Menu Zavřít

E­government na vzestupu

27. 1. 2014
Autor: Euro.cz

Jsou skutečně všechny IT projekty problémové? Rokem 2013 skončilo první programové období budování českého e­governmentu za přispění financí z EU. Ve víru volební kampaně a sestavování povolební koalice byla často zmiňována problematičnost mnoha ICT projektů veřejné správy, některé byly dokonce označeny za totální omyl a neúspěch.

Téma ICT projektů bylo paušalizováno v negativním smyslu, až občan nabyl dojmu, že vše týkající se ICT ve veřejné správě je nečisté, problémové, podezřelé a nefunkční.

Na jedné straně to lze pochopit, protože máme skutečně mnoho ICT systémů, jejichž funkčnost nedosahuje zdaleka očekávaných parametrů, a některé nefungují dokonce vůbec.

Na druhé straně je taková paušalizace hrubým znevážením práce mnoha dalších lidí (dodavatelů i správců systémů), jejichž IT systémy fungují bez jediné chybičky ke spokojenosti všech uživatelů.

Před měsícem byl vydán na kontaktním místě veřejné správy, které známe pod názvem Czech POINT, výpis s pořadovým číslem deset milionů! Když v roce 2007 tento projekt začínal, těžko si jeho tvůrci dovedli představit, jaký význam bude mít o šest let později. V průběhu doby se totiž z malého pilotního projektu ministerstva vnitra stal jedním z pilířů českého e­governmentu. Počet vydaných výpisů prokazuje správnost rozhodnutí ministerstva nabídnout lidem službu, kdy obíhají data, a ne občan.

Při budování e­governmentu je totiž potřeba pamatovat na všechny, kteří nebudou schopni komunikovat se státem elektronicky, kteří budou vyžadovat „svého“ úředníka, „svoji“ přepážku. Stejně tak lidé komunikující se státem elektronicky budou v některých životních situacích potřebovat převést elektronický dokument do listinné formy a naopak.

Všechny tyto služby zajišťuje Czech POINT.

Společně s Informačním systémem datových schránek, základními registry a Portálem veřejné správy vytváří ekosystém, který je fungujícím základem moderního e­governmentu v Čechách. Pokud chce nová vláda zlomit nahlížení lidí na ICT ve veřejné správě, je potřeba změnit přístup všech resortů k plánování nových ICT systémů. Dnes již není nutné vše budovat od začátku. K dispozici jsou funkční systémy, ze kterých lze jako mozaiku vyskládat větší část nových systémů. Stačí doplnit pouze aplikační část.

bitcoin_skoleni

Vždyť Czech POINT nabízí kromě služeb na straně přepážek rovněž celou řadu služeb a funkcionalit úředníkům všech úřadů, včetně autentizace a autorizace uživatelů, datové schránky poskytují garantované komunikace, základní registry skýtají referenční údaje a Portál veřejné správy zase prostor k publikaci formulářů a věstníků. Nejsou právě tohle jasné důkazy, že máme IT systémy, které fungují k naprosté spokojenosti všech uživatelů?

O autorovi| MARTIN ŘEHOŘEK, výkonný ředitel newps.cz

  • Našli jste v článku chybu?