Menu Zavřít

Důležitá je ziskovost, nikoli tržní podíl

15. 3. 2006
Autor: Euro.cz

Skupina Société Générale chce expandovat hlavně v Asii

Role se prohodily. Zatímco v minulých letech táhla zisk skupiny Société Générale (SG) vzhůru Komerční banka (KB), letos zůstala česká banka výrazně za průměrem skupiny. KB sice vzrostl provozní zisk o osm procent, celkový čistý zisk ale meziročně poklesl o 1,6 procenta na 9,148 procenta. Především ve srovnání s meziročním nárůstem čistého zisku celé skupiny SG o 36,4 procenta nic moc. Ředitel retailového bankovnictví SG mimo Francii a člen dozorčí rady Komerční banky Jean-Louis Mattei (59) přesto žádné pochybnosti o budoucnosti KB ve francouzské skupině nemá.

EURO: Deklarujete svoji připravenost dále expandovat a rozšiřovat retailové bankovnictví mimo Francii. Proč jste tedy loni prodali svou retailovou banku v Argentině? MATTEI: Opustit Argentinu jsme se rozhodli před dvěma roky a transakce byla dokončena v roce 2005. Po tamní krizi pro nás bylo obtížné porozumět politice argentinské vlády v přístupu k bankám, regulaci a makroekonomice. Náš tržní podíl tam byl navíc jen dvanáct procent. Bylo pro nás vcelku lehké se rozhodnout k prodeji. Banku od nás převzala rodina, která byla před šedesáti lety jejím původním vlastníkem.

EURO: Nyní před latinskou Amerikou preferujete Asii. Proč? MATTEI: Jsou tam větší možnosti, bankovní byznys je tam teprve na počátku rozvoje. Rozhodně ale netvrdíme, že nás latinská Amerika už nikdy nebude zajímat.

EURO: Jak pokračujete na čínském trhu? MATTEI: V tendru na převzetí 85 procent v Guangdong Development Bank (GDB) námi vedené konsorciu skončilo se svou nabídkou těsně druhé za Citigroup. Nyní musí rozhodnout čínská vláda, zda chce, aby z banky vznikla americká banka v Číně, nebo zda má GDB zůstat čínskou bankou. (Citigroup chce v bance získat čtyřicetiprocentní podíl, přestože čínské limity připouštějí maximálně 25 procent v držení zahraničního kapitálu. SG naproti tomu deklarovalo, že bude 25procentní limit respektovat - pozn. redakce)

EURO: Loni jste koupili za 270 milionů eur Eurobank v Polsku. Jaké s ní máte plány? MATTEI: Nejedná se o univerzální banku, ale o firmu poskytující spotřebitelské financování. O transformaci na univerzální banku zatím neuvažujeme, do Polska jsme přišli příliš pozdě. Tamní trh je již obsazený.

EURO: Máte již nový recept k expanzi na Ukrajinu poté, co v tendru získala největší tamní banku konkurenční italská skupina Intesa? MATTEI: Ukrajinský trh nabízí mnoho příležitostí, nyní se ale musíme rozhodnout, jakou strategii zaujmeme. Již od září loňského roku jsme tam zastoupeni prostřednictvím splátkové společnosti Prostofinance.

EURO: Největší zahraniční aktivity měla před sto lety, na rozdíl od současnosti, SG v Rusku. Tato země již pro vás není prioritou? MATTEI: Začali jsme tam působit teprve před dvěma roky, jsme na počátku. Zatím jsme přesvědčeni o tom, že významné pozice můžeme v Rusku dosáhnout organickým růstem.

EURO: Co budete dál dělat s Komerční bankou? MATTEI: Chceme především zvýšit tržní podíl v segmentu soukromých osob. Nyní máme přes milion soukromých klientů a předpokládáme, že toto číslo lze o nějakých 50 až 100 tisíc ročně zvyšovat. Nadále rovněž platí, že chceme, aby klienti využívali většího počtu našich produktů. Nyní má jeden klient v průměru přes čtyři produkty. Věříme, že v budoucnu to bude více.

EURO: Jaká nabídka by vás mohla přimět k prodeji Komerční banky? MATTEI: Takovou nabídku si neumím představit.

bitcoin školení listopad 24

EURO: Co budete dělat s nevelkou dceřinou bankou KB na Slovensku? MATTEI: Velmi malá Komerční banka na Slovensku se orientuje na korporátní a investiční bankovnictví. Tady vidíme jen velmi málo příležitostí pro organický růst, nechceme proto budovat ze slovenské Komerční banky retailovou banku.

EURO: Máte podobně jako konkurence striktně určeno, že musíte na každém trhu získat minimálně desetiprocentní podíl, jinak z něj odcházíte? MATTEI: Důležitá je pro nás ziskovost, ne tržní podíl. Zajímavé ziskovosti v retailovém bankovnictví lze ale samozřejmě dosáhnout jen při určitém tržním podílu nebo počtu klientů. Je možné být ziskový v Rusku s méně než jednoprocentním tržním podílem. I tento tržní podíl tam představuje několik set tisíc klientů a s tím se již dají vydělávat peníze. Na druhou stranu v malých ostrovních zemích, jako je Francouzská Polynésie, jsme ziskoví s padesáti tisíci klienty, kteří tam představují třicetiprocentní tržní podíl. Určitě je ale těžké být v zisku v zemích jako Česká republika s tržním podílem nižším než deset procent.

  • Našli jste v článku chybu?