„Většina lidí, kteří začnou s výrobou dýmek, je po jisté době přestane kouřit - nemají na ně už zkrátka čas,“ říká Oldřich Jirsa a ví, o čem mluví. On sám měl dýmky nejdříve jako kuřácké a řezbářské hobby, které realizoval doslova na jednom metru čtverečním v paneláku, aby se posléze stal jedním z předních výrobců dýmek u nás.
Firma Jirsa Pipes ve středočeském Rynholci má dnes roční produkci okolo tisíce kusů, přičemž 50 až 70 % jde na export, zejména do Německa, USA, Ruska a Číny. „Na vykouření dýmky potřebujete minimálně hodinku klidu. Ten už, od doby co jsem začal podnikat, nemám,“ říká Jirsa.
„Já jsem původním povoláním strojař, dělal jsem v továrnách klasicky na píchačky, ale vždycky jsem toužil živit se něčím, co by mne opravdu bavilo a kde bych byl nezávislý,“ přibližuje Jirsa začátky svého podnikání. Připouští, že by už dnes nechtěl začínat s podnikáním: „Teprve teď nám ten kapitalismus tuhne, máme tady mezinárodní konkurenci a rozjet vlastní podnik je určitě těžší. Odbyt v Evropě nám teď klesá, ale naštěstí jsme se chytli v Asii, kde prodáváme čím dál víc. Evropani na dýmky ztrácejí čas.“
Jirsa Pipes má v katalogu okolo 170 druhů dýmek a jeden světový unikát - dýmku Moby Dick. Na své dýmky používá výhradně speciální dřevo z vřesovce, které dováží ze Středomoří. „Výroba dýmek je trochu loterie, protože nikdy předem neodhadnete, jaký bude mít konkrétní kus dřeva kvalitu, zda bude čistý a bez kazů. Někteří zákazníci čekají na konkrétní dýmku třeba i rok,“ říká Jirsa.
Jirsa zaměstnává pět lidí a firmu vede spolu s manželkou. „Rodinná firma je fajn, ale často je problém odstřihnout podnikání od rodinného soužití. Spousta podnikatelů odnáší ten stres zdravotně, ale na druhou stranu ten náboj a motivace, kterou vám podnikání dává, za to stojí,“ říká Jirsa.
Podnikatelským snem Oldřicha Jirsy není ovládnutí světového trhu s dýmkami, ale vybudování rodinné firmy s dlouholetou tradicí vysoké kvality: „Někteří dýmkaři se sousředí na tu nejluxusnější klientelu a vyrobí pár set kusů dýmek ročně, které si nechají patřičně zaplatit. Já chci ovšem spíše než dodávat porcelán na zámek vyrábět kvalitní keramiku do podzámčí.“
Dokument o Oldřichu Jirsovi je součástí Dvanácti odvážných -dokumentární série o originálních českých podnikatelích, které na televizní obrazovku nominuje veřejnost. Seriál Dvanáct odvážných, jehož producentem je Vodafone, vysílá každou neděli ve 13.50 televize Prima. Více na www.dvanactodvaznych.cz.