SOUTĚŽE KRÁSYKdysi byla Michaela Maláčová zvolena tuzemskou královnou krásy. Dnes soutěži, kterou vyhrála, sama konkuruje. Nabídla českému publiku nový model volby Miss. Souboj dvou podobných anket má zajímavé obchodní pozadí. Česko zažívá v poslední době královské schizma.
SOUTĚŽE KRÁSY Kdysi byla Michaela Maláčová zvolena tuzemskou královnou krásy. Dnes soutěži, kterou vyhrála, sama konkuruje. Nabídla českému publiku nový model volby Miss. Souboj dvou podobných anket má zajímavé obchodní pozadí. Česko zažívá v poslední době královské schizma. Od zimy 2005 má každoročně hned dvě královny krásy. První je zvolena v tradiční soutěži Miss ČR. Druhá v anketě Česká Miss. Pikantní okolnosti konkurenčního boje obou akcí jsou oblíbeným tématem bulvárního tisku. Za balastem klepů a fám se ale skrývá čistokrevný byznys. KRÁLOVNA NA PRODEJ První dějství příběhu sahá do roku 2003. Miloš Zapletal, ředitel tehdy ještě jediné soutěže Miss ČR, zvažoval její prodej. Důvodem byl opadající zájem o soutěž a také to, že se Zapletal loučil s postem jejího prezidenta. „Jako emisarka jsem s ním jednala o možnosti odkupu soutěže pro podnikatele Tonyho Dennyho,“ vypráví Michaela Maláčová. To, že kdysi sama titul královny krásy vyhrála a pohybovala se v oblasti médií, mělo jednání ulehčit. „Pan Zapletal ale požadoval řádově desítky milionů korun, což byla na český trh nereálně vysoká cena. Proto z transakce sešlo,“ říká Maláčová. „O něco později jsem jednala v jiné souvislosti se zástupci Miss Universe. Chtěli udělat celosvětové finále své soutěže v Praze. Měli však takové podmínky, že by na to česká metropole nestačila. Při jednání ale padla mimo jiné nabídka, abychom pod jejich licencí rozjeli volbu České Miss. To byla výzva, která se nedala odmítnout,“ vzpomíná Maláčová. V půli roku 2004 tak projekt začal, investici ve formě půjčky v řádu několika milionů korun poskytl firmě Miss Marketing právě Tony Denny. „Prakticky s prázdnýma rukama jsem svolala první tiskovou konferenci. Bylo to riziko, vše se dělalo za pochodu. Zlom nastal, když se k nám přidalo nakladatelství Ringier a jeho deník Blesk, následovala Frekvence 1. Také televize Nova řekla, že nám dá šanci. Pak už to šlo ráz na ráz. Média vycítila podporu veřejnosti, jinak by do toho s námi nešla,“ tvrdí Maláčová, která tak „přebrala“ zavedené konkurenční soutěži některé sponzory. Stěžejní byl zejména fakt, že mohla finále soutěže odvysílat na Nově, tedy v nejsledovanější televizi. Pro obě soutěže totiž platí, že jsou financovány prakticky stoprocentně ze sponzorských příspěvků. A partnerské firmy požadují vysokou sledovanost pořadu. KRÁSKY Z DRUHÉ LIGY? Miloš Zapletal hleděl na rodícího se soupeře s obavami. „Zpočátku to vypadalo, že se Česká Miss stane naší vážnou konkurencí,“ říká Zapletal. „V současné době jí však už není a zařadila se mezi několik obdobných soutěží druhé či třetí kategorie,“ míní. „To by si pan Zapletal přál, ale pravda to tak není,“ reaguje Maláčová. Skutečnost je taková, že obě soutěže teď roztáčejí obchody souběžně. Kolik peněz jimi proteče? „Náš celkový rozpočet pro jeden ročník teď dělá přibližně 35 milionů korun. První ročník byl ještě ve ztrátě, druhý už v mírném zisku. Ale stále ještě splácíme úvodní půjčku,“ připomíná Maláčová. Miloš Zapletal upozorňuje, že je obtížné rozklíčovat rozpočet a zisk jeho soutěže. Peníze jsou totiž rozděleny do přímých plateb a barterů. „Vpřímém finančním plnění to dělá kolem 20 milionů korun, které investují reklamní partneři. Výnosy, tedy nikoli zisk, se pohybují kolem pěti milionů,“ upřesňuje Zapletal. JAKO PRAZDROJ Z PLZNĚ Na malém českém dvorku je ale pro dvě velké soutěže krásy těsno. Přetahovaná tak nakonec doputovala až před soud. „Bráníme se parazitování na názvu naší soutěže, na její tradici i úspěších. Představte si, že by třeba někdo začal na trhu nabízet pivo s názvem Prazdroj z Plzně,“ zlobí se Miloš Zapletal. „To je nesmysl. Pan Zapletal nemá monopol, on volby královen krásy nevymyslel. Jediná spojitost je v tom, že jsem před šestnácti lety prošla jeho soutěží i já. A kdyby se jeho soutěž jmenovala Prazdroj, tak ji má chráněnou. Ale jak Miss, tak Česko jsou obecné názvy, které nemá slovně zaregistrované. Takže se není o co soudit. Obě soutěže jsou národní a obě jsou soutěže krásy,“ oponuje Maláčová. Podle ní původní klání o Miss doplatilo na strnulost, kvůli které začali sponzoři i mladé dívky hledat jinou alternativu. Soud se vyjádřil ve prospěch Maláčové, případ je nyní v odvolacím řízení. Obě strany ale říkají, že obchodně si mezitím vedou dobře. „Po poměrně krátkém období, v němž se organizátorům České Miss podařilo částečně pokazit tento segment trhu a do jisté míry nás ohrozit, je teď naše situace opět stabilní. Nemáme vážnější problémy se zajištěním financí, reklamních ani mediálních partnerů,“ říká Zapletal. Nedávno mu navíc přišlo nečekaně do ruky trumfové eso. To když se Taťána Kuchařová, kterou vynesla na světla reflektorů Zapletalova soutěž, stala nejkrásnější ženou světa. Michaela Maláčová argumentuje za svou soutěž televizní sledovaností a silným složením obchodních partnerů. „Většina partnerů jsou jedničkami na trhu ve svých oborech. Do projektu druhé kategorie by prostě nešly. Naše loňské finále viděly dva miliony televizních diváků. A to se vysílalo v pátek. Konkurence pořad přenášela v lepším, sobotním čase. A přesto měla sledovanost přibližně stejnou,“ uvádí Maláčová. Pro letošní únorové finále má prý navíc přichystáno několik překvapení, včetně nového, neokoukaného moderátora. Jeho jméno ale zatím nechce prozradit. NEJVÍC VYNÁŠÍ TURECKO Z obchodního hlediska je důležitým aspektem, k čemu jsou finalistky „krasovoleb“ zavázány smlouvou. „Mohou se klidně vrhnout do podnikání v modelingu na vlastní pěst. Máme ovšem smluvně ošetřeno, že do dvou let po soutěži inkasujeme určité procento z jejich zisků v souvislosti s tím, že jim naše soutěž pomohla zviditelnit se,“ vysvětluje Maláčová. Výši honorářů ve světě krásy přibližuje bývalá modelka Valina Kuchtová, která nyní pomáhá v rozjezdu mladším dívkám. „Za vystoupení na tuzemské módní přehlídce dostanete v průměru pět tisíc korun. Trh je ale již hrozně přesycen, modelek je mnoho. Ceny se proto drží dole,“ vysvětluje Kuchtová. Naprostá většina českých krásek se proto snaží prorazit ve světě, kde čekají nesrovnatelně vyšší odměny. „Třeba v Německu dostanete za obdobné vystoupení zhruba 500 eur,“ podotýká Kuchtová. Největší příležitosti se ale podle ní otevírají kupodivu v Asii. „Ne že by tam platili víc. Jednorázově dostanete asi nižší částku než v Evropě. Ale není tam tak velká konkurence, takže získáte víc zakázek a úhrnem vyděláte víc,“ vysvětluje. „Největším hitem je v poslední době hlavně Turecko. Především Istanbul teď skýtá modelkám mnoho příležitostí,“ dodává Valina Kuchtová. TUPLOVANÉ KRÁSKY JSOU I VE SVĚTĚ Na světová pódia teď mohou katapultovat české krásky každopádně hned dvě soutěže. I přes vzájemné špičkování, mediální půtky a soudní pře budou nejspíš také nadále fungovat obě. Není to nakonec nic výjimečného. Například ve Spojených státech se rovněž předhánějí dvě obdobné soutěže: Miss America a Miss USA. A dokonce i celosvětová klání jsou dvě: Miss Universe a Miss World. Takže zdvojené královny krásy nejsou českou zvláštností. Jen jestli není tuzemský trh moc malý. Krásných žen se do obou soutěží hlásí pořád dost, o sponzorech to ale dlouho platit nemusí. MICHAELA MALÁČOVÁ Michaela Maláčová se narodila v roce 1971. O dvacet let později si nasadila korunku československé královny krásy. To se už intenzivně věnovala modelingu. Později vystudovala filmovou a televizní produkci na FAMU. V praxi se zaměřila zejména na oblast public relations. Byla mluvčí Motokovu, později plnila stejnou roli i pro Klausovu ODS. Na přelomu tisíciletí odešla od politiky ke komerční sféře. Založila agenturu GoodComm, jedním z jejích prvních klientů byla společnost AAA Auto. Maláčová v té době začala spolupacovat s podnikatelem australského původu Tonyn Dennym. Od roku 2004 organizuje soutěž Česká Miss. Je zároveň minoritní spolumajitelkou firmy Miss Marketing a společnosti Central European Models, která působí v oblasti modelingu. Se svým partnerem, miliardářem Zdeňkem Bakalou, má roční dceru Anabel. MILOŠ ZAPLETAL Miloš Zapletal se narodil v roce 1942 v Praze. V současnosti je spolumajitelem umělecké a produkční agentury Art Production K./2 a Farmy Blaník. Dříve působil jako scénárista a dramaturg. Uplatnil se také jako manažer hudební skupiny Olympic, zpěvačky Marie Rottrové a řady dalších umělců. Má čtyři děti ve věkovém rozmezí 15 až 39 let. POZOR, TŘASKAVINA!**
„Krása je výbušné zboží,“ říká Michaela Maláčová. „Přijedou osmnáctileté dívky z venkova, které nemohou být na showbyznys připraveny. Po vítězství jim radí každý chytrolín, rádoby agent, přítel a podobně. Musí se jich ujmout profesionální manažer a začít s nimi pracovat. Ale je to složitá psychologie. Dívky mají vlastní hlavu, jsou emotivní. Musíte s nimi pracovat opatrně, jako s jaderným materiálem,“ říká s úsměvem Maláčová.