Menu Zavřít

Dráhy chtějí pomoc od krajů

2. 7. 2007
Autor: Euro.cz

KONKURENCE NA ŽELEZNICI Českým drahám chybějí peníze na nákup nových vozů a lokomotiv. Do roku 2020 by na zajištění standardu cestování potřebovaly nejméně 96 miliard korun. K dispozici však mají jen zlomek této částky. Zvažují proto například zvýšení příspěvků vybíraných od krajů.

KONKURENCE NA ŽELEZNICI Českým drahám chybějí peníze na nákup nových vozů a lokomotiv. Do roku 2020 by na zajištění standardu cestování potřebovaly nejméně 96 miliard korun. K dispozici však mají jen zlomek této částky. Zvažují proto například zvýšení příspěvků vybíraných od krajů.

Vozový park Českých drah (ČD) je starý průměrně 27 let. Pokud by dráhy měly k dispozici necelých 100 miliard korun, dařilo by se jim udržovat nynější stav, ale zlepšení by bylo v nedohlednu.

Stát dnes investuje do obnovy vozového parku českých drah ročně přibližně 400 milionů korun, od roku 2009 by to měl být dvojnásobek. Dalších sedm miliard mohou dráhy získat v aktuálním rozpočtovém období ze zdrojů Evropské unie. To je ale pouze zlomek požadované částky.

KRAJE POMOC ODMÍTAJÍ

Management Českých drah zvažuje několik dalších variant, jak peníze na obnovu získat. Jednou z možností je například uzavření dlouhodobých smluv s kraji na zajištění dopravní obslužnosti v regionech. Smlouvy by zvýšily příspěvek krajů ze současné přibližně padesátikoruny až na 80 korun za kilometr. „Byl by to logický krok. České dráhy jsou jedny z mála železničních dopravců v Evropě, které si neúčtují pětiprocentní přirážku na obnovu vozového parku,“ míní náměstek generálního ředitele ČD Jiří Kolář.

Zástupci regionů ale nechtějí o této možnost ani slyšet. „Nemůže se přece stát, že budeme dotovat ztrátu drah a ony budou poskytovat další a další slevy,“ říká za všechny náměstek moravskoslezského hejtmana Pavol Lukša. Dodává, že jen tento kraj dává drahám na zajištění dopravní obslužnosti ročně kolem půl miliardy korun.

Podle odborníků nechybějí ČD jen peníze, ale také lepší koordinovanost, která by mohla přinést úspory. Nedostatek se projevuje například tím, že Správa železniční a dopravní cesty zmodernizuje některou z regionálních tratí a kraj pak začne zvažovat, že železniční dopravu na tomto úseku již nebude podporovat.

KONKURENCE VYSTRKUJE RŮŽKY

bitcoin_skoleni

Pokud dráhy nenajdou peníze na modernizaci vozového parku, může se stát, že je po očekávané liberalizaci trhu v segmentu osobní železniční dopravy v roce 2010 zastihne nepřipravené nástup konkurence, která je schopna si zajistit moderní vozidla ze zahraničí. Například společnost Veolia Transport by chtěla od roku 2009 zajišťovat spojení na železniční trati mezi Prahou, Rudnou u Prahy a Berounem s využitím moderních motorových jednotek. „Tuto trať jsme vybrali po důkladné analýze dopravních i sociálně-ekonomických podmínek. Naše nabídka plně využívá současné tratě, která může nabídnout přímé, rychlé, kapacitní a spolehlivé spojení s centrem Prahy,“ podotýká ředitel firmy Petr Moravec.

Železniční spojení mezi Prahou a Berounem nyní obstarávají České dráhy. Ještě před dvěma lety hrozilo, že vlakové spoje na této trati budou zrušeny úplně. Středočeský kraj je už nechtěl dotovat. Po vlně protestů obyvatel nakonec své původní rozhodnutí přehodnotil. Nabídka podle firmy souvisí s tím, že v oblastech jihozápadně od Prahy je již přetížená silniční síť. A počet automobilů neustále roste. Už od poloviny letošního prosince by chtěla společnost na této trati provozovat jeden víkendový vlakový spoj. Z Prahy by odjížděl dopoledne, z Berouna by se vracel odpoledne. Na spoj by firma nežádala dotace, veškeré náklady by hradila sama.

ŽLUTÉ VLAKY ZA DVA ROKY? Naplňovat se začínají i plány šéfa Student Agency Radima Jančury. Jeho firma už vyhlásila výběrové řízení na výrobce žlutých vlaků, které by měly v budoucnu drtit konkurenci Českých drah údajně na všech hlavních rychlíkových trasách v zemi. „Vlaky budou pohodlnější, hezčí a samozřejmě levnější z hlediska údržby než dosud nejmodernější pendolino. Nižší bude i cena jízdenky,“ říká Jančura. Podle jeho slov by se první ze zatím plánovaných pěti souprav měla na trase mezi Prahou a Ostravou objevit přibližně za dva roky. „Rok trvá výroba vlaku a další rok homologace, tyto věci neurychlíme. Poté se ale budeme snažit vlaky v co nejkratší době poslat na koleje,“ dodává Jančura.
  • Našli jste v článku chybu?