High-tech služby mobilních operátorů
PRAHA (jid) - Reklama někdy nelže. Mobilní telefony již dnes opravdu nejsou jen krabičky, o kterých je možno říci, že jak se do jedné volá, tak se z jiné ozývá. Operátoři a výrobci mobilních telefonů se předhánějí v zavádění dalších a vyspělejších high-tech služeb. Patrně nejpokročilejší službou se stala nabídka univerzální elektronické schránky zvané ClickBox, nabízená společností Paegas.
Díky této službě je možné všechny formáty zpráv, hlasové, faxové a e-mailové vzájemně převádět a zároveň funkce schránky ovládat pouze hlasem. Čtení textu díky takzvané syntéze řeči dává zákazníkovi možnost nechat si do mobilního telefonu přečíst záhlaví nebo i celý obsah e-mailu. Další služba příjemci právě za pomoci elektronického hlasu přečte obsah textové zprávy, kterou jste odeslali na pevnou linku. Paegas na rozdíl od konkurence rovněž neskrývá, kdo tyto a další služby, související s pouhým telefonováním jen velmi vzdáleně, pro něj vyvíjí. Jde zejména o firmy Check it, Position a PJ Soft. Eurotel si většinu aplikací údajně vyvíjí sám a Oskar odmítl jména dodavatelů zveřejnit.
„Trend přiřazuje mobilním telefonům stále více funkcí jiných přístrojů. Je tomu tak proto, že svůj mobilní telefon můžete využívat kdykoliv a kdekoliv,“ říká Igor Přerovský z Českého Mobilu. Podle jeho odhadů se vývoj bude stále více orientovat na zábavu a infoslužby. Mobilní telefony se tak stanou třeba televizí, knihou, osobním asistentem či tajným mileneckým pokojem.
Všichni tři operátoři díky technologiím na určování polohy mobilního telefonu zakreslí na mapu zobrazenou na displeji místo, kde se nacházíte nebo kde se nachází vámi hledaná osoba s telefonem podporujícím tuto službu. Kombinace pozičních služeb a krátkých textových zpráv navede zákazníka na hledaný objekt a dodá jeho podrobnější popis. Tím může být třeba otevírací doba a nabídka služeb.
Prostřednictvím mobilního telefonu lze v současné době v Česku zaplatit za Coca-Colu nebo za umytí automobilu. Malé a středně velké společnosti si mohou vytvořit vlastní virtuální telefonickou recepci. Služba zákazníkovi automaticky přepojí hovory, vytvoří vlastní infolinku či se promění v univerzální hlasovou schránku. Operátoři dnes také spolu s vybranými partnerskými bankami umožňují mimo známého ovládání bankovního účtu za pomoci služby GSM banking i třeba dobíjení kreditu přes SMS.