Vrcholný Jaguar F-Type možná není úplně nejdokonalejším sportovním vozem na trhu, ale určitě patří k nejpodmanivějším
Tohle se neomrzí. Když chvíli akcelerujete a pak prudce uberete plyn, počastuje okřídlená oranžová bestie okolí hromovou kanonádou explozí nespáleného benzinu ve výfuku, zakončeném čtyřmi efektními „hlavněmi“.
Je to jako přicházející bouřka. A jakmile znovu pořádně zatlačíte na pravý pedál, na kilometry daleko se rozlehne naléhavý, vzteklý řev osmiválce, jehož basový základ podmalovaný ostrými kovovými tóny připomíná něco mezi starými americkými závoďáky a nalétávající stíhačkou Spitfire. Jízda s nejvýkonnějším sériovým Jaguarem v historii je divadelní drama. Nepříliš rafinované, občas poněkud prvoplánové. Ale strhující.
Vrchol nabídky
F-Type SVR, jak se to zuřící monstrum jmenuje, představuje aktuální vrchol sportovní nabídky britského výrobce. Stojí za ním nedávno založená divize SVO, která se uvedla speciálním modelem Project 7 (viz box). Základem se stal osmiválcový model F-Type R. Vrcholná verze má ale ještě o 25 koní vyšší výkon, o 20 Nm silnější točivý moment, z nuly na 100 km/h akceleruje o čtyři desetiny rychleji a dosahuje o 22 km/h vyšší maximální rychlosti. Svými parametry se Jaguar SVR řadí někam na hranici mezi samotný vrchol kategorie „obyčejných“ sportovních vozů a exkluzivního světa superaut.
Odpovídá tomu nejen jeho zvukový projev, ale i reálná dynamika.
Při testování jsme naměřili zrychlení 0–100 km/h za 3,76 sekundy, což v podstatě souhlasí s údajem výrobce. Z této rychlosti zastaví oranžová bestie na dráze pouhých 32,6 metru a na dvoustovku se umí rozjet za 12,34 sekundy. Podle všech měřítek je to extrémně rychlé auto. Od řidiče přitom nevyžaduje žádný zvláštní um, alespoň ne v přímce. O přenos výkonu se totiž stará šestistupňová automatická převodovka a standardně montovaný pohon všech kol. Od vás se tudíž nechce nic jiného než zapnout dynamický režim, sešlápnout plyn až na doraz a pevně se držet, zatímco podélné zrychlení omotává obsah vašich útrob okolo páteře.
Samozřejmě za ohlušujícího zvukového doprovodu, který je Orffovou kantátou Carmina Burana mezi automobilovými soundtracky.
Nejrychlejší F-Type SVR ale není jen hot-rod, který nejraději jezdí pouze rovně. Při opravdu rychlé jízdě na klikatých silnicích s náročným povrchem možná nevykazuje až takovou míru preciznosti a jistoty jako nejlepší auta v segmentu, ale spotřebovat celou zásobu přilnavosti jeho širokánských pneumatik je prakticky nemožné. Inženýři divize SVO dali tomuto modelu upravenou zadní nápravu, tužší odpružení i jinak naladěnou „záchrannou“ elektroniku. Pokud pravidelně nehoníte desetinky sekundy na okruhu, je trochu neotesaný Jaguar zábavnějším autem než technicky dokonalejší a ještě rychlejší, ale svým projevem poněkud sterilní konkurence třeba z Německa.
Nechcete ušetřit?
Exteriér nabroušeného Jaguaru je podobně ostrý jako jeho hnací ústrojí. Karbonové detaily karoserie, žluté brzdové třmeny, velký difuzor mezi dvěma páry výfukových koncovek. V případě testovaného auta to vše podtrhovala křiklavá oranžová barva. Jen kokpit působí trochu obyčejně. Od slabších verzí modelu F-Type se prakticky neliší. A to by měl, protože cena se liší dost výrazně. Zatímco (ne o mnoho slabší) F-Type R stojí 3 186 656 korun, za verzi SVR zaplatíte 3 828 561 korun. Tedy o 642 tisíc víc. A i zákazník, který nemá úplně hluboko do kapsy, bude přemýšlet, jestli těch 25 koní a punc vrcholného modelu za takový příplatek stojí. Zvlášť když tu nejdůležitější ingredienci, totiž emoce, servíruje i slabší model v míře prakticky neztenčené.
Plus
? Ohromující soundtrack
? Ohromující exteriér
? Ohromující dynamika
Minus
? Ohromující reálná spotřeba
? Levnější F-Type R vás ohromí skoro stejně
Technické údaje*
? Motor: V8 5,0 l, 423 kW, 700 Nm
? 0–100 km/h: 3,7 s
? Max. rychlost: 322 km/h
? Hmotnost: 1705 kg
? Kombinovaná spotřeba: 11,3 l/100 km
*HODNOTY UDÁVANÉ VÝROBCEM
O autorovi| Jiří Červenka, cervenka@mf.cz