Švédská automobilka bude znovu prosit Brusel
Volvo má trochu smůlu a teď snad naději na trochu štěstí: letos na jaře mu Komise EU zatrhla fúzi se společností Scania, skoro před sedmi lety spadla pod stůl už téměř uzavřená dohoda s francouzským Renaultem. Minulý týden se však obě tyto automobilky už doopravdy dohodly, jenže ještě vyhráno nemají: jejich smlouva – jak také jinak – podléhá opět schválení Bruselu. Evropská nákladní velmoc. Francouzská automobilka Renault prodá svoji divizi nákladních vozů (RVI) firmě AB Volvo, která zaplatí patnácti procenty svých akcií, vykoupených od vlastních akcionářů. Tento podíl měl minulý týden v den uzavření dohody cenu 1,5 miliardy dolarů. Renault si pak ještě víc pojistí svou pozici největšího akcionáře švédské automobilky tím, že na trhu dokoupí dalších pět procent akcií. Nicméně zavázal se, že nad dvacet procent nepůjde s výjimkou situace, kdy by po Volvu nepřátelsky vyjel jiný investor. Dohoda podléhá schválení Bruselu. Švédská automobilka Volvo převezme divizi nákladních vozů a autobusů firmy Renault včetně společnosti Mack Trucks, kterou má Renault ve Spojených státech. Podíl Volva na evropském trhu nákladních aut se nyní bude pohybovat kolem dvaceti osmi procent, na severoamerickém trhu bude činit asi čtyřiadvacet procent. Transakcí vznikne po DaimlerChrysleru druhá největší světová skupina nákladních vozů. Ročně bude vyrábět 165 tisíc nákladních vozů o hmotnosti nad pět tun. Očekává se, že její roční tržby dosáhnou 14,5 miliardy EUR. Bude také třetím největším výrobcem naftových motorů pro velké nákladní automobily. Žádný rozruch. Dohoda, na jejímž základě vzniká podle slov výkonného ředitele firmy Volvo Leifa Johanssona uskupení více homogenní a geograficky diverzifikovanější, než je automobilový kolos DaimlerChrysler, experty z odvětví nepřekvapilo. Volvo totiž usilovně hledalo možnosti, jak posílit výrobu nákladních vozů a jejich odbyt již od loňska, kdy prodalo za 6,45 miliardy dolarů divizi osobních aut automobilce Ford. Odborníci neočekávají žádné překvapení, ani pokud jde o zaměstnanost v obou společnostech. Ani jedna údajně neplánuje propouštění zaměstnanců. Ušetřit hodlají hlavně společnou výrobou motorů a společným vývojem a výzkumem. Divize nákladních vozů firmy Renault podle její tiskové zprávy zůstane samostatnou výrobní jednotkou v rámci firmy Volvo s vlastní distribuční sítí. Snaha expandovat. Dohoda mezi Renualtem a Volvem byla podepsána minulý týden právě ve chvíli, kdy se Renaultu podařilo získat po více než ročním jednání sedmdesát procent zadlužené jihokorejské automobilky Samsung Motors za 560 milionů dolarů. Zhruba dvacet procent zůstane koncernu Samsung Group a deset procent šestnácti věřitelským bankám. Renault se tak stává první zahraniční automobilkou, které se podařilo proniknout do automobilového průmyslu Jižní Koreje. Posílila si tím pozici na asijském trhu, kde už jednu akvizici uskutečnila loni – získala 37procentní podíl v jedné z divizí automobilky Nissan. Snahu Renaultu expandovat na světovém automobilovém trhu potvrzuje i jeho jednapadesátiprocentní podíl v rumunské Dacii získaný loni v červenci.