Menu Zavřít

Drží krok s Googlem

4. 4. 2006
Autor: Euro.cz

Spuštění další verze Windows je odloženo...

bitcoin_skoleni

Poté, co Microsoft odložil spuštění operačního systému Windows Vista na příští rok, vypadá softwarový obr jako dinosaurus, který uvízl v dehtu. To ale není celý obrázek. Jeho snahy držet krok se službami Googlu rychlými on-line inovacemi se zjevně vyplácejí. Během pěti měsíců od chvíle, kdy Microsoft ohlásil svou strategii Windows Live, spustil už dvacet nových služeb, které přitahují miliony zákazníků. „Získává teď něco ze svižnosti, kterou měl Google,“ tvrdí Van Baker z výzkumné firmy Gartner.
Co to Live vlastně je? Je to řada technologií určených k propojování programů, jež lidé mají ve svých počítačích, jako jsou Windows nebo e-mail, s tím, co dělají na webu. Například Live.com je portál další generace, který je plný takových služeb jako Windows Live Expo, kde lidé mohou na webu vyhledávat inzeráty a porovnávat sdělení o výhodných nabídkách s jinými lidmi. „Live budí dojem, že web není místo, kam je třeba chodit. Je spojený s prací na osobním počítači… A je velmi osobní,” popisuje portál viceprezident Microsoftu Blake Irving.
Tato kombinace PC a webových služeb už přitahuje bedlivou pozornost regulačních orgánů. Komisařka Evropské unie pro hospodářskou soutěž Neelie Kroesová poslala Microsoftu 29. března dopis vyjadřující obavy, že Vista by mohla omezit spotřebitelský výběr tím, že by zvýhodňovala vlastní programy Microsoftu oproti alternativním programům. Dopis vyvolává strašidlo vyšetřování EU před startem Visty v Evropě. Microsoft odpovídá: spotřebitelé si dál budou moci vybírat takové programy, které se jim líbí.
Strategie služeb Live vytváří pro Microsoft nový obchodní model. Společnost především mění svůj přístup k vývoji softwaru. Vývoj a aktualizace stěžejní technologie ve Windows může trvat ještě léta, ale Microsoft je odhodlaný přicházet s částmi softwaru, jako je jeho nejnovější technologie editace fotografií, jakmile budou hotové. Vylepšení editace fotografií by se stahovalo automaticky z webu a mohlo by být spojeno se stránkami on-line skladišť fotografií, které by mohly generovat výnosy.
Další velká změna se týká toho, jak Microsoft dostává zaplaceno. Jeho novou posedlostí jsou on-line inzeráty. Vedoucí pracovníci firmy vyrostli ve světě, kde se software prodává po krabicích, což je byznys, který v dnešní době roste pomalu. Microsoft sice dlouho spoléhal na reklamu při podpoře svého webového portálu MSN, ale teď prodává inzeráty agresivněji a novými způsoby. Začal umisťovat inzerci do služeb Live. A experimentuje s vlastní technologií, která uživatelům umožňuje odmítat určité typy inzerátů, ale dostávat na požádání větší množství jiných. Analytik Safa Rashtchy u firmy Piper Jaffray odhaduje, že on-line inzerce přesáhne celosvětově do roku 2010 částku 55 miliard dolarů, což znamená roční nárůst o 27 procent.
V souvislosti se strategií Live však existuje spousta nezodpovězených otázek. Inzertní technologie Microsoftu není otestovaná. Ve vyhledávání na webu zaostává za Googlem i za Yahoo!, což může způsobit, že inzerenti nebudou platit nejvyšší cenu. Kromě toho je trh pro mnoho nových služeb Microsoftu nevyzkoušený. Zdá se, že zatím lákají jen webové nadšence, kteří píší blogy a mají mnoho e-mailových účtů. Rivalové přidávají mainstreamové aplikace jako textové procesory a kalkulační tabulky, ale analytikové neočekávají, že Microsoft nabídne služby, které by konkurovaly jeho zlatému dolu, jímž je Office.
Přesto musí Microsoft něco udělat. Je pod rostoucím tlakem, aby udržel význam svého tradičního softwaru pro osobní počítače, i když sprintuje na nové on-line trhy. Live vypadá na solidní start, dokonce dělá dojem na některé společnosti, které rozjíždějí činnost na webu. „Microsoft to začíná chápat,“ žasne Jeff Mellen, výkonný viceprezident nové firmy YouOS. Ta právě spustila webovou stránku, jež hostí celou řadu on-line služeb pro lidi, kteří se napojují z domácích počítačů nebo z mobilních přístrojů. „Nahání to strach firmě, jako je ta naše, ale jako člověk, který má rád techniku, musím říct, že je to dobře.“

Copyrighted 2006 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

  • Našli jste v článku chybu?