Praha chce zkultivovat pražské taxikáře. Má na ně novou páku a chystá změnu zákona
Na moderní umění a světovou gastronomii do Prahy přilákáte málokoho.
Zato historie a tradice, to je úplně něco jiného. „Koukám na ty baráky, ty jo… Fakt pěkný. Cizinci třeba koukaj na ty baráky a jsou z nich úplně vyplesklý,“ vykládá v Samotářích Jan Macháček. Načež v narážce na jinou součást pražského koloritu povídá taxikáři: „Můžete mě klidně natáhnout jako ňákýho cizince.“ Samotáři šli do kin v roce 2000. O pět let později předvedl tehdejší primátor Pavel Bém svoji slavnou etudu s převlekem za Itala.
Nezměnilo se nic. Tedy v tom podstatném; brutální oškubávání – především – turistů vesele pokračuje i v roce 2016. Ale prý už bude lépe. Opravdu. Magistrát má plán: nasadí na drzé taxikáře Liftago.
Oznámkuj si řidiče
O co přesně jde? Liftago je mobilní platforma, která sdružuje stovky taxikářů s licencí. Hlavnímu městu nabídla zdarma svoje data o tom, které řidiče Pražané a turisté hodnotili nejlépe a proč. „Máme údaje o cenách, trasách, vytíženosti a hodnocení řidičů. V anonymní podobě je můžeme poskytnout radnici pro řešení sporných bodů,“ říká spoluzakladatel Liftaga Ondřej Krátký. Podobné informace marně páčila radnice z taxikářů, respektive jejich cechovního spolku, Asociace koncesionářů v taxislužbě (AKT), roky.
Teď je otázka, k čemu Praze ty údaje budou, protože taxislužbu může regulovat jen určením maximálních cen, kontrolami a nastavením standardů. Primátorka Adriana Krnáčová mluví o možnosti vyvinout systém známek kvality. „Každý řidič, který bude chtít reklamu ze strany Prahy, si standardy osvojí a dostane naši známku,“ slibuje. Jak to bude vypadat v praxi, opět nikdo v tuto chvíli netuší.
Být taxikářem v Praze už dávno není žádná velká výhra. Z někdejší prominentní komunistické kasty, která měla jako jedna z mála snadný přístup k valutám, jsou dnes živnostníci, kteří si mnohdy jen tak tak vydělají na živobytí. Přesto v hlavním městě jezdí pět tisíc taxíků, a taxikářskou licenci má dokonce dvakrát tolik řidičů. Ostatně úřady práce údajně právě tuhle profesi doporučují jinak nezaměstnatelným lidem. Pak není divu, že nasednete do taxíku, který řídí někdo, kdo má auto pronajaté od dispečinku, v Praze je týden a netrefí z Karlova náměstí na Anděl.
(Že minimálně pár stovek taxikářů trefí k Muzeu, už nejpozději od začátku února víme.)
Výsledkem je, mírně řečeno, nízká kvalita služby. A také zuřivý odpor proti tak „nesmyslným“ požadavkům magistrátu, aby řidič taxíku znal ulice v Praze a dokázal ze sebe vypravit zhruba pět set slov v cizím jazyce.
Anglicky, čínštinu po nich nikdo nechce, i když se asi brzy bude hodit víc.
Kontroly, kontroly
Taxikáři proto už roky bojují s magistrátem, především o zvýšení maximální ceny za kilometr jízdy. A v posledních letech je z druhé strany zmáčkla mobilní konkurence – služby jako Liftago, Hopin nebo Uber. Zvlášť poslední jmenovaná u nich vyvolává amok, protože pro ni jezdí i řidiči bez koncese. V hlavním městě tak soupeří tři skupiny – dispečinky, jednotliví řidiči, respektive AKT, a aplikace.
„Jejich zájmy jsou většinou protichůdné, a když vyhovíme jedné skupině, druhá se bude bouřit. Praha jim nemůže a nebude dělat soudce,“ řekla Krnáčová týdeníku Euro. Nicméně může využít jednu skupinu proti druhé, aby dosáhla svého – zlepšila celkovou úroveň taxislužby v Praze. Krnáčová už to naznačila: „Sledujeme společný cíl. Liftago má data a my máme možnost některé věci změnit.“
Do toho město spolu s ministerstvem dopravy chystá novelu zákona o silniční dopravě, která by upravila fungování taxislužby.
Nedá se tedy čekat, že by magistrát postup proti taxikářům zjemnil. „My po taxikářích chceme, aby místopis centra Prahy byl bez mapy, a oni se bouří? Chceme, aby uměli 500 slov ve světovém jazyce, vždyť to umí dítě v páté třídě,“ myslí si primátorka. „Nové zkoušky budou zvyšovat nároky na řidiče, a potažmo tak na celou taxislužbu. A na závěr samozřejmě tvrdá represe, kontroly, kontroly, kontroly,“ prohlašuje Krnáčová.
Její obliba u taxikářů, kteří si už nyní stěžují, že se s nimi primátorka nebaví, pořádají proti ní demonstrace a tu a tam jí poplivou auto, jistě vzroste.
Taxikáři už roky bojují s magistrátem, především o zvýšení maximální ceny za kilometr jízdy. A v posledních letech je z druhé strany zmáčkla mobilní konkurence.
O autorovi| Tereza Čapková, capkova@mf.cz