Mezinárodní autosalon ve Frankfurtu se letos od 15. do 25. září nese v duchu přetlačování německých prémiových automobilek. Bude mít navrch Audi, BMW anebo Mercedes?
Frankfurter Kreuz je největší automobilovou křižovatkou Evropy. Spojením dálnic A3 a A5, nacházejícím se nedaleko metropole Hesenska, projede denně přes 320 tisíc aut. Každým lichým rokem koncem léta nabývá ruch vrcholné intenzity. Přece jen je Německo největším západoevropským automobilovým trhem a jeho výrobci mají hodně co říci k tomu, čím svět bude v nejbližších letech jezdit.
Velkolepá akce, které ve Frankfurtu nad Mohanem nelze uniknout, působí letos na první pohled ještě velkolepěji. Prim hrají zejména prémiové domácí automobilky Audi, BMW a Mercedes. Přetahují se o lukrativní trh, na němž se celosvětově prodávají miliony aut, zatímco provozní marže pohybující se okolo deseti procent jsou na odvětví automobilového průmyslu nadstandardní. Ať už zabloudíte ke stánku Mercedesu, abyste si prohlédli studii F125 na téma moderních technologií s dveřmi vyklápějícími se vzhůru, prozkoumáte věrozvěsty nové řady elektrifikovaných modelů i3 a i8 v podání BMW nebo studujete nejnovější elektrické koncepty Audi, nelze necítit sebevědomí, které vyzařují.
Naopak firmy zaměřené na velké objemy produkce navzdory svým efektním prezentacím optimismus krotí. Částečně se na tom podílí neodhadnutelný stav eurozóny, částečně situace v automobilkách a na evropském trhu. Šéf Fiatu Sergio Marchionne stejně jako vedení Fordu upozorňuje, že evropští výrobci stále trpí přebytkem kapacit. Současné továrny na kontinentu jsou schopny ročně vyprodukovat bezmála 25 milionů vozů, což je řádově o 30 až 35 procent více, než je potřeba.
Kouzelný rok 2013
Podobné dusno už v segmentu prémiových značek dlouho nepanovalo. Audi, BMW a Mercedes tvořící přirozený předěl mezi velkosériovými automobilkami a výrobci luxusních vozů, jako je Porsche, Ferrari či Rolls-Royce, mají našlápnuto na expanzi dosud nevídaných rozměrů. Dosavadním lídrem této části trhu je BMW, které hodlá do roku 2020 zvýšit produkci ze současných 1,6 milionu na dva miliony aut ročně. Tutéž metu chce ve stejném časovém horizontu pokořit i druhý Mercedes a třetí Audi (i když ingolstadtská součást koncernu Volkswagen možná letos o příčku poskočí).
Všichni tři soupeři mají podobnou strategii: rozšiřování nabídky o menší modely slibující strmý nárůst prodejů a mohutné investice do nových technologií. Hlavním cílem přitom je zachovat „prémiovost“ a s ní spojené vysoké marže i při vyšším objemu výroby.
Bavorská automobilka ve Frankfurtu mimo jiné prezentuje novou značku „i“, která doplní BMW, Mini a Rolls-Royce. V její nabídce se sejdou modely nabízející moderní technologie v kabině ve spojení s elektrickým nebo hybridním pohonem. Na autosalonu proto BMW ukazuje jak studii městského čtyřmístného elektromobilu i3, tak sportovní kupé i8 s uspořádáním sedadel 2+2 a hybridní kombinací elektromotoru a agregátu spalujícího benzin. První by se měl dostat na trh v roce 2013, druhý o rok později.
Vrcholným exponátem Mercedesu je koncept luxusní limuzíny označený F125. Jde o jakousi pojízdnou laboratoř ukazující, čeho všeho je stuttgartská automobilka v současnosti schopna. V oblasti pohonných jednotek je to výkonný motor zásobený elektřinou vyráběnou ve vodíkových palivových článcích. Akcelerace z nuly na 100 km/h se má odehrát za 4,2 sekundy, nicméně spotřeba má činit ekvivalent 2,7 litru benzinu na sto kilometrů. Studie s pohonem všech kol zároveň ukazuje některé designové prvky, které se objeví na příští generaci Mercedesu třídy S naplánované na rok 2013. Koncern Daimler na autosalonu kromě F125 představuje Mercedes třídy B na nové platformě automobilky pro vozy s pohonem předních kol. Ta se má stát základem pro růst prodejů v následujících letech, přičemž by ji mělo využívat pět různých modelů.
Audi do Frankfurtu kromě jiných novinek přivezlo novou interpretaci modelu A2. První generace, která se jako první malé auto honosila lehkou hliníkovou karoserií, na trhu kvůli vysoké ceně neuspěla. V srpnu roku 2005 proto výroba skončila. Novinku nicméně pohání elektromotor, který se pod kapotou objeví spolu s nabídkou spalovacích agregátů, až se model v roce 2013 dostane na trh. A2 by tak mělo konkurovat BMW i3 i Mercedesu třídy B. Audi navíc jeho prostřednictvím posílí pozici v segmentu malých vozů, kam úspěšně vykročilo s modelem A1. Toho se během prvního roku produkce prodá kolem 120 tisíc vozů, přičemž plán hovořil o 80 tisících.
Kolonizátoři plní nápadů
Aby bylo ve Frankfurtu o čem mluvit, zařídily těsně před akcí Volkswagen se Suzuki. Německý koncern uzavřel v prosinci roku 2009 s japonskou automobilkou dohodu o spolupráci, díky čemuž v ní získal podíl 19,9 procenta výměnou za 1,49 procenta svých akcií. Neopatrná zmínka ve výroční finanční zprávě Volkswagenu z letošního dubna nicméně označila Suzuki velmi netakticky za „přidruženou“ automobilku, což se dotklo hrdosti nezávislých Japonců. Ti naopak rozšířili spolupráci s Fiatem v oblasti dieselových motorů, a to zase nepotěšilo Němce. V ukázkové mediální přestřelce těsně před autosalonem padala slova o „kouli na noze“ a „rozvodu“.
Na frankfurtském výstavišti však pozornost poutají hlavně výjimečné exponáty. Zejména ty, jejichž vzhled předznamenává na následující roky design té které automobilky. Jedním z nejvýraznějších je koncept Ford Evos, odvážně střižené kupé navržené Stefanem Lammem. Studie má za cíl především pročistit dosavadní design vozů Ford a dostatečně akcentovat moderní technologie pod povrchem. „Představujeme nový design vozů Ford na Evosu, protože v současné době nemáme v nabídce žádné kupé. Nechtěli jsme totiž, aby studie byla spojena s nějakým konkrétním modelem. Aby lidé neříkali ,to je příští mondeo‘,“ uvedl designový ředitel evropské divize Fordu Martin Smith.
Vzhled modelů Volvo má zase posunout kupředu studie limuzíny s názvem Concept You. Švédská značka patřící od roku 2009 čínské skupině Zhejiang Geely Holding Group představuje na autosalonu potenciální vlajkovou loď, která by měla nahradit současné Volvo S80 zhruba v polovině dekády. Designový šéf Volva Peter Horbury prozatím tvrdí, že teprve reakce veřejnosti automobilce ukáže, jestli se tímto směrem vydá.
Nadmíru dobře si vedou také Indové z Tata Motors, jimž ještě o rok déle patří britské značky Jaguar a Land Rover. Nový design jaguarů nastiňuje koncept C-X16, který se má na trhu postavit takovým hvězdám, jako jsou Porsche 911 a Aston Martin Vantage. Generální ředitel Jaguaru Adrian Hallmark sice odmítl uvést, kdy se přitažlivé kupé dostane do prodeje, nicméně cena se prý bude pohybovat v přepočtu mezi 1,5 a 1,8 milionu korun. Pro sesterský Land Rover je zase průlomem studie DC100. Navazuje totiž na model Defender, který se víceméně bez designových změn vyrábí od roku 1948.
Z japonských značek nejvíce překvapila Honda. Ne snad kvůli tomu, že na svém stánku vystavuje novou generaci modelu nižší střední třídy Civic. Důvodem je prohlášení jejího šéfa, že se automobilka pustí do vývoje nové generace sportovního modelu NSX. Honda, která v uplynulých letech začala přemalovávat svůj obrázek na zeleno, se tím hodlá vrátit ke své pověsti výrobce vozů, které je radost řídit. „Soustředili jsme se v poslední době především na úsporu paliva, což patrně vyústilo v pocit, že Honda už nechce prosazovat sportovní image. Tak to ale není a nová generace našich modelů to dokáže,“ tvrdí prezident a generální ředitel Hondy Takanobu Ito.
Vzhůru na vrchol
O Volkswagenu se ale ve Frankfurtu nehovoří pouze v souvislosti se Suzuki. Mateřský koncern mladoboleslavské Škody je nadále odhodlán předstihnout do roku 2018 Toyotu a General Motors a stát se největším světovým výrobcem. Nakolik se na tom bude podílet nové městské autíčko Up, které se na autosalonu představilo v šesti variantách včetně elektrické, se ještě uvidí. Každopádně tento model v příštím roce obohatí rovněž modelovou řadu značky Škoda.
Na autosalonu také narazíte na novou Toyotu Avensis, na stánku Fiatu se vám připlete pod nohy nová větší generace modelu Panda, vedle u Alfy nepřehlédnete nádhernou studii 4C a Kia vás možná bude šokovat sportovním kupé z kategorie Gran Turismo, které se prý za dva roky dostane na trh. K vidění je rovněž spousta krásných sportovních aut počínaje Porsche 911 v nejnovějším provedení přes superdrahé Lamborghini Sesto Elemento za milion eur až po elektrický Fisker Surf.
Snad jen v oblasti pohonných jednotek se letos na autosalonu nekoná žádné překvapení. Elektromobily, hybridy, sem tam vodík, ale žádná skutečná revoluce. Podle Toyoty budou dvacet procent vyráběných vozů do roku 2020 tvořit hybridy. Jenže to se nejspíše ve Frankfurtu dozvíte i za dva roky.
Box:
Škoda Auto
Mise pro rozvíjející se trhy
Neoficiálně už byla dávno pokřtěna jako česká Dacia Logan. Podle šéfa Škody Winfrieda Vahlanda studie MissionL představená ve Frankfurtu ukazuje, kterým směrem se značka hodlá ubírat. Model na pomezí fabie a octavie sázející na nízké náklady při výrobě se od příštího roku objeví na trhu v Evropě, Rusku a Číně, přičemž má významně přispět k tomu, aby Škoda Auto do roku 2018 prodávala na celém světě 1,5 milionu aut.
Koncept MissionL s pětidvéřovou karoserií liftback – stejnou, jako se prezentuje octavia – byl poprvé k vidění v pondělí v předvečer autosalonu na tradičním koncernovém mejdanu. Mnoho rysů však přejímá ze studie Vision D, kterou Škoda ukázala letos na jaře na autosalonu v Ženevě. Jejím uvedením na trh prý navíc začne produktová ofenziva, v jejímž rámci Škoda uvede každých šest měsíců nový model.