Menu Zavřít

Džínoví idioti

29. 6. 2015
Autor: Euro.cz

styloZoFIe Vzpomínám na jednu punkrockovou skladbu z druhé poloviny 80. let. Jmenovala se příznačně Džínový idiot. Autoři (kultovní Hrdinové nové fronty neboli HNF) si tímto vzali na paškál tzv. somráky. Na vysvětlenou: v osmdesátých letech se svět naší socialistické mládeže dělil hlavně na veksláky a somráky. Mladí z diskoték v mokasínách, melírech a mrkváčích (veksláci) nenáviděli mladé z metalových koncertů v džínové uniformě s nášivkami hardrockových kapel (somráky), a naopak. Popletení pankáči se vysmívali jedněm i druhým (a plánovitě všem). Při vzpomínce na uondané metalisty si vždycky vybavím onu skladbu s výmluvným názvem.

Džínový komplet od hlavy k patě býval vysmívaným nejenom u nás. V zámoří se zase vžil termín „kanadský smoking“. Označoval nositele džín dohromady s džískou. Mimoto se přirozeně vysmíval národu Wayna Gretzkého, v jehož řadách, k radosti škodolibějších Američanů, bylo džínových idiotů nejvíc.

Přesuňme se do dnešní doby, kdy kanadský smoking je absolutně „de rigueur“. Džínový komplet se objevuje prakticky v každé pánské oděvní kolekci. A fenoménem je šití džínových kalhot na zakázku.

Až tam to džíny, někdejší oděv prospektorů a kovbojů, dopracovaly. Mám dojem, že úplně nejsymboličtějším je ne tak dávný počin nekorunovaného krále denimu, totiž sanfranciské značky Levi’s. Proslulý americký brand zprovoznil v Berlíně a Londýně zakázkové šití. Máte zájem o pětsetjedničky přímo na míru? Není problém – v Londýně za tímto účelem dokonce najali krejčího, který předtím dlouhé roky působil v proslulé Mekce nejvyššího zakázkového krejčovství, v uličce Savile Row. Z absolutního top salonu Gieves & Hawkes prostě upgradoval do levisu. Zlí jazykové tvrdí, že Levi’s se takto brání popularitě nových denimových firem.

bitcoin_skoleni

Teď bych laskavého čtenáře nerad zatěžoval termíny jako raw denim nebo selvedge zakončení, ale bez nich v dnešním džínám přejícím světě nemáte nárok. Pro tento specifi cký oděvní žánr, který s přehledem pronikl i do byznysových kanceláří, se už razí sousloví „luxus casual“. Což je samo sebou poněkud nelogické, ba přihlouplé. Ale pořád lepší než džínový idiot, ne?

O autorovi| TOMÁŠ OTTA trendolog časopisu ForMen

  • Našli jste v článku chybu?