Vítej, vlaková konkurence. Startující projekt RegioJet konečně přivádí plnohodnotnou obchodní soutěž i na dráhy. A s ní mají přijít lepší služby a nižší ceny. Do podnikatele Radima Jančury vkládá veřejnost naděje, že rozhýbe vlakovou dopravu podobně, jako to kdysi dokázal v dopravě autobusové.
Foto: České dráhy
Soukromá konkurence může samozřejmě jedině prospět. RegioJetu přeji úspěch. Dovolil bych se ale zároveň trochu zastat Českých drah proti staronové mediální masáži, při níž se na veřejného dopravce opět snesly otřepané výtky, jakými je častován už od roku 1989. Ano, Dráhám trval přerod z postsocialistického molocha v něco modernějšího bezesporu nejdéle ze všech státních organizací. Ovšem nálepka ušmudlaného skanzenu, v němž si cestující připomíná normalizační špínu, zmatek a přezíravou aroganci personálu, je už v posledních letech přece jen nespravedlivá.
Dráhy poněkud předběhly vlastní image. Říkám to jako cestující, který po celou porevoluční éru pravidelně jezdí vlakem jak na dálkových spojích, tak na nejodlehlejších lokálních tratích. Vidím víc slušných průvodčích, míň zpoždění, nové vagony, opravená nádraží. Rapidní zlepšení nezaregistroval prostě jen ten, kdo nechce. Samozřejmě, ještě je tu hora nedostatků od nepřehledného systému tarifů až po chabé služby na palubě vlaků. I to snad ale soukromý vyzyvatel změní.
Ostatně příchod soukromých vlaků nelze přecenit. Je jasné, že konkurenční boj zasáhne jen hlavní dálkové spoje typu Praha–Olomouc–Ostrava. Malé místní spoje, na nichž jsou závislí lidé v odlehlých regionech, stejně vždycky nakonec zbydou na veřejného dopravce. Takže je dobře, že ten má už teď lepší úroveň než pověst.