Dobrá image a pověst firmy nesouvisí jen s jejím obratem a vtíravou reklamou. V dnešní době firmy stále více dbají na reprezentativní a elegantní vzhled svých zaměstnanců. Ano správně, mluvím o hojně zmiňovaném dress code. Pojďme si o něm říci více.
Autor: Stockbyte
Opravdu prosperujících firem je v našem státě ještě stále poměrně málo. Vlivem změn trhu a mezinárodních vztahů stále krachují další a další firmy stejně rychle, jako nové začínají svou působnost. Aby firma dobře působila na své okolí, či potencionální spotřebitele, případně pozitivně převyšovala svou konkurenci, je třeba dbát také na první dojem. Pro některé z nás může předepsaný dress code působit jako povrchní záležitost, ale pravdou je, že jednotný a reprezentativní styl oblékání spoluvytváří image firmy velmi pozitivním způsobem.
Tajný průzkum
Dříve, než se pustíme do konkrétnějších informací, dovolte mi, abych se s Vámi podělila o pár postřehů. Shodou okolností se mi naskytla možnost zúčastnit se promotion akce v nejmenovaném státním podniku. Využila jsem příležitosti a během dne jsem pečlivě sledovala přicházející zaměstnance. Můj celkový dojem je, dá se říci, docela pozitivní. Naštěstí, kultura, elegance i styl si našli cestu i k českým zaměstnancům. Od pohledu jsem sice nemohla posoudit, zda se jedná o asistentku, účetního, či personálního manažera, téměř všichni ale vypadali jako ze žurnálu. Padnoucí oblek u mužů byl nejčastější variantou, občas obměněn ležérními kalhotami a elegantní bundou. Ženy a dívky, jež přicházely do svého zaměstnání, nejčastěji volily tmavé kostýmy, či kalhoty a elegantní halenku. Byla jsem opravdu příjemně překvapena, protože jsem si všimla jen minima nevhodných a neformálních případů.
Jak mám vědět, co si mohu dovolit a co ne?
Pro dress code dnes již v mnoha firmách platí předepsané normy sestavované poradci pro firemní oblékání. Může se jednat o zbytečné personální náklady navíc, ale pro dokonalou image firmy náklady nezbytné. Zaměříme se tedy na každé pohlaví zvlášť
Ženy to mají, dá se říci, poměrně přísnější, co se týče volby oděvu do zaměstnání. Pokud jsme si myslely, že si v létě vyrazíme v šatičkách a otevřených sandálcích, jsme na omylu. Absence punčocháčů je dle odborníků na dress code zcela klíčová. Také sukně musí mít tu správnou délku, nepůsobit vulgárně a především nesmí odhalovat prádlo. Šaty také nejsou moc vítány, vedení firem proto preferuje různé kombinace elegantních kalhot a sukní s halenkami, či topy. Dnes není problém sehnat velmi elegantní kousky v nádherných barvách, a pokud se takový top zkombinuje s klasickými kalhotami, budete perfektním příkladem dress code. Tato přísná pravidla platí spíše pro zaměstnance bankovního sektoru, či zaměstnance na vedoucích pozicích, elegantní a vždy upravený vzhled se ale vyžaduje vždy a všude.
Co se týče mužské populace, můžeme buď tiše závidět, nebo si užít rozmanitost tvarů a barev dámského oblečení. Muži jsou ve svém zaměstnání omezeni na obleky, kalhoty a ještě jednou obleky. Samozřejmě, není třeba se denně potit v obleku, přípustné jsou také ležérní kalhoty s košilí, ovšem rozhalenku dress code zcela vylučuje, a to i s kravatou. Takzvaný byznys styl u mužů je dnes zcela běžný a není problém si v soukromí své kanceláře kravatu povolit a sako vysvléci.
Dress code není všemocný!**
Značkový kostým a drahý kufřík nevykonají svou práci, pokud neovládáte také správnou neverbální komunikaci. Stačí si zapamatovat pár pravidel a nemusíte se bát negativního prvního dojmu. Takže!
• Vždy se usmívejte, ale nesnažte se o umělý úsměv.
• Důležitý je oční kontakt. Vyvolává důvěru a jistotu.
• Udržujte rovné držení těla, působí sebevědomě.
• Mluvte klidně a hlubším hlasem.
• Nemávejte rukama kolem sebe, přehnaná gesta by mohla působit agresivně a nuceně.