Menu Zavřít

Drahé volby. Výdaje na reklamu v americké kampani převýšily miliardu dolarů, nejvíc utrácí Bloomberg

28. 2. 2020
Autor: čtk

Výdaje za reklamu v americké prezidentské předvolební kampani už překonaly hranici jedné miliardy dolarů (23,1 miliardy korun). S odkazem na data společnosti Kantar Media o tom informoval zpravodajský server CNN. Více než polovinu z této částky přitom vynaložil z vlastní kapsy miliardář Michael Bloomberg, který se snaží voličům prezentovat jako alternativa k současnému prezidentovi Donaldu Trumpovi.

Bloomberg utratil 501 milionů dolarů (11,6 miliardy korun) za pouhé čtyři měsíce od startu své kampaně za zisk demokratické nominace do listopadového souboje s prezidentem Donaldem Trumpem. Tím výrazně přesáhl výdaje posledního úspěšného demokratického kandidáta Baracka Obamy z roku 2012, který tehdy utratil 306,6 miliard dolarů (7,1 miliardy korun). Obama však tuto částku vynaložil za celý dvouletý předvolební cyklus.

"Je to prostě ohromující množství reklam," řekla Erika Franklinová Fowlerová, analytička zabývající se politickou reklamou. "Něčeho takového jsme dosud nebyli svědky - ne jen takového rozsahu, ale ani tak krátkého časového období," dodala. "Občané vždycky říkají, že v den, kdy jdou k urnám, mají už voleb po krk. Tentokrát tomu však nemůžou uniknout už teď, a to je teprve únor," poznamenala Fowlerová.

Sanders utratil 50 milionů dolarů

Podle CNN je však stále nejisté, zda Bloombergovi jeho rekordní výdaje přinesou volební úspěch. V průzkumech se mezi demokratickými uchazeči momentálně umisťuje na třetím místě za senátorem Berniem Sandersem a Obamovým viceprezidentem Joem Bidenem. Bloomberg se přitom zatím neúčastnil žádných volebních klání a do soubojů se plánuje vložit až na takzvané volební superúterý 3. března, kdy se hlasuje ve 14 státech najednou.

Druhou největší částku na reklamu vynaložil Tom Steyer, další miliardář, který kampaň financuje z vlastní kapsy. Ačkoliv Steyer utratil téměř 210 milionů dolarů (4,8 miliardy korun), nepodařilo se mu zatím získat ani jednoho delegáta na letní nominační sjezd. V první výrazný volební úspěch doufá v sobotu v Jižní Karolíně, kam směřoval v posledních týdnech značné prostředky a úsilí.

Z kandidátů bez miliardového jmění utratil nejvíc Sanders, který vynaložil na reklamu již 50 milionů dolarů (1,16 miliardy korun). Kampaň prezidenta Donalda Trumpa, který mandát obhajuje, pak vydala na oslovení voličů zatím 59 milionů dolarů (1,36 miliardy korun).

Přečtěte si profily kandidátů Demokratické strany:

Joe Biden: favorit a pokračovatel Obamy

Bernie Sanders: věčně druhý?

Elizabeth Warrenová: zastánkyně minorit a falešná indiánka

Michael Bloomberg: další miliardář v Bílém domě?

Pete Buttigieg: mluvčí mileniálů, který dokáže oslovit dárce

Tulsi Gabbardová: kontroverzní liberálka a veteránka z války v Iráku

FIN25

Amy Klobucharová: pragmatička se slovinskými kořeny

  • Našli jste v článku chybu?