Menu Zavřít

Dva řidiči na jednu jízdu

18. 8. 2008
Autor: Euro.cz

TAXI PRO VAŠE AUTO - Podnikání je to velmi podobné taxislužbě. Nevztahují se na ně ale horní sazby jízdného, ani další nařízení, která musí klasický taxikář dodržovat. Zato se ale výdělek dělí mezi dva řidiče. Řeč je o odvozu vozidel. Ten nabízí stále více firem.

Kdo by dnes jezdil do restaurace na pivo tramvají. Do hospůdky se pohodlně dovezete vlastním vozem, domů vás s ním odveze profesionál. A to za ceny velmi podobné klasické taxislužbě.

Služba Rychlá želva společnosti MAT Autokomplex, která se v druhé polovině devadesátých let stala synonymem pro službu odvozu vozidel, se postupem času dočkala několika „sourozenců“ od konkurenčních firem. Po bujarém večírku tak může vás i vaše auto odvézt domů například Patron spadající pod pražskou společnost Speed Cars Taxi. Dva ochotné řidiče vyšlou také Modrý anděl, Kurýr – Taxi nebo brněnské Lido Taxi Radio. Vedení těchto firem se shoduje na tom, že na začátku stálo přání zákazníků. „V dnešní době musíte zákazníkovi nabídnout vše, co chce. Jinak přejde ke konkurenci,“ přibližuje jednatel Kurýr – Taxi Václav Horáček.

Minimum i polovina zakázek

Odvoz vozidel podle Horáčka představuje zhruba 15 procent všech zakázek firmy. O stejném procentu hovoří také společnost Speed Cars Taxi. U firmy Lido Taxi Radio se prý jedná o zanedbatelné minimum. Naopak zakázky Modrého anděla se podle jednatele firmy Roberta Faltýnka dělí na typickou taxislužbu a odvoz vozu zhruba půl na půl.

„Cena za klasickou taxislužbu po Praze je 19 korun za kilometr. Základní sazba u služby Patron je 200 korun. V této ceně je zahrnuto 0 až 8 kilometrů jízdy se zákazníkovým vozidlem. Za každý další kilometr zaplatí klient 25 korun,“ popisuje Jiří Hrdlička, majitel společnosti Speed Cars Taxi. Z každé zakázky zůstane dispečinku 14 až 50 korun, zbytek si řidiči rozdělí.

Jedna zakázka pro dva

Firmy nabízející kromě typické taxislužby také odvoz vozidel jsou stále spíše výjimkami. „Klasickému taxikáři se tato služba nemůže vyplatit. Nebo by byla tak drahá, že by o ni nikdo neměl zájem,“ konstatuje Pavel Pavlát, předseda pražského cechu taxikářů. Ten sdružuje kolem 800 podnikatelů v oblasti taxislužby. „Uvedu příklad. Dohodnu si s některým z kolegů, že budeme nabízet odvoz vozidla. Vy mi zavoláte z Modřan, já budu v Malešicích, kolega v Dejvicích. Oba vyrazíme do Modřan a už tam máme dvojí náklady na cestu. Po cestě s vámi, třeba na Žižkov, se zase budeme vracet pro auto toho kolegy. Vám naúčtujeme 500 korun, ale náklady budeme mít vyšší,“ popisuje.

bitcoin_skoleni

Na skok od televize

Jak je tedy možné, že některé dispečinky tuto službu nabízejí a mají dostatek ochotných řidičů? „Na rozdíl od klasické taxislužby nepodléhá odvoz vozidel speciálním nařízením magistrátů, která kromě nejvyššího možného jízdného přesně určují, jaké náležitosti musí mít taxikářské auto,“ přibližuje Pavlát. Člověk poskytující odvoz vozidel jede ve svém osobním autě a zakázka se odehrává v klientově voze. Jeho podnikání se proto obejde bez počátečních nákladů. „Vezměte si jen povinné ručení. Pokud zaplatíte sedm tisíc u osobního auta, bude to u taxíku 12 tisíc. Havarijní pojištění je asi o sto procent dražší. K tomu je potřeba připočítat nákup magnetů a dalších věcí potřebných pro správné označení vozu,“ vyjmenovává Pavlát. Většina lidí, kteří odvoz vozidel poskytují, má tuto činnost pouze jako přivýdělek. „Je potřeba, aby se dvojice nacházela nedaleko od sebe, nejlépe přímo na stejném místě. Často proto tuto službu poskytují manželé. Sedí doma u televize, a když jim dispečink zavolá, odvezou klienta,“ popisuje Pavlát.

  • Našli jste v článku chybu?