Do minulé aukce se původně přihlásilo 67 tisíc zákazníků/domácností. Soutěž na nového dodavatele se odehrála v únoru, kdy nejnižší nabídku podala společnost Europe Easy Energy. Velká část přihlášených lidí si poté účast v tomto experimentu rozmyslela.
Podle oznámení dTestu z loňského května mělo dodavatele elektřiny změnit 19 198 domácností a dodavatele plynu 13 450 domácností. Podle zjištění týdeníku Euro je však reálný výsledek ještě skromnější. Vítěz soutěže Europe Easy Energy od května do listopadu loňského roku získal 11 377 nových odběratelů elektřiny a 6682 odběrných míst v případě zemního plynu.
Svou roli zde samozřejmě sehrál i tlak ze strany konkurentů. Jak přiznává pod podmínkou anonymity jeden z účastníků loňské aukce, stávající dodavatel – Pražská energetika – mu nabídl stejnou cenu jako Europe Easy Energy, pokud si přechod k ní rozmyslí. Podobně se zachovali i další tradiční dodavatelé.
Hlavním lákadlem pro účast v aukci byla úspora v nákladech na energie. „Průměrná vypočtená úspora činí 2883 korun ročně v případě elektřiny a 8707 korun v případě plynu,“ uvedl vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený. Aukce se odehrála v době, kdy trh „zamrzl“ a velcí dodavatelé nebyli ochotni nabízet vstřícnější ceny.
Zemní plyn pro české domácnosti zůstává dál drahý. Čtěte více:
Drahý plyn: dodavatelé ignorují cenové doporučení regulátora |
Velcí hráči na energetickém trhu se této aukce odmítli účastnit. Měli výhrady k vysokým provizím pro dTest, jež dosahovaly 950 korun za jedno odběrné místo u elektřiny a 1200 korun v případě plynu. Nedostali ani informace o rizikovém profilu účastníků hromadné aukce, tedy zda mezi nimi nejsou třeba chroničtí neplatiči.
Jisté otazníky vyvolává také jméno vítěze loňské soutěže. Společnost Europe Easy Energy sice vynikala vstřícnou cenovou politikou i férovými obchodními podmínkami, ale ještě před aukcí dTestu se dostala do finanční tísně. Na počátku loňského roku ji proto odkoupil silnější konkurent – společnost Bohemia Energy podnikatele Jiřího Písaříka.
Navzdory důrazu, který dával dTest na férový přístup nového dodavatele k zákazníkům, se faktickým vítězem minulé energetické aukce stala podnikatelská skupina, která vstřícností vůči zákazníkům zrovna nevyniká.
Čtěte také: