anoStávající úprava se v tuto chvíli jeví jako nevyhovující - vláda proto přistoupila k předložení kompletní nové úpravy v podobě místního referenda. Návrh předpokládá širokou možnost soudní ochrany a vymezuje také okruh otázek, o kterých referendum lze a nelze konat.
ano
Stávající úprava se v tuto chvíli jeví jako nevyhovující - vláda proto přistoupila k předložení kompletní nové úpravy v podobě místního referenda. Návrh předpokládá širokou možnost soudní ochrany a vymezuje také okruh otázek, o kterých referendum lze a nelze konat. Proč navrhujeme coby podmínku pro platnost místního referenda účast nadpoloviční většiny oprávněných voličů? Na rozdíl od stávající právní úpravy bude závaznost těchto rozhodnutí v referendech absolutní. A to dokonce natolik, že mohou vést k rozpuštění zastupitelstva a k předčasným volbám, pokud by zastupitelstvo rozhodnutí v referendu nerespektovalo. To určitě přispěje k posílení demokracie. Je to však novum, a proto nelze, aby se tak dělo z vůle dvaceti či třiceti procent lidí, i když samozřejmě nechci podceňovat žádnou menšinu.
Stanislav Gross ministr vnitra (ČSSD)
ne
Museli bychom se vrátit z procházky růžovým sadem, kdybychom se těšili, kterak se zlepší kvalita naší demokracie. Nemohu se smířit s tím, že takřka o všem, co je v samostatné působnosti obce (vyjma rozpočtových věcí a věcí vyjmenovaných v příslušném paragrafu vládního návrhu), se bude moci rozhodnout v místním referendu. Jeho předmětem se totiž mohou stát participiální zájmy. Myslím si dokonce, že ve stotisícovém městě by namísto 45členného zastupitelstva stačilo jedenáct volebních obvodů, přičemž v každém z nich by byl volen jeden radní. Lidé by totiž přesně věděli, kdo je za co zodpovědný. Vládě chci však poděkovat za to, že navrhla kvórum 51procentní účasti (osobně bych byl klidně i pro 60-70 procent). Naše republika má tradici spíše v nepřímé demokracii, tudíž většina referend této hranice nedosáhne.
Miroslav Beneš poslanec (ODS)