Menu Zavřít

DuPont chce povolit ventil

21. 1. 2003
Autor: Euro.cz

Podaří se zrychlit cestu výrobků z laboratoře?

Chemický gigant DuPont vyvinul již řadu výrobků, které se proměnily ve zlatý důl, ať už šlo o objevení nylonu ve třicátých letech minulého století, pružného vlákna Lycra v letech padesátých, nebo ekologicky šetrných herbicidů v letech osmdesátých. Koneckonců mluvíme o společnosti, která vznikla tak, že její zakladatel v roce 1802 vymyslel, jak vyrobit lepší soudek střelného prachu.
V posledním desetiletí se však zdá, že stroj na zlepšovací návrhy společnosti DuPont střílí slepými náboji. Kromě léku proti vysokému krevnímu tlaku, který pochází z dnes již prodaného farmaceutického oddělení, přinesl výzkum a vývoj, na který společnost vynakládá každoročně 1,2 miliardy dolarů, jen málo výrobků, které by trhaly obchodní rekordy. DuPont prostě nasměroval příliš mnoho peněz do projektů, jejichž cílem bylo zvýšení produktivity existujících aktivit, a nikoli do vývoje a nových projektů. A špatný odhad trhu a poptávky v některých klíčových oblastech, zejména v zemědělských biotechnologiích, vedl k promarněným šancím a sporným investicím. „Utratilo se obrovské množství peněz a viditelný výsledek byl velmi slabý,“ stěžuje si Nicholas Redfield, investiční analytik společnosti Banc One Investment Advisors, která nedávno vlastnila asi 1,4 milionu akcií firmy DuPont. DuPont potřebuje vrátit své výrobě někdejší palebnou sílu výzkumu a vývoje, a to rychle. V roce 2001 prodal závod na výrobu léčiv, když si uvědomil, že jeho výroba je příliš malá na to, aby obstála v konkurenci s takovými giganty jako je Merk & Co. nebo Pfizer. Analytici soudí, že DuPont nesmyslně přeplatil novou semenářskou společnost, zatímco jeho provozy zemědělských biotechnologií stále ještě neprosperují tak, jak se očekávalo. Mezitím DuPont oznámil, že stáhne peníze z některých velkých provozů jako je nylon a polyester, které sice představují asi 25 procent celkových tržeb, ale jsou to komodity, pro které jsou charakteristické nízké marže. Nylon například nyní vynáší po zdanění pouze dvě procenta provozní marže.
Současný generální ředitel a předseda správní rady společnosti DuPont Charles O. Holliday Jr. - jenž převzal vedení společnosti v roce 1998 - doufá, že oživení centra výzkumu a vývoje dokáže posílit růst. Na podzim roku 2000 pověřil jeho vedením jednoho z klíčových lidí společnosti DuPont, Thomase M. Connellyho Jr. Connelly, který začínal jako výzkumný pracovník, v posledních letech řídil velkou pobočku Fluoroproducts (výrobky z fluoroorganických látek) společnosti DuPont. Holliday slíbil, že výrobky, které byly zavedeny v posledních pěti letech, budou do roku 2005 představovat jednu třetinu celkových tržeb oproti současným 24 procentům. To bude mít strategický význam pro splnění dlouhodobého cíle zvýšit příjmy o šest procent a zisky o deset procent. „Jinak se to nepodaří,“ říká Holliday.
Connelly má v plánu dodávat na trh nepřetržitý proud nových výrobků – odpalovat jednopaty i dablpaty – a přitom doufá, že získá grandslamové vavříny. Mezi jeho výrobky patří v současnosti například nová tkanina, určená pro použití v operačních sálech nemocnic, nový druh autolaku, nová generace palivových článků. Společnost předpokládá, že takové projekty mohou generovat průměrnou roční tržbu ve výši až 30 milionů dolarů, ale na to, aby se trefil cíl, bude potřeba mnohokrát odpálit, tvrdí Holliday. „Líbí se mi jejich přístup,“ říká Graham Copley, analytik společnosti Sanford C. Bernstein. „Jenom si nejsem jistý, zda bude nových výrobků dost na to, aby přinesly zásadní obrat.“ Tento rok by se měly příjmy z pokračujících výrob po odečtení dřívějších položek zvýšit o 18 procent na 2,25 miliardy dolarů. Tím by měly vzrůst i celkové tržby o pět procent na celkových 27,4 miliardy dolarů, uvádí Copley. Startovat se ovšem bude ze snížené základny. Zisky v posledních letech byly totiž ochromeny vysokými cenami energií a slabou ekonomikou. Příjem z pokračujících provozů v roce 2003 se nevyšplhá ani na hodnotu roku 1998, kdy činil 2,9 miliardy dolarů. Akcie společnosti DuPont se obchodují za 44 dolarů, což je o 26 procent méně, než když se na počátku roku 1998 Holliday ujal řízení firmy, zatímco podle indexu Standard & Poor's 500 činí pokles 5,5 procenta. S cílem rozpohybovat tok nových výrobků přerozděluje DuPont investice do výzkumu. V devadesátých letech šly dvě třetiny investic určených na výzkum a vývoj do zvyšování produktivity v existujících provozech. Pouze přibližně jedna třetina byla určena na nové výrobky. „To bylo krátkodobé opatření na zvýšení výnosů,“ říká Joseph P. Glas, který odešel před čtyřmi lety z postu viceprezidenta pro aplikovaný biologický výzkum. „Byla to velká chyba.“ Poměr je nyní asi 50:50 a cílem je vynaložit asi 65 procent na nové výrobky. Také Connelly se bedlivěji zaměřuje na výzkum ve společnosti DuPont. Jeho tým vytipoval 75 projektů, které mají největší výnosový potenciál. Jedním z nich je Suprel, odlehčená látka, odolná proti propíchnutí, která se bude používat při výrobě speciálních oděvů pro chirurgy a zdravotní sestry. Ředitelka marketingu pro zdravotnické tkaniny Lori A. Gettelfingerová říká, že dostala prostředky na to, aby za pouhé tři roky dovedla Suprel od nápadu k prodávanému výrobku. Suprel se objeví na trhu v tomto čtvrtletí. Ale DuPont potřebuje více než jen rychlost. Kritici tvrdí, že se společnost musí také naučit správně odhadnout trh, který chce oslovit. Na konci osmdesátých let byl například DuPont jednou z prvních společností, která vyvinula přístroj na sekvenční analýzu řetězce DNA. To mohl být potenciálně velký byznys, ale firma ho nikdy nedokázala obchodně využít. A po zaplacení devíti miliard dolarů za semenářskou společnost Pioneer Hi-Bred International na konci devadesátých let narazil vývoj nových geneticky upravených semen zejména v Evropě na odpor spotřebitelů. Tím se pozastavil vývoj určitých geneticky modifikovaných semen, z nichž se pěstují výživnější plodiny. „Jejich výzkum a vývoj je vynikající. Ale nedokážou odhadnout trh,“ říká Gene Pisasale, vedoucí investiční pracovník společnosti Wilmington Trust, dalšího velkého vlastníka akcií. Není tedy divu, že Connelly se snaží, aby se DuPont přiblížil svým zákazníkům. Před dvěma lety vyvinul jeden z jeho týmů trvanlivější a ekologičtější bezbarvý autolak ve spreji pro automobil Dodge Durango z dílen automobilky DaimlerChrysler. Manažer produktu, David W. Wood, říká, že automobilka potřebovala nový autolak, který by lépe vyhovoval přísným požadavkům na ochranu životního prostředí v Delaware, kde se tento automobil vyrábí. DaimlerChrysler byl spokojen a DuPont nyní oslovuje další výrobce automobilů. Copley ze společnosti Sanford C. Bernstein předpokládá, že tržby z prodeje tohoto laku by mohly každoročně vynést až 100 milionů dolarů. To je znamením postupu vpřed. Ale Connelly potřebuje dokázat, že DuPont umí svůj úspěch pravidelně opakovat. Dlouhá léta má skvělý výzkum. Nyní bude muset rozvinout také obchodní talent.

GENERÁLNÍ OPRAVA DUPONTOVA ZCHÁTRALÉHO VÝZKUMNÉHO STROJE STARÝ ZPŮSOB…  Dvě třetiny investic, určených na vývoj a výzkum, šly do zlepšování produktivity existujících provozů
 Pozornost centra byla málo zaměřená na identifikaci a vývoj nejlepších nových výrobků
 DuPont často neodhadl správně poptávku trhu po nových produktech

… A NOVÝ
 Nové výrobky dostanou polovinu rozpočtu a DuPont chce, aby dostaly až dvě třetiny
 DuPont vybral 75 nejlepších příležitostí, které dostanou finanční injekce z rozpočtu výzkumu
 Pracovníci výzkumu navazují od prvních kroků vývoje nového produktu větší kontakt s klienty

WT100

Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Zuzana Strejčková, www.LangPal.com

  • Našli jste v článku chybu?