Dubaj opět dokazuje, že je městem neomezených možností. Tentokrát připravuje plány na ,dálnici‘, ve které platí zákaz pro motorová vozidla. Díky tomu se může stát lídrem na poli zelené infrastruktury, jež slouží pouze pěším a cyklistům a přispívá k ochraně životního prostředí i lidského zdraví.
S nápadem přišel developer URB známý svými ekologickými projekty v Ománu nebo Abú Dhabí. Dubajská cyklistická dálnice The Loop má být ale ze všech nejzajímavější. Podle dosavadních odhadů by výstavba mohla začít už letos a slavnostní otevření je plánováno na rok 2040.
„Pokud bude koncept realizován, vznikne nejdokonalejší cyklistická a pěší infrastruktura na světě,“ řekl pro CNN generální ředitel URB Baharash Bagherian. „Cílem projektu je udělat z Dubaje dokonale propojené město, po kterém se pohodlně dopravíte i bez auta a zároveň uděláte něco pro své zdraví,“ dodal.
Mnohem víc než jen cyklostezka
V létě teploty v Dubaji běžně převyšují 50 stupňů Celsia a většina dnů je slunečných. Přes den se tu tedy člověk pěšky daleko nedostane, ale nová superdálnice má vše změnit. Povede totiž krytým tubusem, v němž bude příjemné uměle řízené klima.
Záměry developera jsou každopádně ještě ambicióznější – myslí i na maximální úsporu energií, kterou má zajistit kinetická podlaha napojená na obnovitelné zdroje. Zároveň tu vznikne takzvaný Agri Hub, tedy prostor plný stromů, květin i biofarem, jež mají pomoci s rozvojem ekoturismu a gastrobyznysu. Místní obyvatelé i hoteloví hosté tak budou moci v restauracích ochutnávat jídla z lokálních surovin a věnovat se nejrůznějším wellness aktivitám.
Město superlativů i kontroverzí
Jak známo, o superlativy v Dubaji nouze rozhodně není. Takzvaná dálnice pro chodce a cyklisty bude jen jedním z mnoha podobně megalomanských projektů, které jsou tam k vidění. Mezi další dubajské unikáty patří pochopitelně nejvyšší mrakodrap světa Burdž Chalífa nebo novodobý chrám luxusu Dubai Mall.
Toto obrovské nákupní centrum se rozkládá na ploše odpovídající zhruba 20 fotbalovým hřištím a návštěvníci v něm najdou přes 1200 prodejen. Výčet tím ale rozhodně nekončí, velmi známý je i největší umělý ostrov na světě Palm Džumeira nebo superluxusní hotel Burdž Al Arab, kde za jednu noc člověk zaplatí i více než 350 tisíc korun.
Velkou specialitou Dubaje je rovněž fakt, že se snaží překonávat své vlastní rekordy. Například zmíněnou 828metrovou budovu Burdž Chalífa měla na vrcholu žebříčku vystřídat Dubai Creek s výškou okolo 1300 metrů. Zatím ale nebyla dokončena. A podobný osud potkal i projekt umělého souostroví The World. Šlo o zhruba 300 ostrovů, které ve vizualizacích opravdu připomínaly mapu světa, kvůli finančním problémům po krizovém roce 2008 byla ale stavba přerušena a zatím marně čeká na investora. Lépe dopadly ostrovy Deira Islands, na kterých už první hotely fungují.