PRAHA (bor, foj) - Generální ředitel společnosti Škoda Holding Jiří Zapletal a šéf ostravské firmy ČKD Vagonka Miroslav Kupec se v říjnu sešli ve výrobní hale severomoravského podniku, aby stvrdili spolupráci na dopravních trzích. Nyní plzeňská společnost Vagonku kupuje, pro dokončení akvizice čeká pouze na souhlas Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Informace týdeníku EURO potvrdil ředitel Škoda Holding Zapletal. Ten již v minulém roce avizoval, že společnost plánuje nákup tří až čtyř firem z oblasti dopravní techniky. ČKD Vagonka je po listopadové akvizici ruské společnosti Sibelektroprivod druhou v pořadí.
„Součástí rozvojových plánů Škoda Holding je podílet se na výrobě diesel elektrických trakcí, akvizice ČKD Vagonka byla prvním krokem,“ uvedl Zapletal. Jak dodal, dalším krokem je snaha firmy o expanzi v oblasti výroby diesel elektrických lokomotiv. „V tomto sektoru máme dvě možnosti, buď koupit některého z výrobců, nebo s některou firmou na jejich produkci úzce spolupracovat,“ řekl.
Koupí ostravské vagonky získá plzeňský holding lukrativní zakázky Českých drah. Obě firmy už pro železnici společně vyvíjejí vlak pro regionální příměstskou dopravu. Nová vlaková jednotka by mohla v budoucnu nahradit na regionálních tratích dnešní motorové vlaky. Podnik se zároveň pokusí soupravu prodat do zahraničí. ČKD Vagonka Českým drahám dodává také příměstské patrové vlaky 471, jedním z významných subdodavatelů při jejich výrobě je plzeňská Škoda. Vagonka má kontrakt ještě na zhruba patnáct souprav. Firma je pokračovatelem výroby osobních kolejových vozidel ve Studénce na Novojičínsku. Zaměstnává 320 lidí, v roce 2003 vykázala tržby přes 1,5 miliardy a zisk 21,5 milionu korun.
Škoda Holding se zaměřuje na dopravní strojírenství a zařízení pro klasickou energetiku. Oba obory opírá o vlastní výzkum a vývoj. Celkem zaměstnává tři tisíce lidí. V rámci dopravní techniky pokrývá celý segment kolejových vozidel (tramvaje, metro, lokomotivy, příměstské vlakové jednotky). „V oblasti energetiky neplánujeme další expanzi v České republice,“ tvrdí Zapletal. Aktivity energetické divize firma posiluje v Číně, navíc zakládá dceřinou energetickou společnost v Indii. Škoda Holding v polovině prosince kvůli vstupu na zahraniční trhy změnila české názvy svých dcer na anglické verze. Od 10. prosince se tak ze Škody Energo stala Škoda Power a Škoda Dopravní technika změnila jméno na Škoda Transportation. Celá skupina utržila v předminulém roce 11,2 miliardy při provozním zisku 350 milionů korun.