Češi jsou národem pivařů. Kupříkladu předloni jich každý obyvatel republiky (včetně dětí) dle Českého statistického úřadu vypil 280. Když k tomu připočteme ještě průměrné skóre 99 skleniček vína a 350 malých panáků čtyřicetiprocentní lihoviny, vyjde nám, že mnoho z nás – konkrétně každý sedmý – pije přes rizikovou míru. V přepočtu na čistý alkohol se totiž jednalo o 9,7 litru lihu na hlavu. S tím souvisí i skutečnost, že se Češi pravidelně objevují vedle Rusů a obyvatel pobaltských republik na čelních příčkách žebříčků, jež srovnávají jednotlivé státy dle spotřeby alkoholu.
Přístup k jeho konzumaci se však v posledních letech změnil. Popularita pití mezi nejmladší generací klesá a v době pandemie zároveň bujaré večírky nahradilo domácí popíjení. Více lidí si rovněž zvyklo objednávat lahve online a připlácet si za kvalitu, protože postupně zjistili, že už nechtějí vypít maximum etanolu za minimum peněz.
I tak je ale internetový prodej výběrových alkoholických nápojů kapitálově náročným byznysem. Své o tom vědí například spoluzakladatelé a majitelé e-shopu Lihovárek.cz Zdeněk Linc a Jakub Gottwald, kteří se zabývají prodejem a propagací lokálních produktů od malých výrobců.
Jejich ambicí je svou činností, jež mimo obchodu zahrnuje například i podcast a magazín Opití.cz, přispívat ke kultuře kvalitního pití v Česku. Do ní by podle obou pánů měly vedle piv z malých pivovarů a tuzemských vín, které zažily výrazný boom v posledních letech, patřit právě i lokální řemeslné pálenky, jež z hlediska kvality i udržitelnosti mnohdy výrazně předčí zahraniční destiláty.
Slivovica vede
Za zmíněným účelem obdrželi milionové investice od společností Meriton, která je širší součástí investiční skupiny Miton, a Startguide. První jmenovaná společnost se zajímá o inovativní projekty kombinující hmotná aktiva s online světem, druhou zaujal inovativní přístup zakladatelské dvojice. Výměnou za miliony korun získali investoři pětinový podíl ve firmě s obratem, který se loni vyšplhal na 20 milionů korun.
„Do projektu Lihovárek.cz jsme investovali zejména proto, že nejde jen o e-shop, ale především o vizi vytvoření celého ekosystému podporujícího lokální dodavatele a jejich propojení se zákazníky. Projekt má hlubší přesah, a to od kultury kvalitního pití až po zvelebovaní české krajiny plodinami, které jsou pro ni typické,“ komentuje managing partner Startguide Petr Jahn.
Linc s Gottwaldem chtějí finance využít především na rozšíření týmu a také na navýšení zásob nápojů, aby je mohli stabilně dodávat mimo koncových zákazníků i gastroprovozům. Vstup investorů do projektu se totiž kryje s dobou, kdy se oba zakladatelé stali legálními distributory lihu. Tento titul jim umožňuje prodej zboží dalším obchodníkům. Pro gastronomické podniky je ale nezbytné, aby jejich dodavatel dokázal mít za všech okolností dostupné klíčové produkty. „Byli bychom totiž rádi, aby měli Češi v blízké budoucnosti možnost objednat si kvalitní lokální destiláty v každé restauraci či baru,“ říká Gottwald.
Co se týče odbytu konkrétních kategorií destilátů, z dlouhodobého hlediska vede na Lihovárek.cz nejsilněji zastoupená kategorie slivovice, která má přibližně 30procentní podíl, v těsném závěsu ji následuje hruškovice. Úspěch dalších lihovin závisí většinou na sezóně. Letní měsíce jsou vždy ve znamení ginů, pálenky jsou naopak v tomto období v útlumu.
Alkoholem pro krajinu
Zakladatelé Lihovárku jsou zároveň odborníky jak na lihoviny, tak na zemědělství. Skrze svůj magazín a podcast se snaží vyvracet mýty týkající se pálenek, vysvětlují význam jakosti konzumovaného alkoholu či přínos produkce kvalitních ovocných destilátů pro krajinu. „Z hlediska udržitelnosti pěstování a výroby jsou ovocné pálenky daleko prospěšnější než třeba destiláty jako rum nebo whisky,“ vysvětluje Gottwald z pozice člena předsednictva Unie Destilatérů.
Zatímco cukrová třtina je jednoletá rostlina, kvůli jejímuž pěstování jsou mnohde káceny pralesy a zamořována půda velkým množstvím pesticidů, ovocné stromy a keře plodí desítky i stovky let a vedle čištění ovzduší mají zásadní vliv i na zadržování vody v krajině. „Čím víc si konzumenti navyknou pít lokální ovocné pálenky, tím víc bude v české krajině ovocných stromů, které do ní přirozeně patří,“ dodává.
Učit je to Gottwald chce například na Pálenka festu, který se letos poprvé uskuteční v říjnu na Pražské tržnici na břehu Vltavy. Budou se zde konat jak přednášky a ochutnávky českých kořalek, tak soutěž o pálenku roku. Cílem celé akce je především zbavit destiláty nálepky levných patoků sloužících k rychlému vyvolání podnapilosti. „Mají pověst něčeho příliš silného, co se nedá pít, což je dost často způsobeno nekvalitní amatérskou produkcí. Zde totiž tak docela neplatí, že domácí rovná se lepší. Výroba pálenky je poměrně náročný proces na hygienu i použité technologie,“ tvrdí Linc. Veškeré jeho nároky splňuje jeden příklad za všechny – nejoblíbenější produkt na e-shopu, jímž je každoročně Žufánkova čirá slivovice.