Systém uzavírání obchodů a služeb v uplynulých bezmála dvou letech místy připomínal každodenní losování Sportky. Proto se Čechům nelze divit, když se i letos na podzim v souvislosti s rostoucími počty nakažených zalekli, že se dveře kamenných prodejen opět zamknou. A právě to byl následně důvod, proč v průzkumu organizovaném online vyhledávačem zboží Glami.cz 65 procent respondentů odpovědělo, že plánuje nakupovat všechny vánoční dárky online. Dalších třiadvacet procent pak volí kombinaci návštěvy kamenných a internetových obchodů.
Z údajů o platbách a způsobu doručení vyplývá, že Češi mají větší důvěru v platbu předem (42 procent), ale oblíbenost dobírek je stále vysoká (41 procent). Většina zákazníků dbá na svoji bezpečnost při nákupu na internetu a 61 procent z nich si neukládá platební údaje ani v prohlížeči ani na e-shopu.
Po loňských zkušenostech, kdy zkrátka nezbývala jiná možnost než přesedlat na online nakupování, mu přišla na chuť i řada do té doby konzervativních zákazníků. Jelikož se při tom až na výjimky nikomu nic zlého nepřihodilo, tak zároveň roste důvěra v online placení kartou na úkor dříve masivně populárních dobírek. To souvisí i se skutečností, že kvůli lidem, kteří nevyzvedávají objednané balíky, obchody zdražují poplatky za úhradu v hotovosti.
Pokud se jedná pouze o výběr mezi jednotlivými typy online platby, pak 80 procent lidí zvolí kartu a jen zhruba každý pátý využívá alespoň někdy bankovní převod. Osmnáct procent českých nakupujících si zřídilo účet na PayPalu a využívají ho i při nákupech v rámci českých e-shopů. Na předposledním místě v žebříčku popularity jsou pak Apple- a Google Pay, které využívá 12 procent respondentů. O odložené platby mají zájem pouhý tři procenta Čechů.
Pohodlí bez hotovosti
A proč platba kartou online vede? Podle 52 procent respondentů je to pohodlnější a 45 procent z nich poukazuje na fakt, že nemusí myslet na to, aby měli doma při doručení zásilky dostatek hotovosti. Sedmatřiceti procentům zákazníků vyhovuje, když jim může kurýr nechat předem zaplacený balík u dveří či v kanceláři, ačkoliv si zrovna museli odběhnout. Co se týče možnosti vyzvednutí balíku na výdejním místě, libí se jim skutečnost, že tam za sebe mohou poslat někoho jiného a neřešit pak dluhy. Jako další důvody menšiny respondentů uvedly i omezení kontaktu s kurýrem kvůli obavám z přenosu nákazy nebo jednodušší vracení zboží.
Možnost vratky je ostatně pro české zákazníky téměř stejně důležitá jako transparentní informace o cenách zboží a nákup bez skrytých poplatků. U e-shopů s módou ji vyžaduje 93 procent kupujících.
Co se dobírky týče, 71 procent respondentů ji volí ve chvíli, kdy v daném e-shopu nakupují poprvé a ještě mu nevěří. Pro devět procent zákazníků je pak důležité si před zaplacením zboží prohlédnout. Velká většina (82 procent) lidí i přesto tvrdí, že si ještě nikdy neodmítla balík převzít. Čím dál víc respondentů také podle obdobného průzkumu společnosti DPD oceňuje dopravu zdarma. Navíc vyžadují, aby zboží dorazilo rychle. Doručení do druhého dne přesvědčí ke koupi produktu v daném obchodě čtyři z pěti zákazníků.
Dle statistiky si 61 procent respondentů neukládá platební údaje ani v prohlížeči ani v e-shopu. Důvodem je bezpečnost. Zdá se, že Češi jsou v tomto směru velmi obezřetní, protože pouhá pětina z nich si platební údaje ukládá u internetových obchodů, které znají a důvěřují jim. Pokud už se k tomu odhodlají, je to kvůli pohodlí.
9 z 10 Čechů slyší na slevy
Zdejší lidé mají rovněž rádi jak výdejní místa, tak doručení domů. Tím se liší od většiny Evropanů, kteří jednoznačně preferují donášku do bytu. V dotazníku firmy Glami odpovídalo celkem 3500 lidí ze 13 různých zemí, ale zatímco v Česku si chodí vyzvedávat balíky do partnerských prodejen dopravních společností a výdejních boxů 38 procent lidí, v zahraničí je průměr okolo jednadvaceti. I u nás však více než polovina (60 procent) zákazníků internetových obchodů preferuje komfort a nechává si balíky doručit domů.
Tuzemský zákazník se navíc typicky vyznačuje tím, že velmi sleduje slevy. Podle statistiky společnosti Cofidis je na e-shopech hledá devět z deseti Čechů. Nejvíce si na ně potrpí lidé se základním vzděláním – orientují se dle akcí v 98 procentech případů. Výrazně menší podíl zákazníků si však ověřuje výhodnost slev. „To často nahrává nekalému chování ze strany obchodníků,“ řekl ČTK ředitel marketingu Cofidisu Milan Bouda. „Například nedávný Black Friday opět odhalil triky e-shopů, které často lžou o výši slevy. Podle Hlídače shopů jsou v některých e-shopech vůči původním cenám průměrně uváděné slevy klidně i dvakrát vyšší než reálné.“
Letos také na rozdíl od loňska lidé nenechávali nákup dárků na poslední chvíli, a to právě kvůli obavám z omezení maloobchodního prodeje. „Předvánoční internetový prodej roste výrazně i v tomto roce a někteří si na něj zvykli. Pro jiné je pohodlnější či bezpečnější, a hlavně se do něj stále více zapojují i původně klasičtí prodejci,“ uvedl pro iDNES ředitel výzkumné společnosti Incomind Tomáš Drtina.
Online prodej nepřekvapivě v posledních dvou letech láme rekordy. Tento segment trhu podle ředitele portálu Heureka Jana Mayera od loňska narostl o 32 procent. Zvyšování obratů se však zastavilo spolu s příchodem léta a poté tržby ještě více zmrazilo zdražování základních potřeb, jako jsou energie, bydlení a potraviny. Nicméně svátky zatím nejsou ohroženy. Předvánoční nákupy začínají každoročně okolo 6. prosince a Češi v nich utratí průměrně 12 700 korun, z toho asi osm tisíc za dárky a zbytek za jídlo a výzdobu.