor.