Společnost ZEBR se z malé jihomoravské garážové firmy vypracovala na globální hráče ve výrobě strojů na žaluzie. Po Evropě a asijských trzích chce nově zacílit na další region, tentokrát v zámoří. „Naše společnost je v současné době v Latinské Americe aktivní zatím pouze v Mexiku – a to převážně díky skvělé spolupráci s tamější zahraniční kanceláří CzechTrade. Do Mexika se nám díky aktivní účasti na trhu, výstavám a akvizici zákazníků už podařilo vyvézt a nainstalovat několik strojů,“ říká obchodní zástupce Lucie Krejzová, která obchod s klienty v tomto regionu vede.
Konkrétně tam zatím firma vyvezla dva stroje na výrobu interiérových žaluzií a dva na výrobu žaluzií exteriérových. „Aktuálně v Mexiku zakládáme společnost ZEBR México, kterou považujeme za výchozí bod pro celou Latinskou Ameriku.“ ZEBR chce vstoupit i na další trhy latinskoamerického regionu. „Nejdále jsme momentálně s daty v Kolumbii, nicméně vzhledem k celosvětovým omezením kvůli koronaviru jsme se svými aktivitami bohužel v současnosti lehce limitováni,“ podotýká Lucie Krejzová.
Firma ZEBR |
Rodinnou firmu, která sídlí v moravských Milovicích, založil v roce 1991 František Zelinka, jenž je majitelem dodnes. Z klasické garážové firmy se vypracovala mezi světové lídry ve výrobě strojů na výrobu žaluzií. Oproti konkurenci se liší mimo jiné tím, že se zakladatel stále zapojuje do výroby a sám aktivně jedná s klienty.
Společnost také sází na vlastní vývoj. Dnes má firma zhruba 150 zaměstnanců, vyváží především do Evropské unie, Ruska a Asie. V současnosti rozjíždí expanzi na latinsko-americký trh. |
Podle ředitele zahraniční kanceláře CzechTrade v kolumbijské Bogotě Pavla Eichnera, který firmě pomáhal už se vstupem do Mexika a nyní ji podporuje v Kolumbii, lze na společnosti ilustrovat skvělou propojenost trhů a připravenost podniku na specifika regionu.
„Je to tu o důvěře v osobní vazby, ale i o odvaze. Zásadní přednost firmy vidím v tom, že zainvestovala několik milionů korun do rozvoje na úplně novém a neznámém trhu. Nevzdává to po prvním neúspěchu, který je v Latinské Americe běžný. Firma má navíc španělsky mluvící manažerku, která je velice dobře kulturně přizpůsobivá a naučila se s Latinoameričany komunikovat podle místních zvyklostí,“ říká Eichner.
Lucie Krejzová potvrzuje, že oproti evropským zvyklostem mají obchodníci v Latinské Americe přednosti i nevýhody. „Minusem je určitě nedochvilnost a nedůslednost. Ale ruku v ruce s tím jde zase přátelská, až familiární atmosféra jednání. Nutností je španělština. Anglicky tam hovoří málo obchodních partnerů, a pokud už se v angličtině jednání vede, atmosféra je úplně jiná, podstatně formálnější,“ shrnuje manažerka.
PDF verze zářijového čísla magazínu Český export a podnikání ke stažení