Občas se člověk nemůže ubránit cynismu. A to hned dvojnásobnému, když si přečte zprávu, že nový ministr dopravy Zbyněk Stanjura se rozhodl, že přestane dotovat studentské slevy ve vlacích a autobusech.
Abychom tomu rozuměli správně, u vlaků jde o nedotované tratě (na dotovaných je kompenzace za studenty už započítána), takže bez slevy se pojede v zásadě jen v případě trasy Praha-Ostrava, kde zuří konkurenční boj trojice podniků.
Celkem se státní kase ušetří podle výsledků z loňského roku přes 230 milionů korun. Tak to je teda skutečně pecka. Taková úspora při miliardovém rozhazování za dopravní stavby se skutečně vyplatí. Co na tom, že stát alespoň na oko hlásá podporu vzdělávání a rozhodně nechce, aby k němu měli přístup jen ti majetnější.
Mělo by ministerstvo dotovat studentské jízdné?
Nejsem přítelem různých subvencí a dotací na kdeco. Ale zrovna studentské jízdné mi nikdy nepřipadalo jako zhůvěřilost. Než se ale zloba a zášť studentstva otočí proti zánovnímu vládci dopravního resortu, je dobré si připomenout, proč ministerské kase narostly loni jen na kolejích náklady na cestující studentíky na sto milionů. Tedy dvojnásobek oproti předchozímu období.
Ona trojice konkurentů se pustila do cenové války o klienty. Speciální akce, slevy first, last a bůhvíjaký minute. Takže z Prahy do Ostravy se dá třeba s Leo Expressem dojet i za pouhých 137 korun. Jak ale vypočítáme kompenzaci od státu za poskytnutí studentské slevy, když zákon nařizuje ulevit alespoň o čtvrtinu? No přece z ceny plného jízdného přesahujícího pětistovku. A u Českých drah se taková kompenzace z velké části počítá raději jen odhadem.
Takže kdyby tři dopravci nebyli tolik nenasytní a nelibovali si, že tito sponzorovaní cestující jsou vlastně velmi lukrativní, možná by si nikdo na ministerstvu nevšiml, jak rychle stoupá dotace na studentské jízdné.
Študákům tak nezbude než doufat, že konkurence platí i stran studentstva, a trojice provozovatelů vlaků si je bude chtít udržet vlastními slevami. A nebo na trati Praha-Ostrava cestovat přískoky – tedy ve vlacích, kde jsou třeba krajské dotace. To má ovšem velkou logiku.
Čtěte další sloupky Adama Junka: