KIA, Toyota
PRAHA (han) - Trh limuzín střední třídy v cenách kolem 600 tisíc korun se na začátku jara pořádně zahustí asijskou konkurencí. Korejská KIA nedávno představila svůj nový Magentis, který má ambice stát se vlajkovou lodí středních a menších firem. „Nelze čekat, že by si naše auto kupovali jako reprezentační vůz německé nebo americké firmy, míříme spíše do sektoru menších podniků,“ řekl ředitel KIA Motors Czech Antonín Šrámek. Nový Magentis navázal na předchozí typ, který se poprvé objevil v roce 2000. Nahradil tehdy model Clarus. Zlepšil se především jeho interiér, výrazné je především dřevěné obložení kabiny. Mírně se ale naproti tomu zvýšila spotřeba motorů. Vůz nyní nabízí dva benzínové motory, dvoulitrový a 2,5 litru, o montování dieselu zatím výrobce neuvažuje. Nejlevnější dvou litr vyjde na 549 980 korun, což je o deset tisíc korun více, než jeho předchůdce. Za Magentis se silnějším agregátem pak zájemce zaplatí 629 980 korun. „Plánujeme prodej padesáti až sedmdesáti kusů, v optimistickém případě i stovky kusů,“ řekl Antonín Šrámek.
Avensis bude větší
Zanedlouho vrhne na trh svoji vlajkovou loď – nový Avensis – i japonská Toyota. Auto se hodně zvětšilo, karoserie nabobtnala do kulatějších tvarů. Zepředu dost připomíná corollu, vzadu přibyly výrazné kulaté světlomety, jaké má například Volkswagen Passat. Také uvnitř auta je hodně nových prvků, patří k nim především hodně materiálů s měkkým povrchem a zakulacený střední panel. Avensis je podle výrobce o dost tišší než jeho předchůdce a má řadu dalších vymožeností. Patří k nim například kolenní airbag, který při nárazu kryje nohy posádky. Japonci vkládají do Avensisu, vyráběného v Británii, nemalé naděje. Ročně ho hodlají prodat v Evropě 140 000 kusů. Vůz bude k mání ve třech variantách – sedan, liftback a combi a ve čtyřech motorových verzích. Nejnižší cena v České republice byla stanovena na 619 900 korun.
Oba vozy, Magentis i Avensis, přichází na silně obsazený trh. Dominuje na něm Škoda Superb, Volkswagen Passat a dobře si vede také Mazda 6, jejíž nejlevnější verze stojí přesně tolik, co základ Avensisu. Jen o deset tisíc korun levněji se prodává další ze štik v rybníce, Nissan Primera.