Vydávají praskající větve smrků pod koly zvuk, když nikdo poblíž neposlouchá? Vsadil bych se, že nikoli. A to ani v případě, že je drtí dvouatřičtvrtětunové monstrum se zeleným oválem a nápisem Land Rover na přídi. Je to přátelský automobil. Přátelský k přírodě a přátelský k lidem. Přátelský jako obývací pokoj, v němž běží plazmová televize s vypnutým zvukem a naladěným kanálem Discovery.
V koženém křesle je člověk smířlivější. Když má na dosah dotykový displej, na němž si může prohlédnout své postavení ve světě (včetně nadmořské výšky a přesných souřadnic), cítí se tak nějak nad věcí. Nový Land Rover Discovery mu k tomu přitom poskytuje podstatně více důvodů, když disponuje nejvyšší výbavou charakterizovanou písmeny HSE.
Příčina uspokojení netkví pouze v pěti pohodlných sedadlech, ani ve vzduchem odpruženém podvozku, který o kládě přes cestu posádce řekne decentním zhoupnutím. Jeho podstatou je především otočný ovladač, jedno tlačítko a dvě malé páčky po pravé straně řidiče. Systém Terrain Response umožňuje zvolit jednu z pěti možností podle druhu povrchu. Ať už se vůz pohybuje po silnici, na zasněžené cestě, v bahně, v písku, nebo po skalách, vždy najde řešení.
Systém sám upraví světlou výšku automobilu a je natolik chytrý, že pokud se řidič při výběru povrchu zmýlí, upozorní ho blikající kontrolkou. Jedna z páček aktivuje redukční převodovku, když se řidič ocitne v místech, kam by střízlivý člověk nohou nikdy nevstoupil, druhou páčkou lze výšku vozu usměrňovat manuálně. Dosud nikdy nebyla jízda po krkolomných svazích či v bahně tak jednoduchá. A to má discovery v zásobě ještě tlačítko pro sjíždění z prudkých kopců. Stačí šestistupňovou převodovku posunout do neutrální pozice a tuny oceli se klidně sunou: tu přibrzdí jedno kolo, tu jiné pro udržení směru. Kdyby to mělo rozumné opodstatnění, mohl by řidič vystoupit a jít vedle vozu.
Předchozí generace Land Roveru Discovery vypadala o poznání spartánštěji, protože luxus byl vyhrazen pro Range Rover. Časy se však mění. Impozantnímu chování odpovídá i vnější design, který se může s dvakrát dražším modelem měřit bez újmy na sebevědomí. Interiér lze navíc zdokonalit dalšími dvěma sedadly (jejichž osazenstvo má po stranách hluboké úložné schránky), trojicí střešních oken či zmíněným dotykovým displejem. Za každé z těchto vylepšení se připlácí zhruba 46 tisíc korun, řidič však třeba na obrazovce může kontrolovat natočení kol automobilu nebo sledovat, jak se zamykají a odemykají diferenciály. Přidání dalších sedadel zároveň odhaluje jednu nedomyšlenost – do poslední řady se totiž nastupuje poměrně obtížně.
Magazín E8 testoval discovery se šestiválcovým turbodieselem, který má přes svých 190 koní co dělat, aby automobil rozhýbal. Ačkoli udávaná akcelerace na stovku za 11,5 vteřiny zní slibně, za volantem těžkého off-roadu se pozorování ručičky tachometru zdá jako čekání na věčnost. Motor má na druhou stranu tichý a hladký chod, a s ohledem na hmotnost Land Roveru především přijatelnou spotřebu kolem třinácti litrů na sto kilometrů.
Vynikající průchodnost terénem obvykle u terénních vozů znamená horší vlastnosti na silnici. Discovery se sice nemůže poměřovat s asfaltovými premianty v segmentu, jako je BMW X5 nebo Volkswagen Touareg, je však překvapivě vyvážený a klidný. Na dálnici sedí beze stopy po houpání a z míry jej vyvede až silnější boční vítr při rychlostech kolem 180 kilometrů za hodinu. Ve městě může být pro řidiče komplikací horší výhled dozadu. Pokud je lempl a zapomene, že sedí o půl metru výš než v běžném sedanu, snadno přehlédne nízkou zídku nebo Saab 9-3. Takže se ještě jednou omlouvám jeho řidiči a majiteli za prasklý nárazník a pomačkané plechy. Aspoň že je Land Rover Discovery přátelský hlavně ke svému řidiči. Vyvázl bez škrábnutí.
Land Rover Discovery TDV6 HSE
motor: přeplňovaný vznětový šestiválec
objem: 2720 cm3
maximální výkon: 140 kW
převodovka: 6stupňová, manuální
nejvyšší rychlost: 180 km/hod.
průměrná spotřeba: 9,4 litru na 100 km
základní cena: 1 689 000 Kč
Klady
+ schopnosti v terénu
+ komfortní svezení
+ uhlazený šestiválec
Zápory
- obtížně dostupná třetí řada sedadel
- horší výhled dozadu