Sotheby s a Christie s čelí obvinění a elektronické konkurenci
Od masek afrických národů přes šaty Marylin Monroe, v nichž zpívala prezidentovi Kennedymu, či zásnubní prsten Jackie od jejího druhého muže Aristotela Onassise po Piccassovy obrazy - většina nejlepších uměleckých předmětů prochází dvěma největšími aukčními síněmi na světě - Sotheby s a Christies. Dnešní doba obchodu s uměním už šestým rokem přeje. Přesto (nebo právě proto?) uvnitř těchto dvou aukčních domů nevládne jen pracovní napětí. Jejich obchodní praktiky vyšetřují americké i evropské úřady kvůli podezření, že se obě firmy tajně domlouvaly na fixaci provizí z prodeje a nákupu. To je na aukčním trhu velmi důležitý moment. Americké úřady zkoumají, jak je možné, že v roce 1992 měly oba domy po určitou dobu stejnou výši poplatků - šlo o nákupní provizi ve výši patnácti procent pro předměty s hodnotou vyšší, než je 50 tisíc dolarů, a desetiprocentní provizi pro předměty nad tuto částku. Něco podobného se opakovalo i o tři roky později. Procenta z milionů. Provize slouží pro účastníky aukcí jako klíč při výběru jedné ze dvou hlavních firem. Zvýšení nákladů pro kupce bývá kompenzováno poklesem nákladů prodávajícího, což aukčním síním dovoluje přilákat snadněji velké sbírky. Pokud by jedna ze dvou hlavních světových aukč-ních síní od tohoto způsobu konkurence ustoupila, riskovala by ztrátu významné části amerického trhu s uměleckými předměty. Tam jde hlavně o pozůstalosti, jejichž prodej mívají na starosti američtí advokáti, kteří ze zákona musejí jednat v nejlepším finančním zájmu klientů. Zároveň obě renomované společnosti v roce 1995 zvýšily s měsíčním odstupem provizi z nákupu na stejnou úroveň, což ulehčilo pozici prodávajícím majitelům nejžádanějších sbírek. Toto rozhodnutí je dalším důvodem pro šetření z nekalých soutěžních praktik, mimoto firmy žaluje asi čtyřicítka kupců. Pokud by jim dal soud za pravdu, Sotheby s i Christie s by musely odškodnit najednou kolem tisíce klientů. Konkurenční protitahy. Christie s reagovala na žaloby jako první. Před měsícem začala spolupracovat s americkou justicí výměnou za imunitu. Americká legislativa dává možnost tomu z podezřelých, kdo jako první půjde se svou kůží na trh, získat milost. Christie s pak udělala další chytrý tah. Zvýšila nákupní provizi na 17,5 procenta a snížila prodejní marži. Tímto způsobem se jako by distancovala od konkurujícího domu. Sotheby s ji v tomto kroku nemůže následovat na stejnou úroveň, aniž by přiživila vyslovená podezření, a Christie s se tak fakticky stává pro prodejce přitažlivější, konstatoval deník Le Monde. Křesla bez noh. Akcie domu Sotheby s spadly v posledním půlroce ze 47 k 18 dolarům a ve vedení došlo k významným změnám. Na konci února rezignoval Alfred Taubman, prezident a hlavní akcionář, který vydělal jmění na stavbách supermarketů a majoritní podíl v Sotheby s koupil v roce 1983. Tradiční anglickou firmu zmodernizoval zejména ve finančních službách - dům poskytuje vybraným zákazníkům půjčky. S ním odešla i Diana Brooksová, generální ředitelka Sotheby s, která ve firmě strávila dvacet let a na postu generální ředitelky byla šest let. Také Christie s, kterou v roce 1998 koupil francouzský multimilionář Franc,ois Pinault za 1,2 miliardy dolarů a která se jako soukromá společnost nemusí zpovídat akcionářům, vyměnila vedení. Na konci loňského roku odstoupil po šesti letech ředitel Christopher M. Davidge. Aukce po síti. Sotheby s musela vyměnit lidi na nejvyšších postech ve špatné chvíli. V době, kdy přesouvá sídlo z Londýna do New Yorku a zahájila aukce po internetu společně s Amazon.com, do čehož vloni investovala přes třicet milionů dolarů. Christie s je v tomto ohledu pozadu, i když majitel Pinault už se na síť chystá. Největší aukční domy totiž nepotřebují jen očistit dosud renomované jméno, ale také se ubránit elektronickým aukčním společnostem jako eBay. „Na internetu se zatím prodávají spíše drobnější předměty, které nejsou spojeny s vysokými transportními poplatky a pojistným. Účastnit se navíc mohou jen rezidenti z Kanady, Británie, USA a Německa, i když další rozšíření se chystá. Nejhodnotnější předměty se však stále draží v aukčních síních, popisuje Filip Marco, reprezentant českého zastoupení Sotheby s. Dražby impresionistů s myší v ruce jsou ve světě uměleckých předmětů chápány stále jako něco nepatřičného. Při postupu internetu bude asi hodně záležet na tom, kteří klienti převáží. Tradičně se zájemci o umění dělí na ty, co jsou schopni investovat poslední korunu, a na ty, kteří si obrazy pořizují jako prestižní doplněk ke svému postavení.