Symbolicky tak tito hodovníci dali všem ostatním občanům na srozuměnou: Nás nikdo omezovat nebude. Ochranné prostředky jsou jen pro slabochy a hysterické panikáře. Cool je chovat se normálně.
Po dvou měsících vzájemného promořování jsme konečně cool všichni. Tedy spíš hot. Skoro všichni totiž už ve svém okolí známe někoho, kdo se koronavirem nakazil, a nemoc se v Česku začíná nekontrolovaně šířit. Andrej Babiš se celé léto prsil, jak dobře jsme pandemii zvládli, že jsme jedničky a celý svět se od nás učí. Jenže teď vydala Světová zdravotnická organizace Česku trochu jiné vysvědčení.
Situace zejména v Praze je podle ní znepokojivá a navíc tu neexistuje žádný spolehlivý způsob trasování a izolace. Přeloženo: vláda zaspala, nebo je ještě na dovolené.
A Česko má rázem nejvyšší nárůst nemocných ze všech okolních zemí. Můžeme být ještě rádi, že nám naši sousedé úplně nezavřeli hranice.
Češi se také po svém jarním spořádaném chování projevili velmi nedisciplinovaně.
Ukázalo se, že na rozdíl třeba od severských zemí nedáme na pouhá doporučení, ale potřebujeme ke změně svého chování jasné příkazy a zákazy. To o nás možná vypovídá víc, než bychom si představovali. Ze své historie jsme se zkrátka ještě úplně nevymanili.
Jedním z vysvětlení současného benevolentnějšího přístupu Babišovy vlády jsou nadcházející krajské a senátní volby. Babiš teď nechce zavádět nepopulární opatření a postavit si proti sobě rozdováděné voliče. To ale také může skončit tak, že k volbám skoro nikdo nepřijde. Buď bude nemocný, v karanténě, nebo se zkrátka bude bát. A týká se to hlavně starších voličů, tedy Babišova voličského jádra.
Na druhé straně není možné každého půl roku zavírat ekonomiku. Budeme se muset naučit s viry žít. To ovšem zahrnuje i jistou disciplinovanost v ochraně. Bujaré hodování na Karlově mostě do tohoto sebezáchovného konceptu nijak nezapadá. Místo veselého promořování bychom se měli spíše soustředit na to, jak pandemii přizpůsobit naši ekonomiku.
I ta se připravuje na druhou vlnu.
Nejen koronavirovou, ale také cirkulární.
Nelogický koloběh výroby nových a zároveň netrvanlivých věcí musel jednou narazit. A naráží hlavně u nastupující generace Z, která podle různých výzkumů odmítá nakupování nových věcí v takové míře jako žádná generace před ní. Analýzy konzultantů z Bain & Company například počítají s tím, že s nastupující generací a rozvojem online kanálů budou nabývat na důležitosti luxusní second handy. Vedle výhodnější ceny na tom mladé lidi láká samozřejmě i udržitelnost tohoto způsobu nakupování.
Více o možném nástupu cirkulární ekonomiky se dočtete v hlavním tématu čísla z pera Martina Rychlíka.
Ať už na papíře, nebo na displeji, přeji vám podnětné čtení.
O autorovi| Jan Novotný, novotnyj@mf.cz