Menu Zavřít

Drahý úspěch

12. 4. 2002
Autor: Euro.cz

Kontrakt a dál nic

Drahý úspěch

Projekt automobilky v Kolíně je úspěchem agentury CzechInvest a jejího systému investičních pobídek. Takto zdánlivě jednoznačně vyjádřili respondenti Manažerského barometru svůj názor na výstavbu výrobního závodu konsorcia PSA/Toyota. Jejich komentáře však byly mnohem opatrnější, často i negativní.
„CzechInvest ničí „rovné hrací pole“ tím, že českým firmám zhoršuje jejich výchozí pozici. Zahraniční firmy dostávají dotace od státu, daňové úlevy a další výhody, které ztěžují život jejich českým konkurentům,“ tvrdí jeden z manažerů. Podobně naladěni byli i další: „Mé pravicové přesvědčení mi znemožňuje brát tyto investiční pobídky za úspěch, neboť je především považuji za nástroj vládního populismu, který v ekonomice vytváří nerovné podmínky a zvýhodňuje některé typy subjektů z peněz daňových poplatníků.“
Zahraniční investice jsou podle názoru ředitelů pro Česko nepochybným přínosem, dokonce by bylo možné tento objem ještě zvýšit. Za jednu z největších překážek podnikání respondenti považují byrokracii a neprůhlednou legislativu: „Kdyby se zrychlil a zlepšil výkon státní správy, vytvořil efektivní justiční systém a plošně se snížilo daňové zatížení, tak bychom nepotřebovali CzechInvest, daňové úlevy ani investiční pobídky. Kapitál si zcela sám najde cestu tam, kde je to pro něj výhodné.“ Mnozí ředitelé se však shodli, že bez pobídek by

Kontrakt a dál nic

Zakázka na výstavbu osmdesátikilometrové dálnice D 47, kterou postaví izraelské konsorcium Housing & Construction (H&C), se manažerům moc nelíbí. Především mají za to, že kontrakt, který zatím není podepsán, by měl být pro český stát nevýhodný. Za největší chybu považují přidělení zhruba padesátimiliardové zakázky bez vyhlášení výběrového řízení. „Argument, že se tím celý projekt zrychlí, nemůže absolutně obstát. I každé malé dítě ví, že to je lež jako věž. Uplynul více než rok a u Lipníku nad Bečvou se ještě ani nekoplo. Za tu dobu by se tendr stihl minimálně dvakrát,“ zní charakteristický názor jednoho ředitele. K němu se připojují další: „Myslet si, že lze dosáhnout nejvýhodnější ceny tím, že ze soutěže vyloučím všechny zájemce, je naprosto absurdní.“
Právě absence výběrového řízení je podle některých názorů „základním kamenem“ většiny problémů ostravské dálnice. „Na této zakázce se to podepisuje snad všude. Největší nevýhodnost je především cenová. Výstavba D 47 je podle projektu H&C nehorázně předražená, navíc projekt obsahuje nekvantifikovatelná rizika. Pro stát samozřejmě,“ rozčiluje se jeden z respondentů. I další má velmi podobný názor: „Těch osmdesát kilometrů bude černou dírou na peníze a především velkým průšvihem. Garance státu jsou na takové úrovni, jako by si to postavil sám, jen by to přišlo na polovinu peněz.“ Stručně zhodnotil kauzu D 47 tento ředitel: „Typický příklad potřebné, leč politicky rozhodované a tedy velmi drahé akce.“ Debatu uzavírá názor: „Vláda zatím jakoukoliv výhodnost nijak nedokázala a pravděpodobně ani dokázat nemůže.“

Otázka: Myslíte si, že spolupráce státu s konsorciem Housing & Construction při výstavbě dálnice D 47 je pro Česko výhodná?
Ano 20
Ne 56,2
Nevím 23,8

FIN25

Pramen: Týdeník EURO - odpovídalo 105 manažerů

  • Našli jste v článku chybu?