Výnosy z prodeje dříví ze státních lesů přitahují lobbisty i jejich odhalovače
Velká mela se strhla kolem nové kupní smlouvy Lesů ČR a Hradecké lesní a dřevařské společnosti o prodeji dřeva. Překvapivě však propukla až tři čtvrti roku po jejím podepsání, k němuž došlo těsně před koncem loňského roku. Kritici smlouvu označili za podezřelou, krajně rizikovou a pro státní lesy nevýhodnou. Konkrétní argumentace pro tato tvrzení však scházela a schází dosud. Spekulativní podezření však visí ve vzduchu pořád. Lesy ČR loni dosáhly hospodářského výsledku 502 milionů korun. A protože státní podnik svůj zisk neodevzdává do státního rozpočtu, neboť jeho posláním je investovat většinu prostředků zpátky do rozvoje lesa, vydělané miliony leckomu klovou v očích. Nepochybně zdravou investicí je pět milionů korun, které management Lesů ČR poskytl na mravenčí práci Českého svazu ochránců přírody v ekologické výchově a ochraně přírody. Lesy ČR však obcházejí i lobbisté různých politických křídel. Ruku v ruce s tím přibývá též aktivních obranářů, kteří se naopak snaží cestičky pro únik lesáckých prostředků do politických pokladen odhalit.
STÍNY MINULOSTI
Nedobrý signál o tom, jak upřímně chce nové vedení napravit pošramocenou reputaci Lesů ČR, vydal návrat Vladimíra Řiháka (někdejšího starosty Prahy 9 za ODS) do pozice poradce generálního ředitele. Právě Řihák byl ztělesněním podivných smluv o reklamě uzavíraných za zády předchozího generálního ředitele Jiřího Holického a porušujících interní předpisy. Aby mohl Řihák jenom podle svého osobního rozhodnutí vyslat pět milionů korun na reklamy při akcích svazu lyžařů, musel dokonce měsíc čekat, než bude pro tento účel založena společnost VADE RETRO. Skoro čtyři miliony pro firmu S.M.S. na reklamy při jezdeckých závodech rozdělil Řihák do dvou smluv, aby obešel zákon o zadávání veřejných zakázek. Interní audit Lesů ČR přesto v obou případech shledal pletichy při veřejné soutěži a porušování povinnosti při správě cizího majetku a upozornil vedení na ohlašovací povinnost podezření z trestného činu. Tu prý ještě Holický stačil vůči zadavateli, kterým je ministerstvo zemědělství, splnit. Přesto kauzu nikdo nešetřil a nikdo nikdy taky už nezjistí, jestli část peněz z reklamních společností neputovala ještě někam dál. A to ještě ve vzduchu visela i velice objemná reklamní smlouva se společností Medea Kultur.
HROMOSVOD DEJNOŽKA
Už prvnímu řediteli a zakladateli Lesů ČR Jiřímu Olivovi otloukal existenci Hradecké lesní a dřevařské společnosti o hlavu exministr zemědělství Jaroslav Palas, když se ho snažil znectít, aby ho mohl vyhodit. Od té doby se každý nastupující ředitel od Hradecké lesní odtahoval. Buď pro něj byla nechtěnou milenkou, nebo tvrdou sokyní, kterou je třeba vystrnadit. Žádnému se to nepodařilo, protože nikdo neriskoval pád obchodu s dřevem. Budování rozsáhlého vlastního obchodního odboru v Holického éře požíralo značné mzdové prostředky, přesto na pár zkušených rutinérů šéfa Hradecké lesní Františka Dejnožky stále nestačilo.
Hradecká lesní si už vybudovala významnou pozici obchodníka s dřevem a zdaleka není závislá jen na zprostředkování prodejů dříví z Lesů ČR. Přesto je s Lesy ČR propojena pupeční šňůrou, protože ji z poloviny vlastní. Majitelem druhé poloviny je její předseda představenstva František Dejnožka.
Jiří Novák je první generální ředitel Lesů ČR, který chce na spolupráci s Hradeckou lesní postavit své obchodování. Obejde se tak nejen bez zástupu fakturantů a prodejců, ale i bez obchodního ředitele. Ostatně s Bedřichem Foukalem, který mu byl naoktrojován mocnými přímluvci, nenašli společnou vůli pro spolupráci. Nakonec nevyšel ani dohodnutý kompromis, že Foukal usedne v dozorčí radě Hradecké lesní. Protože mu tím hrozila ztráta nároku na „zlatý padák“, rychle se vzdálil.
Situace se obrátila vzhůru nohama. Tlak zpochybňující spolupráci Lesů ČR s Hradeckou lesní nepřichází už z ministerstva zemědělství, ale zvenčí.
DOHODA O NEDOHODĚ
Slabé místo již zmiňované kupní smlouvy mezi Lesy ČR a Hradeckou lesní vidí kritici v kratičkém článku III: „Ceny dříví budou stanoveny dohodou smluvních stran, budou v místě a čase obvyklé a … budou se rovnat cenám, za něž kupující prodá dříví konečným odběratelům, které určí kupující, snížené o náklady na dopravu.“ Kdekdo to vnímá jako diktát konečného spotřebitele. Co si ten řekne: Hradecká lesní si odečte náklady za dopravu a naúčtuje to Lesům ČR. A ty by mohly někdy zaplakat nad výdělkem.
Vedoucí odboru obchodních vztahů Lesů ČR Pavel Draštík však vysvětluje: „Hradecká lesní není zprostředkovatel, není služba, ale zákazník jako každý jiný. Cenu vzájemně dohadujeme na odvozním místě. Není však cenotvorná. Určující je cena dohodnutá u konečného odběratele. Tržní cena.“
Když jsou zcela rozdílné představy o ceně, zahajuje se jednání o cenové nedohodě. Jedno takové jednání právě skončilo mezi Hradeckou lesní a společností Wood & Paper ve Štětí, za napjaté pozornosti Lesů ČR na jedné a firmy Mondi Packaging Paper na druhé straně. „Cenová dohoda se nakonec zrodila, avšak za cenu snížení velikosti dodávky,“ popisuje Draštík.
Lesy ČR prodávají prostřednictvím Hradecké lesní 58 procent dřeva soustředěného na odvozních místech, 28 procent nabízí regionální pracoviště Lesů ČR zákazníkům v místě, 14 procent se uplatní na komoditní burze. Dohromady je to 3,5 milionu kubíků za rok. Zhruba stejné množství dřeva prodaného u pně realizují na trhu přímo lesnické společnosti.
PENĚŽNÍ VENTIL
Holického neúspěšný pokus založit vlastní obchodní útvar u Lesů ČR dodal Františku Dejnožkovi na vážnosti: „Uzavření kupní smlouvy s Hradeckou lesní bylo mnohem účelnější, hospodárnější a efektivnější než nákladné zřízení a provozování vlastního obchodního oddělení. Nejsou s ním spojeny žádné náklady státního podniku,“ zdůraznil Dejnožka. Navíc každý rok přináší do Lesů ČR výplatu dividend. Průměrný čistý roční výnos je 20 procent, za poslední rok dokonce 41 procent.
Přesto je nezbytné připojit i obavy dobře obeznámeného člověka, který varuje před tím, že Lesy ČR mohou na základě této smlouvy s Hradeckou lesní přicházet o část výnosů. Neboť Lesy ČR nedisponují účinnými verifikačními nástroji, zda Hradecká lesní opravdu využívá tržní potenciál a prodává za nejlepší ceny.
Zejména, když zisk Hradecké lesní je tvořen dodatečnými prémiemi, které vyplácejí koneční odběratelé za množství a pravidelnost dodávek. Takovéto prémie nemají motivaci prodávat co nejvýhodněji, ale co nejvíc, včas … a tím pádem i levněji. To vše by zvýhodňovalo i finálního kupujícího. Nabízí se tedy dokonce více variant, jak by právě tímto bodem smlouvy mohly prosakovat z Lesů ČR pramínky do kapes vždy připravených lobbistů.
SOUVISLOSTI
- Lesy ČR po obdobích utlumování spolupráce svěřily obchod s vytěženým dřevem Hradecké lesní a dřevařské společnosti.
- Soukromé firmy, které si vysoutěžily prodej dřeva u pně, s těžbou otálejí, protože za koupi dřeva nastojato slíbily zaplatit víc, než za kolik je mohou prodat.
- Velcí odběratelé dříví přestali vytvářet dlouhodobé zásoby a vyžadují pravidelné dodávky. V tomto směru je Hradecká lesní pro Lesy ČR ideální partner.