LIBERALIZACE NA ŽELEZNICI Pozice soukromých dopravců se na české železnici stále zhoršuje. České dráhy totiž nevyhrávají jen státní tendry na rychlíky, ale i krajská výběrová řízení na zajištění dopravní obslužnosti po vybraných tratích. Soukromníci dokonce viní dráhy z podvodu.
LIBERALIZACE NA ŽELEZNICI Pozice soukromých dopravců se na české železnici stále zhoršuje. České dráhy totiž nevyhrávají jen státní tendry na rychlíky, ale i krajská výběrová řízení na zajištění dopravní obslužnosti po vybraných tratích. Soukromníci dokonce viní dráhy z podvodu.
Ještě na počátku roku se zdálo, že do osobní železniční dopravy přijde konečně konkurence doposud monopolním Českým drahám (ČD). V polovině roku je však téměř všechno jinak. ČD totiž vyhrály výběrová řízení vypsaná státem na provoz rychlíků mezi Plzní a Mostem, respektive mezi Pardubicemi a Libercem, i krajské tendry na dvou tratích v Karlovarském kraji - mezi Chebem a Hranicemi v Čechách, respektive mezi Chebem a Luby u Chebu. Tendr na tratě v okolí Liberce zdejší krajský úřad nakonec úplně zrušil s tím, že je spokojený se službami ČD.
Jedinou tratí, na které může teoreticky začít od prosince jezdit soukromá firma, jsou koleje mezi Karlovými Vary a Mariánskými Lázněmi. A i tady to nakonec vypadá tak, že se nic nezmění.
NABÍDKA ČD NEREÁLNÁ?
Tam, kde již výběrová řízení buď na úrovni státu nebo kraje proběhla, vyhrály ČD většinou díky nejnižší nabízené ceně. „České dráhy dokázaly schopnost podnikat na liberalizovaném trhu železniční dopravy a zvítězily ve všech výběrových řízeních, která byla letos na provozování železničních spojů vyhlášena,“ říká mluvčí drah Aleš Ondrůj.
Někteří dopravní odborníci a hlavně zástupci soukromých dopravců to ale vidí jinak. Zejména tendr na rychlíky, kdy vlastně jeho vítěze oznamovala právě úspěšná firma, se jim příliš nezamlouvá. „České dráhy se staly vítězem ne proto, že by jejich nabídka byla nejlepší, ale proto, že výkon zadavatele soutěže byl při obou výběrových řízeních mimořádně špatný,“ říká šéf Sdružení železničních společností Jiří Mužík.
Podle jeho slov poznamenal tendr na rychlíky zcela amatérský přístup ministerských úředníků. Cena nabízená drahami pak prý není reálná. „Ministerstvu dopravy nevadila zjevně dumpingová cena výkonu na trati Plzeň - Most, kde České dráhy chtěly jen 17 korun za kilometr, jestliže ministerstvo obvykle platí za kilometr dotaci 80 korun,“ dodal Mužík.
OČEKÁVAJÍ SE PROTESTY
Soutěž na rychlíky přitom měla být prvním krokem k postupné liberalizaci trhu. Samotné ministerstvo dopravy si žádné chyby nepřipouští. „Vyhodnotíme poznatky a do budoucna další podobné soutěže rozhodně nevylučujeme,“ uvedla mluvčí tohoto rezortu Marcela Žižková. Soukromí dopravci však spokojení nejsou a chtějí si stěžovat. A to nejen na práci ministerských úředníků, ale také na samotné podmínky tendrů. Doba platnosti případného kontraktu na pouhý jeden rok totiž výrazně omezuje možnosti soukromníků obstarat si potřebná vozidla. „Museli bychom si soupravy pronajímat, nikoliv je kupovat,“ upozornil Petr Macháček, šéf dalšího zájemce o provozování rychlíků - firmy Connex. VOLÁNÍ PO RYCHLEJŠÍ LIBERALIZACI
**Jeden z dalších významných soukromých dopravců v Česku, firma Viamont, vidí budoucnost železniční dopravy především v rychlejší a důslednější liberalizaci a restrukturalizaci. Podle ředitele pro strategii zmíněné firmy Luďka Pelešky je jedním z problémů na české dráze vazba státního dopravce na vlastníka a provozovatele dopravních cest, státní organizaci Správa železniční dopravní cesty. „Správa alokuje základní objem dopravní infrastruktury a státní České dráhy se podílejí na schvalování časového harmonogramu,“ zdůrazňuje Peleška. To je prý řešení ojedinělé v celé Evropě.