Menu Zavřít

Dvě třetiny tuzemských e-shopů nejsou připraveny na GDPR

23. 5. 2018
Autor: Profimedia.cz

Dvě třetiny českých e-shopů nejsou připraveny na platnost evropského nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR), které začne platit v pátek. On-line obchodníci kolem nové evropské směrnice zmatkují a na poslední chvíli posílají zákazníkům nejrůznější žádosti o schválení, vyplývá z analýzy společnosti Shoptet. Podle průzkumu společnosti EOS Group pětina českých firem neví, že GDBR začne v pátek platit.

Mnoho obchodníků si s novou směrnicí neví rady. „Každý přistupuje ke směrnici tak nějak po svém. Zejména v posledním týdnu velké firmy zintenzivnily rozesílání nejrůznějších e-mailů, nejčastěji s žádostí se schválením o užití dat. Tak trochu to připomíná hysterii, nebo spíše paniku,“ uvedl ředitel společnosti Shoptet Miroslav Uďan.

Podle Uďana mnoho menších e-shopů odkládalo své povinnosti na nejzazší možný termín. „Ani po tomto datu však většina on-line obchodů nebude dostatečně připravena. Mnoho z nich doufá v tolerantnost úředníků a zejména pak v to, že se k nim nějakým způsobem dostane šablonovité řešení,“ dodal.

Provozovatel e-shopu by měl směrem k zákazníkům v první řadě upravit informační povinnosti, jejichž splnění by mělo odpovídat požadavkům GDPR. „U zpracování osobních údajů pro účely splnění kupní smlouvy stačí nakupujícího řádně informovat. Pro marketingové účely mimo komunikaci s vlastními zákazníky je nutné získat aktivní souhlas spotřebitele,“ uvedl nedávno výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.


Konečná na čtyři: GDPR ohrožuje malé firmy

 GDPR se může stát nástrojem likvidace malých firem


„Co se týká praxe - domníváme se, že se nakupování v e-shopech a mailový marketing změní, bohužel v neprospěch zákazníka. Ten bude totiž muset odklikávat souhlasy se zpracováním osobních dat, jinak bude hrozit, že nebude moci využít funkcionality e-shopů v celé šíři, na jaké je doposud zvyklý,“ řekla Patricie Šedivá z e-shopu Alza.cz. Mailový marketing se podle ní již nyní využívá jedině se souhlasem zákazníka, v této oblasti tedy změna nebude.

Zhruba třetina zákazníků e-shopů odebírá od obchodníků newslettery. Zařazeni do rozesílání byli často jen na základě jednoho nákupu. Reklamní sdělení posílaná e-mailem tvoří v průměru až 25 procent obratu on-line obchodů. Přestože GDPR zpřísňuje práci s osobními údaji, množství newsletterů v české e-commerce to podle společnosti Shoptet neovlivní.

V Česku je v přepočtu na obyvatele nejvíce e-shopů v Evropě. Loni jich v Česku přibylo meziročně 3900 na celkem 40 100. Od roku 2013 počet stagnoval.

Pětina firem neví, že začíná platit GDPR

GDPR je „velmi relevantní“ pro třetinu českých společností. Zároveň se Češi nejvíce z celé Evropy nařízení obávají. Na 43 procent firem předpokládá kvůli novému nařízení dokonce změnu obchodního modelu.

Z českých firem třetina uvedla, že se jich GDPR výrazně týká, což je s Bulharskem nejméně v EU. O GDPR v Česku neslyšelo 21 procent společností. Celkově je GDPR „velmi relevantní“ pro 41 procent evropských firem. Nejintenzivněji se téma podle průzkumu dotýká společností v Dánsku (74 procent). V porovnání s východní Evropou si na tom v otázce připravenosti na nové nařízení lépe stojí západní část kontinentu.

MM25_AI

„K nelichotivým výsledkům českých firem dochází pravděpodobně v důsledku nízké osvěty v počátku zavádění GDPR. Ve společnosti zkrátka nevznikl dojem o celkové potřebě ochrany dat,“ uvedl jednatel inkasní agentury EOS KSI Vladimír Vachel. Chybou podle něj bylo to, že se komunikace ohledně tématu přenechala komerčním subjektům, poskytovatelům školení a poradenství. To celou situaci polarizovalo. „Synonymy k pojmu GDPR se stala slova sankce a pokuta, vlastní přínos nařízení zcela zapadl,“ dodal.

Jak na GDPR krok za krokem. Čtěte seriál Euro.cz:

(1) Zmapujte si terén

(2) Jak uřídit data? Co nepotřebujete, vyhoďte

(3) Jak jsou údaje citlivé? Určete, kdo k nim může

(4) K lepší ochraně dat pomůžou cloud a šifrování

(5) Jak detekovat útok a zvládat bezpečnostní incidenty

(6) Jak vést provozní záznamy? Neplýtvejte časem

(7) Jsou opatření účinná? Napoví audit


  • Našli jste v článku chybu?