Kamióny s návěsem a přívěsem, celkem 25,25 metru délky. Až o třetinu více nákladu. V Německu mohou prodloužené nákladní soupravy jezdit od ledna (v ČR mají povolení na tři měsíce) a budí podobné vášně jako vysokoteplotní jaderné reaktory.
Z pohledu počtu kamionů vypadá spor jednoznačně. Místo tří kamionů pojedou na dálnici jenom dva. Kromě nižších nákladů pro přepravce to znamená také o jeden spalovací motor méně, takže by měli být všichni spokojeni. Jak přepravci, tak ochránci životního prostředí.
Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt (CSU) dal gigalinerům od začátku roku zelenou. Do té doby mohly na německých dálnicích jezdit nákladní vozy do délky 18,75 metru, nyní je to o šest a půl metru více. Dobrindt hovoří o výhodách, úspoře paliva, nižším množství emisí. Nevýhody prý nejsou žádné, vyšší náklady na opravy silniční sítě údajně nehrozí.
Německý spolkový účetní dvůr (Bundesrechnungshof), který kontroluje financování německých spolkových zemí (asi 500 miliard eur ročně), ohlásil ale záměr, že chce gigalinery zakázat.
Účetní dvůr podle deníku Süddeutsche Zeitung kritizuje ministerstvo za to, že z testovací fáze přešlo k povolení příliš rychle.
Německo zkouší e-kamiony:
Revoluce v kamionové dopravě? Němci otestují e-dálnici s trolejemi
Prodloužené kamióny budí v Německu diskuze zejména kvůli bezpečnosti dopravy. Tyto soupravy jsou v Evropské unii testovány už od roku 2005 a může je řídit každý, kdo má řidičské oprávnění pro běžné nákladní auto.
Kritici hovoří o tom, že Dobrindt jde na ruku automobilové lobby. Dirk Flege, šéf spolku Allianz pro Schiene (Aliance pro koleje) varuje před tím, že zástupci automobilové přepravy budou lobbovat i za zvýšení maximální hmotnosti kamionů. Ta je nyní v Německu 44 tun (v ČR to je 48 tun), ve Švédsku už jezdí gigalinery s 90 tunami nákladu.
„Nemusíte být prorok, abyste viděli narůstající tlak od nákladní automobilové přepravy limity zvýšit,“ řekl Flege německému deníku.
Komentátor Süddeutsche Zeitung Michael Kuntz si myslí, že právě před zářijovými volbami do německého parlamentu bude o “monstrech“ na silnicích ještě slyšet, přitom je většina účastníků silničního provozu neviděla, jezdí jich zatím jen několik stovek.
Připomíná to podle něj paniku ohledně označení “vysokoteplotních“ jaderných reaktorů ještě dříve, než k nějaké havárii v jaderné elektrárně došlo. Podobné obavy může způsobit i “tlakový hrnec“ na sporáku.
„V ulicích měst jako Hamburk a Mnichov už dlouho jezdí autobusy hromadné dopravy. I když jsou 23 metrů dlouhé, překvapivě dobře fungují,“ varoval Kuntz před apriorní kritikou prodloužených kamionů.
Dále čtěte: