Menu Zavřít

Dva roky s Američany

4. 9. 2008
Autor: Euro.cz

Vlastně se moc nezměnilo, říká bývalý majitel a dnes ředitel

Větší zodpovědnost. To je asi nejpatrnější rozdíl, který Petr Sýkora pociťuje v současné pozici „pouhého“ zaměstnance oproti tomu, kdy byl spolumajitelem firmy. Hodnotit může přesně po dvou letech. V září 2006 prodal se svým společníkem Janem Černým firmu Papirius, předního prodejce kancelářských potřeb v České republice, Slovensku, Maďarsku a Litvě, americkému koncernu Office Depot a stal se jednatelem této nadnárodní společnosti pro východní Evropu. „Zodpovědnost za chod firmy prožívám mnohem intenzivněji, než kdyby byla naše. Je horší představa, že poškodím firmu jiného majitele, který mi důvěřuje, než když na chybu doplatím sám,“ rozlišuje Sýkora. Podnikat začal už během vysokoškolských studií a ve svých 34 letech dělí profesní dráhu zatím na dvě etapy.
Během první vybudoval s kamarádem firmu, která začínala v roce 1993 rozvážkami zboží v batohu metrem, a když dospěla mezi lídry na trhu, měla přes 500 zaměstnanců, působila ve čtyřech zemích a před prodejem dosáhla ročního obratu 1,5 miliardy korun. Druhou nenahraditelnou zkušenost mu dalo začlenění relativně malé firmy do mezinárodního kolosu, který dodává zboží do 45 zemí, zaměstnává padesát tisíc lidí a jeho roční obrat převyšuje patnáct miliard dolarů.

Akvizice nenarušila důvěru „Říká-li se, že více než polovina akvizic končí průšvihem, v našem případě se naštěstí povedla,“ pochvaluje si v jedné osobě bývalý spolumajitel a současný šéf východoevropské divize Office Depot. S dvouletým odstupem hodnotí jako úspěšnou i následnou integraci. „V chodu firmy se toho vlastně příliš nezměnilo. Od počátku nám dalo vedení mateřské společnosti velkou důvěru. Vzájemný vztah totiž nepoznamenalo náročné jednání o akvizici, které trvalo necelý rok a obešlo se bez nějakých triků,“ vyzdvihuje Sýkora. I jeho trochu překvapilo, že z Papiriusu zůstal zachován způsob řízení i většina kontrolních postupů. „Na jedné straně koncern formálně schvaluje i menší věci, na druhé straně je většina rozhodnutí na nás. Fakt, že lidé nad námi nám věří, je velmi motivující,“ konstatuje vrcholový manažer, který teprve díky akvizici poznal, jaké to je mít šéfa. Je mu jasné, že volnost v rozhodování mu nejvyšší vedení dopřává díky tomu, že „Praha“ má dobré výsledky. Čísla za jednotlivé země Office Depot nesděluje, Sýkora jen obecně uvádí: „Byli a jsme v zisku. Loňský zisk meziročně mírně stoupl, za letošní pololetí je nárůst významný. Naše hospodářské výsledky jsou vysoko nad plánem.“
Po hektických uplynulých dvou letech si v Office Depot užívají normálního pracovního ruchu, který už nezpestřuje integrace do nadnárodního koncernu, rebranding či loňské stěhování do nového distribučního a logistického centra v Hostivici u Prahy. S plochou více než deset tisíc metrů čtverečních jde o největší sklad kancelářských potřeb ve střední Evropě, odkud vybavují zásilky také pro zákazníky v Maďarsku, na Slovensku a v Polsku, do kterého firma přišla v minulém roce už pod novým jménem. „S centrálním skladem pro celou republiku jsme byli v Česku první v oboru. Nyní funguje pro čtyři země, což vyžaduje sladit řadu věcí. Znamená to mít téměř pět tisíc položek stejných pro všechny státy a výrobky vybrat tak, aby vyhovovaly zákazníkům na celém teritoriu,“ poznamenává Petr Sýkora. Pozoruje, že zákazníci jsou stále náročnější a žádají kvalitnější zboží, především v občerstvení. A český trh je v tomto směru dál než ostatní. „Stále více se odlišuje i chování jednotlivých segmentů. Pro malé zákazníky je vždy důležitá dobrá cena a spolehlivá služba. Velcí zákazníci sledují úspory v nákladech a je pro ně velmi zajímavé, pokud společně nalezneme několikaprocentní rezervy,“ porovnává.

Denně zdarma „Zítra, nebo zdarma“ a „Stromy pro život“ jsou dva originální koncepty, na nichž stavěl Papirius. Oba pokračují také v dobách Office Depot a mohou být inspirací i pro některé další země, v nichž mezinárodní společnost působí, poukazuje spoluautor myšlenek. „Převzít by se dalo také měření kvality služeb, kdy si zjišťujeme, zda zásilka dorazila k zákazníkovi kompletní a včas. Naše výsledky jsou v tomto lepší než kdekoliv jinde,“ říká Sýkora. Zítra, nebo zdarma není jen reklamní tah, každý den skutečně nemusí zaplatit kolem deseti až dvaceti zákazníků, kterým dodavatel nestihne zboží dopravit, nebo ho nemá na skladě, a proto nabídne jiné zdarma. Přesto však Office Depot, jak poznává ředitel, vykazuje 99procentní spolehlivost doručení objednávek včas a kompletně. „Program Zítra, nebo zdarma je investice do vztahu s klienty, ale především také obrovský tlak na naše lidi, abychom zásilku dodali včas přesně podle objednávky. Zaměstnanci jsou k tomu i finančně motivováni,“ doplňuje Sýkora.
Po loňské expanzi na polský trh nemá Office Depot nyní zamířeno na žádný konkrétní cíl. „V expanzi ale chceme pokračovat, protože nás k tomu vedou naši zákazníci. Máme globální odběratele v desítkách zemí a měli bychom být všude, kde mají zájem o naše služby. Byl to i jeden z důvodů, proč jsme šli do Polska,“ vysvětluje Petr Sýkora, jehož bývalý společník Jan Černý vede pobočku ve Varšavě. Jednou z cest, jak proniknout do východoevropských zemí, kde se ještě Office Depot „nezadrápnul“, je převzetí firem. „Ale takových, které by odpovídaly našim představám, není mnoho,“ konstatuje Sýkora. Buď nezapadají strukturou a rozsahem činností, nebo jsou majetkově neprůhledné. „To vyřazuje většinu firem v celé východní Evropě,“ dodává. Druhou možností je vybudovat pobočku na zelené louce. Tak postupovali v Maďarsku, na Slovensku i v Polsku. „Výhodou je, že novou větev s vlastní firemní kulturou stavíme kvalitně od základu, což je jednodušší než velké restrukturalizace,“ srovnává manažer. I když ví, že při získání podílu na nových trzích jde o čas, nehrne se do dobrodružství, jaké už dříve poznal v Rusku a podobného se obává v Rumunsku či Bulharsku. „Tamní firma má pro majitele, který mnohdy nehraje fér, když řádně neplatí daně, obrovskou hodnotu. Pro nás by ji měla nižší, protože bychom vše zlegalizovali. Asi nikdy se z tohoto důvodu nemůžeme dohodnout na prodejní ceně,“ popisuje hlavní překážky akvizice směrem na východ.
Už způsob, jakým Petr Sýkora naložil z penězi, které vydělal na prodeji firmy, napovídá, že v žilách mu nekoluje krev odvážného investora. „Nekupuji akcie, nevstupuji do fondů. Nevěřím příliš cizím lidem, abych jim nechal spravovat své peníze. Uložil jsem je v bance,“ prozradil. Založením je podnikatel nebo manažer, charakterizuje sám sebe. Časem by se chtěl k podnikání vrátit, ale vzhledem k tomu, že přestup není aktuální, nemá jasno, do které oblasti se vrhne. Zatím jen ví, kam to nebude. „Určitě ne kancelářské potřeby, nebo něco spekulativního, jako jsou obchody na burze, s komoditami nebo reality, kde já neovlivním, jestli jejich cena stoupne či klesne. I když investování je možná elegantnější způsob vydělávání peněz než podnikání, chtěl bych si dopřát luxus a dělat to, co mě baví,“ přemýšlí o budoucnosti.

BOX:
Po prodeji firmy
Co přežilo:
Zítra, nebo zdarma – pokud firma nedodá objednané zboží do druhého pracovního dne po celé České republice, dostane jej zákazník zdarma. Službu začal Papirius uplatňovat v roce 2001.
Stromy pro život – ekologický program, který běží pátým rokem. Za tu dobu firma vysadila přes 160 tisíc stromů. Za každých padesát prodaných balíků papíru vrátí přírodě jeden strom.
Co zaniklo:
Značka Papirius – před rokem se firma působící tehdy v Česku, Slovensku, Maďarsku a Litvě přejmenovala na Office Depot.

MM25_AI

Foto:
Akvizice bez triků. V našem případě se akvizice povedla a složitá jednání nepoznamenala vzájemné vztahy, hodnotí s dvouletým odstupem Petr Sýkora, bývalý spolumajitel firmy Papirius a nyní ředitel Office Depot pro východní Evropu.

Papíry i květináče. Spolu s nejběžnějšími kancelářskými potřebami může jejich prodejce dodat i méně tradiční, jako jsou květináče včetně zeminy, trezor na zbraně, palubní vstupenky či autožárovky.

  • Našli jste v článku chybu?