Prodej zájezdů přes internet roste. Do čtyř let bude mít 35 procent trhu
Čechů, kteří vybírají, nebo přímo i nakupují zájezd na internetu, stále přibývá. Zatímco v roce 2003 dosáhl podíl zájezdů prodaných přes „síť sítí“ půldruhého procenta, vloni to už bylo téměř devět procent a v letošním roce by se ze zhruba třinácti miliard korun, které obyvatelé Česka investují do zájezdů, mělo jít přes internet více než patnáct procent, tedy dovolená za zhruba dvě miliardy korun. Obraty největších internetových cestovních agentur rostou ročně o desítky či stovky procent, přičemž nejsilnější hráč na trhu, společnost InVia.cz, by letos měla prodat zájezdy za více než tři čtvrtě miliardy korun. Přesto však majitelé a manažeři on-line agentur nemohou spát klidně. První srpnový den totiž vstoupí v platnost novela živnostenského zákona, která jejich pozici omezí. Internetovým prodejcům začínají stále víc šlapat na paty i jejich dodavatelé, klasické kamenné cestovní kanceláře.
Mladí a bonitní.
Podobně jako každý jiný obor na internetu cestování zažívá obrovský růst. „Prodej zájezdů na českém internetu zažíval v minulosti až trojnásobný nárůst ročně, v současnosti se pohybujeme mezi 70 až 100 procenty. Zásadní je však posun od silně expanzivní strategie ke snaze o ziskovost,“ tvrdí Petr Staněk, marketingový ředitel agentury NetTravel.cz. Z údajů analytické společnosti Mag Consulting vyplývá, že ze zhruba 1,5 milionu Čechů, kteří vloni vycestovali do zahraničí prostřednictvím cestovních kanceláří, si zájezd přes internet koupily asi tři procenta lidí. „Ve vyspělých ekonomikách je to mnohem více, ve Velké Británii se podíl on-line agentur na počtu turistů pohybuje kolem patnácti procent, v USA se přes internet prodá více než čtvrtina zájezdů,“ vypočítává Jaromír Beránek z Mag Consulting. „Nejpozději do roku 2010 dosáhne v Česku on-line prodej zájezdů podílu pětatřicet procent,“ dodává. Daleko zásadnější je však podíl českých on-line cestovních agentur v celkových výdajích za dovolenou. „Odhadujeme, že v letošním roce se přes internet prodají zájezdy za dvě miliardy korun, což představuje patnáct procent celého trhu,“ říká Nikola Rafaj, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK). „Podobně jako jiné služby a zboží i zájezdy nakupují přes internet především mladí a bonitnější lidé. Cena dovolené tak dosahuje vyšších hodnot než v cestovních kancelářích či kamenných agenturách,“ dodává Rafaj. Ze zjištění týdeníku EURO se průměrná cena objednávky u on-line prodejců zájezdů pohybuje mezi 30 až 35 tisíci, přičemž taková objednávka zahrnuje dovolenou pro dvě až tři osoby. O tom, kam a kdy rodina pojede, rozhodují především ženy, 64 procent objednávek u NetTravel.cz totiž dělají právě ženy. „Dovolenou ale poté platí muži, nejvyužívanější platební kanálem je internetové bankovnictví,“ dodává Staněk.
Osm procent provize.
Podnikání internetových prodejců je obdobné jako byznys klasických kamenných cestovních agentur. Prodejce nabízí zájezdy od několika různých dodavatelů - cestovních kanceláří - a za každý zprostředkovaný zájezd získává odměnu, provizi. Její výše se pohybuje v řádech několika procent, nejčastěji kolem osmi procent. „Není to tak, že bychom od jedné cestovní kanceláře dostávali pětiprocentní provizi a od další dvacet procent. Pravdou ale je, že se výše zprostředkovatelské odměny odvíjí od objemu prodaných zájezdů dané cestovky,“ vysvětluje Jan Staněk, výkonný ředitel agentury NetTravel.cz, která nabízí zájezdy asi sedmdesáti cestovek včetně čtyř největších, Čedoku, Fischeru, Exim Tours a Firo-Tour. Ty ovládají přes polovinu celkového trhu „organizovaného cestování“ v České republice. Že by však prodej zájezdů přes internet byl vysoce profitabilním oborem, vyvrací Jan Hřebíček, šéf agentury Zájezdy.cz. „Tento typ podnikání je zejména o objemech prodaných zájezdů, osmiprocentní provize nám nenabízí příliš prostoru dělat si ambice na velké zisky. Proto také žádná internetová agentura nevyrostla z kamenné, lidé se do podnikání v tomto oboru prostě nehrnou,“ říká. Hřebíček očekává, že Zájezdy.cz letos prodají dovolenou za zhruba 200 milionů korun, což pro firmu znamená výnos pohybující se kolem 16 milionů. „Když nám z této sumy zbudou dva miliony hrubého zisku, bude to dobré,“ řekl Hřebíček týdeníku EURO.
Bez portálů.
Nejvýznamnější část nákladů on-line agentur se skrývá především v investicích do robustních informačních systémů, výdajích do marketingu a zejména mzdových nákladech operátorů, kteří komunikují s klienty. Zatímco agentura Zájezdy.cz využívá v sezoně dvacet telefonistů, jednička trhu InVia.cz má k dispozici kapacitu až dvou stovek operátorů. To je zřejmě také důvod, proč se do prodeje zájezdů nepustili nejsilnější hráči na českém internetu, zejména portály. „Kdybychom začali v tomto oboru podnikat, museli bychom do toho investovat spoustu peněz a především energie, která by mohla chybět jinde, zejména v našem hlavním podnikání. S vysokou pravděpodobností bychom také neatakovali pozice největších agentur, které jsou našimi výbornými reklamními klienty. A o příjmy těchto inzerentů bychom přišli. Prostě nemáme ambice podnikat ve všem, co souvisí se slovíčkem internet. Chceme dobře dělat to, co umíme,“ tvrdí Oldřich Bajer, spolumajitel portálu Centrum.cz.
Do byznysu on-line cestování se však nedávno pustil největší a nejsilnější český internetový obchod, společnost Internet Mall. Firma však nezaložila novou agenturu, ale uzavřela partnerství s vůbec první českou virtuální agenturou Last.cz. „Jedná se o odkup části aktiv Last.cz, víc nemohu o majetkových poměrech říci, je to naše interní know-how,“ naznačuje Ondřej Fryc, generální ředitel Internet Mall. Připouští, že společnost zvažovala otevření zcela nové agentury „na zelené louce“ a především měla zájem o odkup majetkového podílu v agentuře NetTravel.cz. Poloviční podíl ve dvojce českého on-line cestování nakonec vloni získala společnost Unimex Group, kromě jiného majitel Čedoku a aerolinek Travel Service.
Nový zákon? Bič na agentury
V České republice je v současnosti 766 pojištěných cestovních kanceláří a přibližně 3,5 tisíce cestovních agentur, přičemž jen několik málo desítek z nich jsou internetoví provizní prodejci. Jaromír Beránek z analytické společnosti Mag Consulting považuje počet firem podnikajících v tomto segmentu cestovního ruchu, například v porovnání se sousedním Německem, za překvapivě vysoký. „Německý trh cestování je osmkrát objemnější než český, přitom se na tamním trhu pohybuje jen devět velkých cestovních kanceláří, celkově asi padesát,“ říká Beránek.
Novela živnostenského zákona, upravující podnikání cestovních kanceláří a agentur, která vstoupí v platnost 1. srpna, pozici agentur – jak internetových, tak klasických kamenných - ztíží. Firmy nebudou moci prodávat více než jednu službu, tedy například ubytování a letenky dohromady. Dle dikce zákona totiž může zájezdy poskytovat pouze cestovní kancelář. Navíc budou muset agentury ve všech propagačních a nabídkových materiálech zveřejňovat, který operátor pořádá zájezd, jež agentura nabízí. „To bude samozřejmě mít vliv na počet objednávek, jejichž počet bezpochyby klesne. Zákon nás vlastně nutí zadarmo dělat reklamu cestovním kancelářím, neboť řada klientů si zájezd, který najdou na našich stránkách, zajde koupit přímo do cestovky,“ tvrdí Radek Stavinoha, spolumajitel společnosti Invia.cz, největšího prodejce zájezdů na českém internetu.
Jan Hřebíček, jednatel agentury Zájezdy.cz, předpokládá, že „odpad“ klientely se bude rekrutovat ze skupiny lidí, kteří využívají databáze on-line agentur především jako vyhledávače zájezdů. „Řada lidí je zvyklá používat internetovou nabídku dovolené jako jakousi reinkarnaci Zlatých stránek. Najdou zájezd, který se jim líbí, a když uvidí jméno operátora, vyřeší objednávku telefonem nebo rovnou do dané cestovky dojdou,“ domnívá se Hřebíček. Zatímco některé odhady tvrdí, že propad prodejů zájezdů u on-line agentur může dosáhnout až 30 procent, Jan Staněk, ředitel společnosti NetTravel.cz, předpokládá dopad v řádech jednotek procent. „Musíme počítat s tím, že nám část klientely uteče do cestovních kanceláří, ale nemělo by to být více než deset procent,“ odhaduje Staněk.
Ondřej Fryc, šéf největšího českého internetového obchodu Internet Mall, který spolupracuje s agenturou Last.cz, však tvrdí, že on-line agentury musí, aby si udržely svou klientelu, nabídnout zákazníkům přidanou hodnotu. „Pokud budou agentury fungovat stále ve stejném stylu a nenabídnou k zájezdu další služby, nemohou se divit, že lidé budou chodit rovnou na weby cestovních kanceláří,“ řekl Fryc týdeníku EURO. Od prodeje přes vlastní internetové stránky si do budoucna hodně slibují právě největší operátoři – Čedok vloni přes firemní web prodal pět procent zájezdů, se stejnými hodnotami počítá i CK Fischer, Exim Tours dokonce hodlá letos na svých internetových stránkách získat desetinu svých klientů, to je více, než vloni prodal přes všechny internetové provizní prodejce.
Lídři českého on-line cestování (odhadované obraty internetových cestovních agentur pro letošní rok, v milionech Kč)
- InVia.cz 800 - 900
- NetTravel.cz 350
- Last.cz 200 – 250
- Zájezdy.cz 200
Pramen: zdroje týdeníku EURO
Slováci aktivnější než Češi (využívání internetu při cestování ve vybraných zemích EU, v procentech)
- Lucembursko 43
- Velká Británie 42,8
- Německo 31,6
- Irsko 17,9
- Slovinsko 16
- Slovensko 15,9
- Rakousko 14,5
- Maďarsko 11,8
- Kypr 11,4
- Česká republika 10,9
- Řecko 10,3
- Španělsko 9,8
Pozn.: údaje za rok 2004
Pramen: časopis COT business