Nissan a Renault
Japonská automobilka Nissan Motor minulý týden zveřejnila jeden z nejdrastičtějších restrukturalizačních plánů ve světovém automobilovém průmyslu. Ztrátový Nissan propustí, většinou v málo efektivních japonských provozech, na 21 tisíc zaměstn anců, což je čtrnáct procent celkového počtu. Zavře navíc tři montážní závody a dvě motorárny, čímž hodlá snížit produkci o třetinu, a vymění některé manažery.
„Neexistuje jiný způsob. Pokud chce společnost přežít, musí tento plán přijmout, prohlásil na vysvětlenou výkonný ředitel Jošikazu Hanava. Výpovědi a zavírání provozů v takové šíři jsou pro japonské průmyslové kruhy a celé Japonsko, znám é velkou mocí odborů a manažerů, hotovým otřesem. Nissanu však při zadlužení 13,25 miliardy dolarů nezbývá nic jiného, napsal ekonomický deník Financial Times.
Restrukturalizace přichází sedm měsíců poté, co francouzská automobilka Renault koupila 36,8 procenta akcií Nissanu, dřívějšího konkurenta, a dosadila na místo provozního ředitele prvního nejaponského manažera Carlose Ghosna. Ten je rovněž architektem drastického plánu. Vedení obou firem si od něj po neúspěšných sedmi ztrátových letech slibuje návrat Nissanu k zisku. Podíl japonské automobilky na světovém trhu během posledních sedmi le t spadl ze 6,6 na 4,9 procenta.
Záměr vytvořit alianci s Renaultem Nissan oznámil letos v březnu. Možnou fúzí by vznikl čtvrtý největší automobilový koncern světa.