PSA Peugeot Citroën
FARO (tpk) - Automobilový průmysl je nejzajímavější z oborů, v nichž jsem za svůj život působil, uvedl během představení nového modelu koncernu PSA Peugeot Citroën jeho šéf Jean-Martin Folz. „Jde o komplikovanou high-tech výrobu a automobilky disponují obrovskou politickou mocí, protože jsou často největšími zaměstnavateli v regionu. Jejich výsledky však paradoxně závisejí na emotivním rozhodnutí, kvůli němuž se jeden model mezi zákazníky stane oblíbeným, zatímco linie jiného nezaujmou a vůz zcela propadne,“ říkal s přesvědčením, že Peugeot 407 bude patřit mezi ty první.
V příštím roce se má v centru Bretaně v Rennes vyrábět kolem tří set tisíc čtyřistasedmiček. Ještě letos se k sedanu připojí prodloužená verze, kterou v Peugeotu označují zkratkou SW. Těch by z montážních pásů mělo ročně sjíždět 110 tisíc oproti 190 tisícům sedanů. Osmdesát procent z vyprodukovaných Peugeotů 407 skončí podle prognóz automobilky v Evropě. Se závislostí na západoevropském trhu však automobilka již delší dobu bojuje. Zatímco před šesti lety koncern udal v ostatních teritoriích patnáct procent automobilů, loni se jejich podíl vyšplhal na čtvrtinu.
Čím dál větší zásluhu na tom má Čína, kde koncern PSA loni vyrobil a prodal prostřednictvím tří stovek dealerů mírně přes sto tisíc citroënů (v roce 2001 o polovinu méně). Značka Peugeot se na tamním trhu představila teprve minulý týden a prvním vozem uvedeným do čínských showroomů se stal sedan 307. V příštím roce by měl následovat model 206. Koncern hodlá do tamních továren nadále investovat a od roku 2006 také dále zvyšovat jejich výrobní kapacitu.
Finanční výsledky z letošního prvního čtvrtletí Jean-Martin Folz odmítl komentovat. Pro týdeník EURO pouze uvedl, že provozní marže zůstala na úrovni loňských čtyř procent. „V minulém roce jsme měli druhou polovinu horší než první, letos předpokládáme opačný vývoj,“ prohlásil. Pozitivní je však, jak tvrdí, zvyšující se podíl na evropském trhu, který se meziročně zvedl na 15,3 procenta. V současnosti jsou pro PSA nejvíce rostoucími trhy Španělsko a Velká Británie, zatímco Německo, Itálie a domácí Francie stále pokulhávají. „V Evropě celkově sice trh stoupl o sedm a půl procenta proti loňsku, ale nesmíme zapomenout, že letos mělo čtvrtletí o dva dny více,“ dodal Folz.
Model střední třídy 407 je pro koncern důležitý, neboť jeho marže jsou výrazně vyšší než u malých vozů. Dvě novinky v této oblasti se chystají představit ještě letos. Kvůli první z nich, která vznikla na základě konceptu Sésame představeného na pařížském autosalonu v roce 2002, dokonce porušil zaběhnuté tříčíselné označení automobilů se lvem ve znaku vložením druhé nuly. Model 1007 bude spadat do stejného segmentu jako Peugeot 107 vyráběný od počátku příštího roku v Kolíně.
Představení 407 v Česku bylo původně plánováno na 24. dubna, kvůli nižšímu počtu vyrobených vozů však bylo odloženo na druhou polovinu května. Cena je zatím přísně střeženým tajemstvím. Manažerka pro Public Relations v Peugeotu ČR Lucie Kučerová tvrdí, že půjde velmi tvrdě proti konkurenci, kterou v Česku představuje ze zahraničních značek hlavně Volkswagen Passat, Ford Mondeo či Mazda 6. Je ale pravděpodobné, že sotva bude nižší než 614 tisíc korun, za něž se v současnosti prodává jeho předchůdce Peugeot 406. Zvláště když Jean-Martin Folz prohlašuje, že se ve střední Evropě budou výhledově ceny nových vozů zvyšovat s ohledem na jejich harmonizaci v rámci Evropské unie.