Menu Zavřít

DVA ATOMOVÉ SCÉNÁŘE

6. 9. 2001
Autor: Euro.cz

Jiří Marek

Vláda je zodpovědná za vytvoření podmínek pro podnikání, za vytvoření prostředí, v němž je občan schopen za své prostředky uspokojovat své potřeby, a za řadu dalších věcí, které v tuto chvíli k našemu tématu nemají žádný vztah. V energetice se jedná o to, že v rámci energetické politiky vláda motivuje jak dodavatele, tak od běratele energií a energetických služeb k hospodárnému chování v rámci nastavených vztahů a reguluje věcně i cenově přirozený monopol, který je pro toto průmyslové odvětví typický. Rozhodně vláda nestanovuje směrná čísla odběru e lektřiny pro dnešní den či pro rok 2015, o tom rozhodují spotřebitelé.

Energetická politika však pracuje s možnými scénáři vývoje poptávky po elektřině, konfrontuje je s vývojem v dalších komoditách trhu s energiemi a v návaznosti na predikci budoucího ekonomického vývoje navrhuje legislativní podm ínky pro nejlepší fungování odvětví a uspokojování potřeb občanů.

Jednoduše řečeno - ať si, kdo chce, staví, co chce, hlavní je, že se vejde do nastavených podmínek pro podnikání. Z toho je navíc jasné, že v případě Temelína nejde o peníze daňových poplatníků, kterými se mrhá při prodlužování stavby. Ni c není ovšem tak jednoduché - pokud ČEZ nebude vytvářet dostatečný zisk, stát jako akcionář nezíská dividendy, a přestože ty nejsou příjmem státního rozpočtu, občany to může trochu mrzet. Existují však přinejmenším dva scénáře, při nichž daňoví popl atníci pocítí podstatně větší tíhu plynoucí z cizích chyb. Oba souvisejí s nedostavěním Temelína.

V prvním případě Temelín nebude dostavěn proto, že to ČEZ nezvládne. Tato skutečnost se projeví v delším časovém úseku a během této doby bude nutné připravit scénář krizového řízení společnosti a hledat cesty pro udržení finanční stabilit y. Povinnost splatit úvěr bude znamenat použití státních garancí. Možná že v takovém případě pomůže obratný a přesně načasovaný prodej některých elektráren. Výrazně se sníží rating ČEZ.

Co však bude nejhorší - definitivně se prokáže, že již neexistují žádné zlaté české ručičky. Temelín je totiž převážně český projekt, česká realizace. Zahraniční investoři tak definitivně získají důkaz o tom, že česká pracovní síla spočívá pouze ve schopnosti montáže z dodaných součástek a že země má z tohoto hlediska budoucnost jen díky své výhodné geografické poloze v srdci Evropy. Přímé rozpočtové důsledky (použití státních garancí, podpůrný program) mohou být minimalizovány, na druhé straně však dojde k výraznému omezení daňových příjmů nejen od ČEZ, ale i od dalších dle principu řetězové reakce. Na to bude reagovat rating a zvýší se finanční náklady na nyní životně důležité cizí finanční zdroje.

V druhém případě zastaví Temelín vláda. Najde si na to cestu na valné hromadě díky držení majoritního balíku akcií FNM. Jak to přijmou menší a malí akcionáři, ponechávám stranou, přestože to je téma dosud nediskutované, ale o to zajímavější. J e ale nesporné, že ztráty společnosti ČEZ vzniklé bude muset stát kompenzovat. Zde začíná řetěz útoků na státní pokladnu a nebude v něm vynecháno nic z toho, co již bylo řečeno pro případ kolapsu dostavby z vlastní viny společnosti ČE Z. Co však bude jiné, bude rychlost vzniku všech problémů bez možnosti najít časovou a z toho důvodu výhodnou posloupnost jejich řešení. To, co by bylo možné dle prvního scénáře v delším čase eliminovat, bude mít násobící negativní efekt. Výraz ně se to projeví na podhodnocení ceny prodejů částí ČEZ a zejména na ztrátě ratingu ČR a přístupu cizích investorů. Signál jim vyslaný nebude jako v prvním případě, že „již tady nejsou žádné zlaté české ručičky , ale přímo to, že vláda umí zasáhnout i tam, kde to musí vyřešit mechanismy fungování standardního ekonomického prostředí. Jediný, kdo na takto pojatém zastavení Temelína bude profitovat, bude ČEZ. Vina bude na vládě, ČEZ bude muset být sanován a revitalizován.

Mojí hlavní otázkou tedy je, co vyvolalo potřebu vlády rozhodovat, zda Temelín ano, či ne. Je to zpráva expertní komise a její interpretace budoucí poptávky po elektřině. Proto ministerstvo průmyslu a obchodu zpracovává scénář s Temelínem a ministerstvo životního prostředí alternativní scénář bez Temelína.

Ministerstvu životního prostředí s tím pomáhá několik rakouských expertů - pochopitelně - toto ministerstvo vzhledem k rozdělení kompetencí ve vládě nedisponuje vlastními zaměstnanci z oboru energetiky. Jedním z nich je Radko Pavlovec, který byl i konzultantem vládní expertní komise. Považuji za velmi tristní operovat se vstupy, které jsou výsledkem jeho práce. Nejpopulárnější je nyní odstranění přímotopů, které by ušetřilo výrobu z Temelína. To, že se jedná o maximálně 30 procent budoucí výroby, se v zápalu boje ztratí. Zajímavější je spřádání plánů na státní podporu výměny přímotopů za něco jiného (doufám, že ne kamen na uhlí). Po zhodnocení takového záměru lze bilancovat: náhrada přímotopů bude stát (státní pokladnu) nejméně 21 miliard korun na rekonstrukcích topných systémů a dostupnosti paliva (plynové přípojky). Protože přímotopy se používají v době nízkého tarifu (to jest mimo špičku), je jisté, že jejich spotřeba bude vykrývána ze zdrojů pracujících v tak zvaném základním zatížení - což je samozřejmě Temelín. Použití plynu jako náhradního zdroje bude znamenat zvýšení emisí (a v řadě míst ve státě též překračování hygienických limitů) i zvýšení emisí skleníkového plynu CO2, a to při povinnos ti plnit jejich snížení (závazek ČR z konference v Kjótu, který podepsal ministr životního prostředí). Navíc je zřejmé, že na frak dostane nejen naše bilance zahraničního obchodu, ale i domácí tvorba přidané hodnoty, kterou u plynu př edstavuje jenom čerpací práce.

V těchto souvislostech nelze nepřipomenout, že spotřeba elektřiny na jednoho obyvatele je v Rakousku neustále větší než v České republice a že například ve Vídni používá stejně jako v ČR elektrické přímotopné vytápění osm procent dom ácností.

bitcoin školení listopad 24

Nevím, zda scénář ministerstva životního prostředí „bez Temelína bude podpořen nějakými novými neznámými argumenty. Kdyby vláda mohla ve stejný den, kdy bude rozhodovat o osudu Temelína, rozhodovat o osudu českých velkovýkrmen vepřů na základě materiálu ministerstva zemědělství a alternativního materiálu zpracovaného ministerstvem kultury za účasti islandských velrybářů, měla by asi jednoduchou práci.

  • Našli jste v článku chybu?