Menu Zavřít

DVA KOHOUTI

8. 8. 2001
Autor: Euro.cz

Airbus - Boeing

LE BOURGET (IHT, ČTK) – Na aerosalonu, který se koná od soboty 16. června nedaleko Paříže, suverénně vede západoevropský Airbus nad svým americkým rivalem Boeingem. Alespoň podle počtu ohlášených nových objednávek. Airbus jich během minulého týdne oznámil 155 od čtyř zákazníků. Boeing, který od loňské letecké přehlídky v britském Farnborough informuje o nových zakázkách každý týden, uvedl, že Japan Airlines si objednaly tři letouny B777–200ER v hodnotě 525 milionů dolarů.

„Oznámený rozdíl nehraje žádnou roli, poznamenal výkonný viceprezident Boeingu, odpovědný za obchod s komerčními letadly, Seddik Belyamani. Jak dodal, podstatný je počet získaných objednávek na konci roku. „Boeing bude napřed, předpovídá americký manažer. Evropského konkurenta zároveň obvinil, že „sedí na objednávkách, aby se jimi mohl ohánět na prestižním aerosalonu. Odborníci ale připomínají, že také Boeing v minulosti prováděl podobnou informační politiku.

Firma Boeing má v rukávu jeden důležitý trumf: japonský trh, o který jejich konkurent Airbus zatím marně usiluje. Američané svoji pozici v Japonsku dále upevní, neboť uzavřeli strategickou alianci s Mitsubishi Electric. Americký list The International Herald Tribune se domnívá, že tato zpráva načasovaná na aerosalon má možná odradit Airbus od dalších námluv v Japonsku.

bitcoin školení listopad 24

Západoevropský Airbus se však nesnaží proniknout jenom do Japonska. Intenzivně zkoumá možnosti také v dalších asijských zemích, které by měly být klíčové pro odbyt nového obřího letounu A380. Vedení Airbusu předpokládá, že tento stroj se stane králem na hlavních mezinárodních trasách. „V této etapě o nasazení A380 neuvažujeme, sdělil prezident Japan Airlines Isao Kaneko. Ten dává přednost nasazení menších strojů, které budou častěji létat. „Zlepší se tím využití sedadlové kapacity, říká Kaneko.

Americký Boeing, který do budoucna sází právě na menší stroje, nyní vyvíjí Sonic Crui–ser. Měl by létat rychlostí jenom o málo menší, než je rychlost zvuku, tedy zhruba o pětinu rychleji než nynější typy. I když bude mít vyšší spotřebu paliva, američtí experti argumentují, že Cruiser díky své rychlosti leteckým společnostem umožní snížit počet letadel na linkách. „Očekávám, že na novém projektu se budou podílet také Japonci, informoval na aerosalonu výkonný ředitel Boeingu Alan Mulally.

  • Našli jste v článku chybu?