Rok od roku roste obliba nákupu letní dovolené v rámci nabídky tzv. first minute zájezdů. Na rozdíl od známé a oblíbené varianty last minute, se tento typ prodeje zaměřuje především na zákazníky, kteří dokážou fixovat termín letní dovolené dlouho dopředu.
Foto: Profimedia.cz
Cenové zvýhodnění zájezdu objednaného s předstihem je nepochybné, ovšem jsou zde i rizika zejména v případě, nemůže-li zákazník odcestovat. Stále více Čechů nakupuje zájezdy dlouho před termínem odjezdu, a proto jsme první nabídky first minute letních zájezdů mohli zaznamenat již na podzim minulého roku. V současné době však jejich prodej vrcholí. Nákup first minute zájezdů má řadu výhod a nízká cena je jen jednou z nich.
“Zákazníci, kteří si zájezd na tzv. první chvíli koupili, se někdy cítili být podvedeni, když později cena zájezdu ještě více klesla,“ říká Jan Votočka, právník časopisu dTest, a objasňuje: “Tato situace sice nastat může, ale nedá se jednoznačně označit za oklamání spotřebitele. Především při včasné rezervaci lze vybírat z kompletní nabídky pro danou sezónu a hoteliéři vyjdou zákazníkům se specifickými požadavky mnohem raději vstříc. A naopak, na last minute nebývají některé oblíbené služby a produkty k sehnání vůbec.“
Nákup zájezdu dlouho dopředu však má i svá rizika a bude-li moci zákazník v budoucnu odcestovat, je často spíše věcí osudu. U first minute zájezdů pochopitelně existuje vyšší pravděpodobnost, že se během dlouhých měsíců po objednání zájezdu přihodí nějaká nepředvídatelná událost jako neklid v cílové destinaci, ztráta zaměstnání, nemoc, úraz či dokonce úmrtí v rodině. Vedle toho pak už jen člověk může sledovat, jak jeho finance mizí v rámci úhrady stornopoplatků.
Proti stornopoplatkům je sice možné uzavřít pojištění, je však třeba mít na paměti, že pojištění často chrání naše finance jen z části nebo dokonce vůbec, zvláště uplatní-li pojišťovna některou z výluk. Tak například u pojišťovny AXA plnění nedostanete, pokud úraz či nemoc, pro kterou nemůžete odcestovat, nevyžaduje hospitalizaci. Česká pojišťovna zase neplní, pokud zjistí, že pojistník nevykonával výdělečnou činnost nepřetržitě 12 měsíců před sjednáním pojištění. Pokud se před cestou necháte očkovat, což je hlavně u cest do exotických zemí nutností, a z důvodu negativní reakce na očkování nemůžete odcestovat, plnění nečekejte od pojišťovny Allianz.
“Pojištění storna zájezdu je sice pro mnohé uklidňující věcí, ovšem výluky a poměr konečného plnění, z něj dosti často dělají poměrně bezcenný a spíše tak jen reklamní produkt. Proto je třeba se vždy o všech jeho podmínkách náležitě informovat,“ upozorňuje Votočka. Přehled výluk a podmínek pojištění storna zájezdu u konkrétních pojišťoven působících v České republice je nyní ke stažení zdarma na www.dtest.cz/pojistenistorna.