Evropská komise dnes vyměřila švédskému výrobci nákladních automobilů Scania pokutu 880 milionů eur (22,9 miliardy korun) za účast v kartelu. Firma se podle komise domlouvala s pěti dalšími výrobci na cenách a na přesunu nákladů na nové technologie nutné k plnění přísnějších emisních norem na zákazníky. Scania vzápětí uvedla, že trvá na své nevině a že se proti pokutě pravděpodobně odvolá.
„Dnešním rozhodnutím ukončujeme vyšetřování mnohaletého kartelu. Po 14 let byla tímto kartelem poškozována řada podniků působících v automobilové nákladní přepravě,“ uvedla eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová. Upozornila, že Scania se spolu s ostatními účastníky kartelu podílí na celkovém prodeji nákladních aut v Evropě zhruba 90 procenty.
Evropská komise už v polovině loňského roku vyměřila ostatním účastníkům kartelu pokuty v celkové výši 2,9 miliardy eur. Firmy MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco a DAF se tehdy s komisí dohodly a přiznaly účast v kartelu. Scania, která je stejně jako MAN součástí německého koncernu Volkswagen, se ale k této dohodě nepřipojila.
Google dostal obří pokutu 2,4 miliardy eur. Ve vyhledávači zvýhodňoval vlastní produkty
Kartel podle Evropské komise fungoval v letech 1997 až 2011. Komise případ začala vyšetřovat v roce 2011, kdy na kartel upozornila společnost MAN. Ta se díky oznámení pokutě vyhnula. Ostatním firmám, které se loni ke kartelu přiznaly, byly pokuty sníženy o deset procent.
Nejvyšší pokutu za tento kartel dostala německá automobilka Daimler, které loni Evropská komise nařídila zaplatit zhruba miliardu eur. Pokuta vyměřená společnosti Scania je druhým nejvyšším postihem v této kauze, uvedla agentura Reuters.
„Žádnou dohodu ohledně cen jsme s ostatními výrobci neuzavřeli,“ prohlásila dnes mluvčí švédského podniku Karin Hallstanová. Dodala, že Scania nyní potřebuje čas, aby rozhodnutí komise v plném rozsahu přezkoumala. „Pokud se ale při vyšetřování neobjevila žádná významná nová informace, plánujeme se odvolat,“ upozornila.
Dále čtěte: