Vídeňská aukční síň Dorotheum bude vyvolávat skvostné malířské dílo Vojtěcha Hynaise (1854–1925). Jde o reprezentativní plátno jednoho z předních autorů generace Národního divadla, které je variantou Alegorie míru z roku 1881. Ta je umístěna v prezidentské lóži Národního divadla, ale původně byla instalována na jeho schodišti vedle Apotheosy zemí koruny české, Historie a Idyly. Hynais vytvořil pro Národní divadlo i oponu, kterou slovník Prokopa Tomana označuje za jednu z umělcových nejvýznačnějších prací.
Vojtěch Hynais byl mistrem lehké a svěží akademické malby, která se vyznačovala alegoričností a dekorativností. Obraz, který Dorotheum nabízí, byl oceněn zlatou medailí na Světové výstavě v Paříži v roce 1899 a bude vyvoláván za 1,2 milionu korun. Zájemci tak mají vzácnou příležitost vlastnit galerijní exemplář díla jednoho z nejlepších českých malířů.
Za cenu 1,2 milionu jde do dražby také obraz Děvčata na kopci od Josefa Čapka (1887–1945). Ten má s Hynaisovým dílem i stejnou odhadní cenu 1,8 milionu korun.
Zajímavé může být malé srovnání těchto dvou velikánů českého umění. Z hlediska výtvarného jde o díla nesrovnatelná, neboť vznikala v odlišné době. Když Hynais namaloval Alegorii míru, byly Čapkovi teprve dva roky. Přes svoji stylovou rozdílnost však mají obě díla společný význam. Hynais i Čapek v nich vyjádřili vlastními prostředky lásku ke své zemi. Vojtěch Hynais oslavně formou velkolepých alegorií a Josef Čapek s obavami v dramatickém rukopisu. S ohledem na význam obou umělců je Hynaisovo rozměrné plátno nasazeno cenově velmi nízko a stává se mimořádně dobrou příležitostí ke koupi. Hynais se téměř neobjevuje na aukcích a má velkou šanci uspět, i když zájem o něj není ještě potvrzen tak jako o Čapka. Může mu pomoci i nedávná reprezentativní výstava Křídla slávy v pražském Rudolfinu, na které byl Hynais dobře zastoupen. Navíc výskyt falz je téměř vyloučen, protože přesvědčivě napodobit jeho bravurní malbu předpokládá malovat stejně jako on.
Oproti tomu falza Josefa Čapka se na trhu vyskytují a nikdo přesně neví, kolik se jich prodalo. Zájemci snad tentokrát mohou být klidní, protože Čapkovo Děvčátko na kopci bylo v letech 1936–1937 vystaveno v Obecním domě, a je dokonce opatřeno štítkem. Tento obraz z roku 1936
předcházel slavným cyklům Touha a Oheň, které patří symbolikou národního utrpení k vrcholům Čapkovy tvorby.
Vadou na kráse aukce mezinárodně etablovaného Dorothea je ale nedostatek informací v případě nabídky sochy předního představitele českého sochařského kubismu Otty Gutfreunda (1889–1927). V katalogu je uvedeno, že jde o odlitek, přičemž není zřejmé, zda autorský, či pozdější. Mezi nimi je rozdíl v cenách
a odlitky mají navíc svůj početní limit. Zjevně nadhodnocen je malý reliéf Olbrama Zoubka za vyvolávací cenu 18 tisíc korun. Odhadní cena je dokonce 27 tisíc Kč. Nejenže je tento autor všude dostupný, ale v nejrůznějších galeriích prodává podobné práce za mnohem nižší ceny. To samé se týká Kristiana Kodeta, jehož Milenci startují na dvanácti tisících, a jejich odhadní cena je dokonce 18 tisíc korun. Dorotheum by se mělo snažit udržet kvalitativní úroveň i v nabídce děl žijících autorů.
Aukce se uskuteční 19. května 2001 v hotelu Renaissance od 14 hodin.
Výstava
ONA B. NORDLIGHT – MIRRORRED.
Ve dvou známých pražských galeriích majitele Miloslava Navrátila, vystavuje rakouská umělkyně českého původu Ona B. (1957). Galerista je znám pravidelnými prezen–tacemi rakouských umělců a v případě této známé autorky představuje její malbu, objekty a fotografie. Ona B. k nám přijela s průzračnou a křehkou tvorbou, která je postavena na stabilním šasi pozitivní životní filozofie. Ústředním bodem zájmu zvolila sebe, nikoliv ve snaze o samoúčelnou a okázalou sebeprezentaci, ale jako silný inspirační zdroj. Ona B. se snaží vlastní tvorbou popírat své osamocení a výtvarná práce je pro ni možnost, jak prokázat vůli milovat život. Kruh často prezentovaný v její tvorbě má pro ni symbolický význam jistoty v proměnlivosti okolního světa. Výstavu Ony B. je možno navštívit v galerii Litera a Navrátil do 3. 6. 2001.